fejko

Trådstartare
Min häst har haft anaplasma, blivit behandlad med antibiotika och varit feberfri i en vecka. För två dagar sedan gick även svullnaden i bakbenen ner. När kan jag rida som vanligt igen?
 
Två veterinärer säger olika saker. Den ena tyckte jag kunde börja rida nu, den andra sa att man måste vänta en månad innan man kan rida.
 
Hur många dagar hade hon feber? När min hade feber i vintras fick han vila från ridning i nästan en månad efter att han blev feberfri. Jag var ute och gick promenader så att han fick röra lite på sig. Hellre vila för länge än att sätta igång för snabbt. :)
 
Min häst fick också anaplasma men klarade sig från att få antibiotika. Hon blev bra ändå, hade bara feber i ett dygn. Vi fick hjälp på Strömsholm och de sa att hon bara skulle vila i en vecka men vi lät henne vila helt i två veckor och skrittade sedan för hand i en vecka och sedan uppsuttet en vecka, innan vi sedan satte igång henne.
Är det inte så att man säger att för varje dag feber ska hästen vila i en vecka. Jag skulle hellre ta det säkra för det osäkra och ta det riktigt lugnt.
 
@fejko omöjligt att svara på då anaplasma inte sällan är så oerhört varierande utifrån påverkan /symtom/behandling .

Ofta är hästarna påverkade på många sätt lång tid osv. I många fall om antikroppar redan konstaterats sätter man inte heller in antibiotika utan låter tiden ha sin gång för hästen att hämta tillbaka sig och rider/motionerar den utifrån det...

De som bör kunna svara/råda dig mer konkret utifrån just din häst är veterinärerna .
 
@mackan @pews1972
Frågade ytterligare en veterinär och hon sa att karensen på antibiotikabehandlingen är fyra dygn så efter det ansåg hon att man kunde träna som vanligt.

Sedan använder man ju lite sunt förnuft också och pressar inte hästen om den känns motvillig.
 
@pews1972 aldrig hört faktisk ang feber som måttstock på vila .

F.ö just anaplasma så är ju problemet med det att inte sällan har hästarna symptom utan riktig logik eller kontinuitet ibland länge framöver. Då går det inte att rakt av säga att "rid på fullt ut som vanligt" efter x eller y tid.
 
@pews1972 aldrig hört faktisk ang feber som måttstock på vila .

F.ö just anaplasma så är ju problemet med det att inte sällan har hästarna symptom utan riktig logik eller kontinuitet ibland länge framöver. Då går det inte att rakt av säga att "rid på fullt ut som vanligt" efter x eller y tid.

Okej - det är det jag har fått lära mig.

Jag vet ju det om anaplasma men jag tänker mest att man just pga den väldigt höga febern inte bör utsätta hästen för att gå för fullt.
 
@pews1972 absolut håller jag med om att man givetvis inte sätter igång en häst som haft hög feber direkt i raketfart så fort den är feberfri osv !

Men jag kan se att man gärna kanske ville påtala försiktighet - det gjorde även jag själv eftersom trots att @fejko inte avsåg det så läses ursprungsinlägget lätt som att "när snarast kan jag rida fullt ut" .

@fejko - utifrån just Anaplasma tycker jag att den extra tillfrågade veterinären fokuserar otroligt mycket på just karensen på antibiotikan i fråga om råd att rida fullt ut :confused:
 
Senast ändrad:
Hur många dagar hade hon feber? När min hade feber i vintras fick han vila från ridning i nästan en månad efter att han blev feberfri. Jag var ute och gick promenader så att han fick röra lite på sig. Hellre vila för länge än att sätta igång för snabbt. :)

Fast det blir ju också ett väldigt märkligt råd?
Varför skulle hästen behöva vila en månad efter den hade feber ?
Feber i sak är ju liksom ingen sjukdom eller diagnos/åkomma . :confused:
 
@fejko Hann inte skriva klart... så tillägg : Det är ju så som du själv skriver att sunt förnuft räcker långt ! Men ändå för många som inte har "sunt förnuft" varesig det handlar om brist på erf/kunskap/ngt annat osv, tycker jag veterinärrådet är otroligt förenklat.

Hade varit intressant att som balans, få motiverat hur den andra veterinären som utifrån anaplasma diagnosen och behandling av den med antibiotika, motiverar sin rekommendation ang en månad vila innan tillbaka i arbete :)
 
Fast det blir ju också ett väldigt märkligt råd?
Varför skulle hästen behöva vila en månad efter den hade feber ?
Feber i sak är ju liksom ingen sjukdom eller diagnos/åkomma . :confused:
Jag fick rådet att han skulle vila ca en vecka per feberdag och det var flera i stallet som hade fått samma råd av andra veterinärer när deras hästar har haft feber.
 
Jag fick rådet att han skulle vila ca en vecka per feberdag och det var flera i stallet som hade fått samma råd av andra veterinärer när deras hästar har haft feber.

Men alltså så om din häst haft feber 4 dagar pga en virusinfektion (alltså inget annat virus nu a la influensa etc) vilket en helt frisk häst sen tidigare kan få så ska de alltså vila en månad innan den kan ridas/arbetas ? Herre...
 
Men alltså så om din häst haft feber 4 dagar pga en virusinfektion (alltså inget annat virus nu a la influensa etc) vilket en helt frisk häst sen tidigare kan få så ska de alltså vila en månad innan den kan ridas/arbetas ? Herre...
Jag tycker inte alls det är konstigt. Så har jag alltid hört av de "gamla hästmänniskorna". Som jämförelse mot en människa. Du springer ju milen direkt efter du tillfrisknat från förkylningen med feber i flera dagar. Det tar ett tag att komma tillbaka.
 
Jag tycker inte alls det är konstigt. Så har jag alltid hört av de "gamla hästmänniskorna". Som jämförelse mot en människa. Du springer ju milen direkt efter du tillfrisknat från förkylningen med feber i flera dagar. Det tar ett tag att komma tillbaka.
Fast va ?
Mäter du i dagar med feber alltså en vecka per dag i vila på dig själv ? Eller på dina hästar , oavsett vad du/de haft feber för/vilken grad /diagnos eller allmänt bara feber några dagar pga nån infektion?

(Gissar fö att du menade att människan INTE springer milen direkt osv i din kommentar så bortsåg från det när jag svarade :))
 
Senast ändrad:
Fast va ?
Mäter du i dagar med feber alltså en vecka per dag i vila på dig själv ? Eller på dina hästar , oavsett vad du/de haft feber för/vilken grad /diagnos eller allmänt bara feber några dagar pga nån infektion?

(Gissar fö att du menade att människan INTE springer milen direkt osv i din kommentar så bortsåg från det när jag svarade :))
Det spelar ingen roll. Jag lärde mig detta - du eller för den delen vem som helst gör som den vill med sin häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Corax
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: Sirap
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
621
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp