Andelshäst(?)

amandarobina2

Trådstartare
Hej.
Jag har börjat att engagera mig mer och mer i trav och nu vill jag gärna ha en andelshäst- men nu undrar jag följande.
*Vad innebär det att ha andelshäst?
*Får man komma och hälsa på din andelshäst när man vill?
*Får man följa med på travtävlingar om man vill?
Dessa frågor är kanske självklara eller osjälvklara för er men jag vill gärna veta /AB
 
ST har en del information.
https://www.travsport.se/meny/aga_travhast

Jag kan inte direkt hjälpa till med vad det innebär rent administrativt när man äger en del av andelshäst. Praxis varierar mellan olika bolagen.

Det är ju vitsen med det hela att man åker och tittar på tävlingar tillsammans, ibland lite mer och ibland lite mindre organiserade former. Hos "oss"(storstall over 100 hästar, storstadregionen) har man aldrig nekat folk som vill komma och titta på sina hästar eller hästar huvudtaget, bara man gör sig känd. Däremot är det inte garanterat att det finns varje gång någon som hinner hålla sällskap.
 
Hej.
Jag har börjat att engagera mig mer och mer i trav och nu vill jag gärna ha en andelshäst- men nu undrar jag följande.
*Vad innebär det att ha andelshäst?
*Får man komma och hälsa på din andelshäst när man vill?
*Får man följa med på travtävlingar om man vill?
Dessa frågor är kanske självklara eller osjälvklara för er men jag vill gärna veta /AB

Det är lite olika från tränare till tränare /andelsbolag. Så fundera på vad du tycker är roligast och hur mycket pengar du vill lägga på hästen. Med en andelshäst med färre andelar så kommer du antagligen närmare tränaren och hästen, men större risk för att det aldrig blir en riktigt bra häst. I större andelsbolag så brukar det vara bättre hästar och större chans till att åka på storlopp men inte lika personligt.
 
Hej.
Jag har börjat att engagera mig mer och mer i trav och nu vill jag gärna ha en andelshäst- men nu undrar jag följande.
*Vad innebär det att ha andelshäst?
*Får man komma och hälsa på din andelshäst när man vill?
*Får man följa med på travtävlingar om man vill?
Dessa frågor är kanske självklara eller osjälvklara för er men jag vill gärna veta /AB
Det innebär oftast att betala :-). Håller själv i några andelshästar, men kommer anlita Easy KB framöver. Enkelt o smidigt. Bestäm dig för hur mycket du har råd med varje månad o köp andel utifrån det. Vi har 2 st i Estland nu för uppträning. Kostar totalt ca 4-5000kr i månaden. En är 20 andelar (250kr/mån), den andra 10.(500kr/mån) I Sverige kostar det sen dubbelt så mkt. Kanske lite mer. Självklart får man hälsa på hästen. Du äger den ju :-)
Att åka för att titta på när den tävlar sen är ju hela poängen. Förhoppningsvis hittar man många likasinnade o får ett trevligt socialt umgänge.
Hoppas du hittar någon häst som passar. Brukar finnas andelar till Salu på easy kb:s hemsida.
Lycka till :-)
 
Så länge allt flöt på så var det frid och fröjd. Vi betalade 850 kronor i månaden för vår 30 del i en travhäst i proffsträning. Vi fick komma ut till tränaren och umgås med vår häst så mycket vi ville, jag åkte ut en gång i veckan och borstade och pratade med hästen.

Vi åkte på de flesta starter som hon gjorde och genom andelsbolaget så ordnades det biljetter till stallbacken på startdagarna.
Det var som sagt kul så länge det varade tills bolaget inte skötte sina åtagande och blev anmälda för ekobrott och gick i konkurs.

Jag är inte så sugen att gå in i ett nytt andelsägande just nu.
 
850kr/mån för 1/30 del.
Ja..nog finns det oseriösa i branschen. Bra de sållas bort. Easy kb äger eller köper/säljer inga hästar på det viset. De sköter administrationen enbart. Mycket bättre.
 
850kr/mån för 1/30 del.
Ja..nog finns det oseriösa i branschen. Bra de sållas bort. Easy kb äger eller köper/säljer inga hästar på det viset. De sköter administrationen enbart. Mycket bättre.
25500 kr låter mycket men det beror ju på förstås vad ingår. Det finns en del väldigt dyra tränare som även Easy KB använder sig av. Om träningsavgiften ligger nära 500 kr per dag och det ingår inte mer än det nödvändigast så blir inte mycket över efter hovslagarna, massörena o.s.v har fått betalt. Om inte kostnader för tävlingar ingår på detta 850/månad så blir det ännu mer kostnader även en del av tränarna tolkar kollektivavtal minst sagt kreativt, oavsett om de har skrivit på eller ej.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
306
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
255
Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 655
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp