Det spelar ingen roll. Jag lärde mig detta - du eller för den delen vem som helst gör som den vill med sin häst.

Nej det spelar ingen roll annat än att jag blir jätteförvånad över teorin att om en häst haft feber 3 dagar, inkl då tex pga en mild virusinfektion så ska den vila i 3 veckor efter bara "rakt av" enligt den "feberteorin" :confused:
 
En av våra fick just anaplasma i slutet på sommaren, slapp dock antibiotika men stod på smärtstillande och antiinflammatoriskt i 5 dygn ca då han var rejält dålig med hög feber. Han vila i ca 3 Veckor efter symptomen försvann.
 
@pews1972 aldrig hört faktisk ang feber som måttstock på vila .

F.ö just anaplasma så är ju problemet med det att inte sällan har hästarna symptom utan riktig logik eller kontinuitet ibland länge framöver. Då går det inte att rakt av säga att "rid på fullt ut som vanligt" efter x eller y tid.

Jag fick lära mig samma sak när min häst hade anaplasma, men då med regeln "feber över 40 grader" vilket också är en regel vi inom humanmedicinen lär oss på utbildningarna. Dvs inte om det gäller ett vanligt virus/förkylning utan rejält sjuk.
Inte riktat till dig men i övrigt; jag upplevde också att det var hemskt svårt att få tydliga besked kring när och hur igångsättning skulle ske utan fick lyssna på hästen. Som tur var var det sommar så den fick gå på bete 3-4 veckor och sattes sen igång lugnt. Inga komplikationer.
 
@vemsomhelst123 jag har inga problem alls med den riktlinjen om hästen varit rejält sjuk och 40+ i feber osv!

Däremot så för "feber" bara rakt av som riktlinje ang viloperiod ställde jag mig väldigt förundrad .
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Corax
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: Sirap
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
621
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp