Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

det finns många halvblod som lever ett skitliv.

Jag tror att det är de djur som inte har ett syfte som tyvärr blir över. Travare som inte kan trava/hundar som inte kan jaga/ katter som inte funkar som utställningsdjur eller råttjägare.

Ni kastar gärna skit på andra men faktum är att om alla "seriösa" raskattägare la ned den aveln och började ställa ut huskatter och pyssla med de skulle de inte behöva sitta på katthemmen.

Katter som inte funkar som utställningskatter blir inte på något sätt sämre behandlade än utställningskatter. :smirk: Människor som ställer ut katter är antingen uppfödare eller helt vanliga svenssons som vill prova på. En katt hos en uppfödare som inte funkar som utställningskatt har i regel ändå ett avelsvärde och så länge den har ett avelsvärde får den stanna hos uppfödaren utställningsbar eller inte. En katt som ställs ut av "svensson" blir inte heller sämre behandlad eller utsparkad för att den inte funkar på utställning, "svensson" vill trots allt först och främst ha en sällskapskatt.

Snälla kom med några slags belägg för att katter som inte funkar för utställning på något sätt skulle "bli över". Jag har ställt ut och fött upp sedan 2003 och jag har aldrig någonsin hört talats om att någon sparkat ut katter eller vanvårdat dem på annat sätt pga. de inte gått bra på utställning.

Om alla vi som har raskatter skulle sluta upp med dem och ägna oss åt huskatter istället skulle inte rötäggen som tar kull på kull på kull och som ger bort katterna gratis minska. Huskattmarknaden skulle snarare bli mycket större och ge ännu större spelrum för rötäggen. Vi skulle bara bli fler som tar hand om det rötäggen producerar.

Det som behövs är att det ställs krav på de som föder upp katter.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag syftade på huskatter som inte duger som uställningskatter, alltså inte raskatter.

Jag tror inte man kan ställa krav på kattuppfödare och jag vill heller inte leva i ett sånt förmyndarsverige.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ni kastar gärna skit på andra men faktum är att om alla "seriösa" raskattägare la ned den aveln och började ställa ut huskatter och pyssla med de skulle de inte behöva sitta på katthemmen.

Jag trodde du hade lärt dig att adressera till rätt person vid det här laget men tydligen inte.
F.ö håller jag med Sastra, huskattuppfödarna borde ta efter raskattuppfödarna i mkt.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag syftade på huskatter som inte duger som uställningskatter, alltså inte raskatter.

Jag tror inte man kan ställa krav på kattuppfödare och jag vill heller inte leva i ett sånt förmyndarsverige.

Vilka huskatter duger inte som utställningskatter? De kattägare som ställer ut sina huskatter skulle jag påstå är ytterst måna om sina katter och de har de med all säkerhet inte främst för utställandets skulle utan som sällskap.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Mina katter vet egentligen också att de inte får vara på köksbänken men ändå är de där ibland. Jag tror inte det handlar om dålig uppfostran utan om att de helt enkelt inte bryr sig alla gånger när matte inte är i närheten. Och jag tror att många katter fungerar så.



Jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till men ja, självklart kan man få alla djur att skrika efter mat om det är så, men katter är överlag betydligt mer pratsamma än hundar. Att de då jamar när de är hungriga är nog betydligt mer naturligt än att en hund börjar idiotskälla bara för att matte närmar sig kylskåpet. Hästar som sparkar på boxdörren vid matdags är väl för övrigt inte särskilt sällsynta...

Visst kan en hund komma fram och vilja gosa likväl som en katt kan det, och visst kan man ropa på katten och se om den kommer. Skillnaden är dock att kommer inte katten så kommer den inte. En hund däremot är oftast inlärd att komma på inkallning varpå man helt enkelt kan befalla hunden att komma och t.ex. gosa, oavsett om den självmant vill det eller inte.

Vart jag vill komma var att du skrev att katter är annorlunda än andra husdjur, för de är så otroligt mycket mer självständiga, och därför uppfattar sig en del människor som ägda av sina katter, medan hund och hästägare inte beskriver sig på det viset. Och jag vill mena dels att skillnaden i beteende mer beror på hur man uppfostrar djuren än på att katter i sig är så fruktansvärt annorlunda, och dels att självständighet inte ger upphov till att man känner sig ägd.

Katter mer pratsamma än hundar??? Kanske om man har en siames, men de flesta hundar pratar minst lika mycket eller mer än katter. Framförallt om man uppmuntrar dem till det. Ge en hund mat varje gång den skäller vid kylskåpet, så lovar jag dig att du snart har en hund som står där för jämnan och "pratar".

Om en katt kommer när man ropar på den beror naturligtvis på om man har lärt den att komma på inkallning eller inte. Precis likadant som med en hund - har du inte lärt hunden att komma när du ropar lär den inte komma. Och kommer inte hunden när du ropar så kommer den inte, precis som med katten. Skillnaden är möjligen att katter ofta är lite svårare att dressera, men att ett djur är lite knepigare att dressera betyder ju inte att man känner sig ägd av dem. Som sagt - dressera en kampfisk, den som kan. Eller en sköldpadda. Det finns många husdjur som är svåra att dressera, så det förklarar inte varför just kattägare skulle se sig som ägda av sina djur.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Vart jag vill komma var att du skrev att katter är annorlunda än andra husdjur, för de är så otroligt mycket mer självständiga, och därför uppfattar sig en del människor som ägda av sina katter, medan hund och hästägare inte beskriver sig på det viset. Och jag vill mena dels att skillnaden i beteende mer beror på hur man uppfostrar djuren än på att katter i sig är så fruktansvärt annorlunda, och dels att självständighet inte ger upphov till att man känner sig ägd.

Katter mer pratsamma än hundar??? Kanske om man har en siames, men de flesta hundar pratar minst lika mycket eller mer än katter. Framförallt om man uppmuntrar dem till det. Ge en hund mat varje gång den skäller vid kylskåpet, så lovar jag dig att du snart har en hund som står där för jämnan och "pratar".

Om en katt kommer när man ropar på den beror naturligtvis på om man har lärt den att komma på inkallning eller inte. Precis likadant som med en hund - har du inte lärt hunden att komma när du ropar lär den inte komma. Och kommer inte hunden när du ropar så kommer den inte, precis som med katten. Skillnaden är möjligen att katter ofta är lite svårare att dressera, men att ett djur är lite knepigare att dressera betyder ju inte att man känner sig ägd av dem. Som sagt - dressera en kampfisk, den som kan. Eller en sköldpadda. Det finns många husdjur som är svåra att dressera, så det förklarar inte varför just kattägare skulle se sig som ägda av sina djur.

Alltså, givetvis går det att lära de flesta djur vissa beteenden, önskvärda som icke önskvärda. Men jag tror också att det finns en naturlig anledning till att jag aldrig någonsin har träffat en katt som kunnat sitt, ligg, rulla runt, kom hit etc. på befallning. T.ex. är katter inte flockdjur på samma sätt som en häst/hund, vilket givetvis spelar in i hurpass lyhörda de är. En häst/hund är beroende av en bra ledare, en katt däremot klarar sig lika bra ensam. Det gör också att jag anser det vara en ganska stor skillnad på en katt och en hund/häst.

För övrigt är det väl väldigt individuellt vem som pratar mest, men jag kan bara dra mig till minnes att jag träffat en hund som varit i närheten av många katter vad gäller pratsamhet. (Därmed inte sagt att hundar aldrig pratar!) Men som sagt... Det är nog väldigt individuellt. Dock har jag heller aldrig sett en hund som står och skäller vid kylskåpet, och även om det går att lära in så måste det ju börja någonstans. Och vad gäller det så har åtminstone jag svårt att tänka mig någon katt- eller hundägare som står och uppmanar djuret att stå och jama/skälla vid kylskåpet, utan ett sådant beteende lärs in genom att djuret börjar och ägaren ger efter.

För övrigt så tror jag att det hela om att känna sig "ägd" av sin katt mest är ett talesätt. Det har börjat någonstans och så känner de flesta kattägare igen sig (även om det skulle stämma lika bra in på hundägare) och så fortsätter det till nästa kattägare o.s.v. Ta bara det här t.ex... Det kan jag i allra högsta grad känna igen mig i (även om det givetivs inte går så långt), både som hundägare och kattägare:

Regler för hunden...

* Hunden får inte vara inne i huset.
* Okej, hunden får vara inne i huset, men bara i vissa rum.
* Hunden får vara i alla rum, men får inte hoppa upp på möblerna.
* Hunden får bara hoppa upp på de äldsta möblerna.
* Okej, hunden får hoppa upp på alla möbler, men får inte sova med husse och matte i sängen.
* Hunden får sova på sängen, men bara om han får lov av husse och matte
* Hunden får sova på sängen, men inte under lakanen.
* Hunden får sova under lakanen, men bara om han får lov av husse och matte.
* Hunden får sova under lakanen varenda natt.
* Husse och matte måste be om lov för att få sova under lakanen med hunden.

Det börjar liksom med att man sätter upp regler, och så tittar djuret på en med sina "sötögon" och så plötsligt har man tänjt lite mer på regeln än vad man egentligen hade tänkt sig. Jag tror t.o.m. att många föräldrar kan känna igen sig i det. Och jag ser inte alls något fel i det, så länge det inte går överstyr. Jag kan dock förstå om det ändå kan vara tillräckligt för att man med glimten i ögat ska kunna säga att man känner sig ägd av sitt djur. Och då framförallt av sin katt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang pris på huskatter

jag har också tänkt sådär, men jag får mer för pengarna om jag köper royal canin än eldorados torrfoder. räcker längre och jag hoppas innerligt att det ska finnas någon skillnad på dyrt och billigt. man får vad man betala för. det handlar kanske inte bara om köttmängd utan också övrigt innehåll såsom vitaminer och mineraler. nästa gång jag ska köpa torrfoder har jag tänkt att köpa Orijens torrfoder (100% kött) :)

RC och Mjau är exempelvis i princip likvärdiga foder. På prislappen kanske det inte ser ut så, men man betalar nog för väldigt mycket annat än vad som just är i RC:s påsar. Marknadsföring bland annat.
Orijen är bättre än alla andra torrfoder på den svenska marknaden, eftersom att det innehåller 75% animaliska råvaror, men även det behöver något att binda ihop fodret med, potatis i detta fall. Min åsikt är att man får bra mycket mer och bättre mat för pengarna genom att ge Mjau burkmat :D
 
Sv: Ang pris på huskatter

Citat:
Regler för hunden...

* Hunden får inte vara inne i huset.
* Okej, hunden får vara inne i huset, men bara i vissa rum.
* Hunden får vara i alla rum, men får inte hoppa upp på möblerna.
* Hunden får bara hoppa upp på de äldsta möblerna.
* Okej, hunden får hoppa upp på alla möbler, men får inte sova med husse och matte i sängen.
* Hunden får sova på sängen, men bara om han får lov av husse och matte
* Hunden får sova på sängen, men inte under lakanen.
* Hunden får sova under lakanen, men bara om han får lov av husse och matte.
* Hunden får sova under lakanen varenda natt.
* Husse och matte måste be om lov för att få sova under lakanen med hunden.


Så skulle jag ALDRIG acceptera gränsförflyttning. Får hunden (katten) inte vara i ett rum, så får den inte det någon gång, någonsin. Då blir matte till en :devil: Gäller alla djur, i alla lägen. JAG BESTÄMMER I MITT HUS, INTE MINA DJUR!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Ang pris på huskatter

Ja, det är ju olika från person till person. Tycker man får dalta med sina djur hur mycket som helst så länge de inte mår dåligt av det (t ex behöver många hundar en bra och tydlig ledare) eller så de inte blir farliga (t ex buffliga hästar).
 
Sv: Ang pris på huskatter

Generellt sett så "daltas" det nog mer med katter än hundar/hästar, dels eftersom katter i regel inte har potential att bli farliga om de inte vet var de befinner sig i rangordningen och dels för att katter - som redan sagt - helt enkelt inte går att uppfostra på samma sätt. Den "harmlösheten" kombinerat med en välutvecklad självständighet tror jag gör att folk i allmänhet inte tyr sig lika hårt till katter som till t.ex. hundar, därför bryr man sig inte lika mycket om katter som hundar/hästar.

Jag tror min poäng är typ att en stor del av kattproblematiken är att många djur värderas utifrån hur mycket de kan dresseras och hur mycket man kan få djuren att dyrka en, liksom.

Äh, jag kan inte formulera mig begripligt idag...

Lite OT; På tal om självständighet och att vara bortskämd... Just nu ligger Isola i en tom flyttkartong och leker med en sån där ihopknövlad papperstuss som finns nerstoppade i nyköpta skor. Snart är det dock ingen tuss längre; Isola tycker bättre om konfetti. Tur att jag gillar att städa... ;)
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tror min poäng är typ att en stor del av kattproblematiken är att många djur värderas utifrån hur mycket de kan dresseras och hur mycket man kan få djuren att dyrka en, liksom.


Tror också att det förhåller sig så i allmänhet.
Jag själv kan erkänna att jag ofta gillar de djur som gillar mig mer än de som ignorerar mig. :p
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ja, det är ju olika från person till person. Tycker man får dalta med sina djur hur mycket som helst så länge de inte mår dåligt av det (t ex behöver många hundar en bra och tydlig ledare) eller så de inte blir farliga (t ex buffliga hästar).

Har inget emot daltande (kan själv vara ganska duktig på att dalta med mina djur), men har jag satt en gräns så står jag för den.
Jag anser att ALLA flockdjur är i mer eller mindre behov av en tydlig ledare för att må bra och veta sin plats i flocken. Detta leder till mer harmoniska och lyckliga djur. För den skull är det inte sagt att man inte kan både vara en tydlig ledare OCH dalta med sina djur.... Håller de sig inom ledarens ramar så är man kompisar och kan mysa/gosa/dalta, men går de över gränsen, ja då får det konsekvenser...
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag trodde du hade lärt dig att adressera till rätt person vid det här laget men tydligen inte.
F.ö håller jag med Sastra, huskattuppfödarna borde ta efter raskattuppfödarna i mkt.

det gjorde jag för övrigt om du hade läst hela inlägget och inte bara klippt ur delar...
 
Sv: Ang pris på huskatter

Alltså, givetvis går det att lära de flesta djur vissa beteenden, önskvärda som icke önskvärda. Men jag tror också att det finns en naturlig anledning till att jag aldrig någonsin har träffat en katt som kunnat sitt, ligg, rulla runt, kom hit etc. på befallning.

Tja, min huskatt kan hit, sitt och ligg (inte rulla runt dock, men det tror jag inte många hundar kan heller). Ryssen apporterar sina leksaksråttor. Och jag vill minnas att det har varit en del trådar här på forumet om andra som också lärt sina katt några trix.

Däremot håller jag med om att katter är mer svårmotiverade och därmed svårdresserade. En katt lyder bara om den får godis, en hund kan man belöna med att matte blir glad. Det bryr sig inte katten särskilt mycket om.

Jag tror det handlar mer om att folk tror att det inte går att lära katter något, och att folk accepterar att deras katter flyttar fram gränserna. Jag upplever också att en katt testar gränserna betydligt mer än en hund (som diskussionen om huruvida man får gå ut på balkongen - den har vi haft rätt många gånger. ;)), vilket ju ger människan fler tillfällen att ge efter.

Men det beror ju på människan, inte på katten. Katter är dessutom väldigt bra på att manipulera människor, eller snarare så lär de sig kvickt vilka beteenden som lönar sig. (därav dessa historier om katter som river ägarna i ansiktet om morgnarna för att de ska gå upp och mata katten)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp