Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

Kan du tala om för mig när jag skrev att jag inte har vaccinerat min katt??????? Att jag råkar ha samma åsikt som ca 99 % av alla som annonserar ut sina katter på blocket, innebär inte att jag är behandlar mina katter sämre än vad Malin L och kompani gör. Det Malin L lider av är något som brukar omnämnas svenssonförakt, alltså en nedvärderande syn på vanliga människor. Malin L och kompani tycks anse att de flesta kattägare i detta land är så usla att de aldrig borde ha fått skaffa sig en katt.

Det handlar inte om att förakta vanliga människor.
Det handlar om att jag vill att kattens status ska höjas. Att det är pga den låga statusen och att det tas fler huskattkullar det finns hem till så är katthemmen överfulla och tusentals katter fryser och svälter ihjäl varje år. Detta är fakta.
Det handlar om kattens väl och ve. Inte om några löjliga principer från min sida att alla borde göra på ett visst sätt bara för att utan detta är verkliga problem i sverige idag.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker att det är rätt otrevligt och tillika dålig netiquette att anklaga folk för att ha svårt att fatta. Om man inte kan göra sig förstådd är det lämpligare att se över sin diskussionsteknik än att komma med tillmälen.

F ö rekommenderar jag att man använder den röda triangeln som finns under varje användarnamn i varje inlägg om man känner sig kränkt.

LenaH, moderator (dock ej på katt)
Är det då inte dålig netiquette att anklaga folk för att "lida av något " dvs sitta och hitta på diagnoser som hon sedan placerar på mig, vilket cernika gjorde.
Om man nu ska vara så petig alltså ;).
 
Sv: Ang pris på huskatter

*hugger knapp*

Jag undrar om dessa som inte kastrerar sina huskatter, som gång på gång tar kullar på sina huskatter och säljer dem för ingenting och som inte bryr sig om vaccinering och så vidare någonsin har satt sin fot på ett katthem. Jag undrar om de nånsin sett en katt som är sjuk i t.ex. kattpest.

Jag tvivlar starkt på det, faktiskt. Om man varit på ett katthem och/eller sett en katt sjuk i kattpest och ändå bidrar till kattens låga status, ja då har man tammefan inget hjärta.

/Jenny - en av de där översittarna som tagit sin katt från ett katthem och som tycker att de som säljer sina obesiktade, ovaccinerade och icke id-märkta kattungar för hundra kronor till okända människor är IDIOTER...
 
Senast ändrad:
Sv: Ang pris på huskatter

Verkligheten aiquen Verkligheten. Det är den du ser där ute om du öppnar ögonen och tittar. Där ute finns även alla vanliga människor.

Din verklighet, min verklighet är mycket mer nyanserad. :smirk: I min umgängeskrets finns det människor som fått gratiskatter, de som betalat 800-1000 kr för att få hem en vaccinerad och veterinärbesiktigad kattunge och så vi som är så korkade att vi betalar fleeeera tusenlappar bara för en katt. ;) Alla dessa människor är väldigt vanliga människor.

Du hävdar att det inte går att sälja huskattungar för 1000 kr. Jag VET att det går för jag känner människor som köpt sådana och jag känner till huskattuppfödare som får sina kattungar sålda för sådana priser.

Och du... bara för att en sak är på ett sätt, innebär det att det bör vara så? Människor mördas, våldtas, svälter och misshandlas varje dag... det är verkligheten men innebär det att vi ska ha det så? Eller ska vi jobba för förändringar.

Vad är din lösning för att slippa fler hemlösa katter? Uppfödaransvar skrev någon men hur tusan får man folk att ta ansvar om man inte får ställa krav på dem? Om alla bara ska sköta sig själva och skita i andra.
 
Sv: Ang pris på huskatter

*knapplån*
Jag känner mig totalt ovälkommen här.
Jag har stallkatter - bara.
De är nödvändiga för att min gård skall fungera.
De får all service och vård som de behöver så som hårt arbetande och mycket uppskattade mus- och rått-fångare.
Deras värde i arbete är omätbart, den näst största brandorsaken är kortslutning efter att möss gnagt sönder ledningarna.
Så katterna räddar både egendom och liv.
Men - jag har fått alla gratis som gåvor från snälla människor.
Och de lever ute och i stallet.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Så länge du sköter dina katter tycker jag inte du ska känna dig ovälkommen. Det faktum att dina katter var gratis stör iaf inte mig. Min första katt fick jag också gratis.

Jag skulle dock önska att antalet gratiskatter minskade och att det ställs högre krav på oss som föder upp katter (oavsett om man vill kalla sig kattuppfödare eller inte). Vi har tusentals hemlösa katter i Sverige och det är svårt att inte dra slutsatsen att det låga priset på dem (eller priset som inte finns på dem) har något med det att göra.
 
Sv: Ang pris på huskatter

De är inte hemlösa och får mat, vaccination, avmaskning och kastrering efter behov.
Just nu så vill vi ha kattungar så en hona är inte kastrerad.
Tyvärr så födde hon 2 döda ungar i sommar så önskan kvarstår.
En annan honkatt sprang bort.
Hon var rädd för en av konsulterna.

Man måste ju kunna få ha katter efter sitt eget behov, eller hur?
 
Sv: Ang pris på huskatter

De är inte hemlösa och får mat, vaccination, avmaskning och kastrering efter behov.
Just nu så vill vi ha kattungar så en hona är inte kastrerad.
Tyvärr så födde hon 2 döda ungar i sommar så önskan kvarstår.
En annan honkatt sprang bort.
Hon var rädd för en av konsulterna.

Man måste ju kunna få ha katter efter sitt eget behov, eller hur?

Det är väl ingen som sagt annat?
 
Sv: Ang pris på huskatter

De är inte hemlösa och får mat, vaccination, avmaskning och kastrering efter behov.
Just nu så vill vi ha kattungar så en hona är inte kastrerad.
Tyvärr så födde hon 2 döda ungar i sommar så önskan kvarstår.
En annan honkatt sprang bort.
Hon var rädd för en av konsulterna.

Man måste ju kunna få ha katter efter sitt eget behov, eller hur?

Då förstår jag inte alls varför du känner dig ovälkommen.
 
Sv: Ang pris på huskatter

*knapplån*
Jag känner mig totalt ovälkommen här.
Jag har stallkatter - bara.
De är nödvändiga för att min gård skall fungera.
De får all service och vård som de behöver så som hårt arbetande och mycket uppskattade mus- och rått-fångare.
Deras värde i arbete är omätbart, den näst största brandorsaken är kortslutning efter att möss gnagt sönder ledningarna.
Så katterna räddar både egendom och liv.
Men - jag har fått alla gratis som gåvor från snälla människor.
Och de lever ute och i stallet.

Det är inte att bra människor får katter gratis som är problemet, utan att kattens värde i samhället är så lågt att en massa mindre bra människor får katter mer eller mindre gratis.

Skulle Isola ha smitit ut och blivit dräktig innan jag fått upp henne i normalvikt och därmed kunde kastrera henne hade jag lätt gett bort en unge gratis t.ex. till min bästa vän som jag vet skulle vaccinera, öronmärka etc efter konstens alla regler.

En okänd person hade dock inte fått samma villkor, utan denne hade fått betala det som besiktning, öronmärkning, vaccination etc kostat, dvs lätt uppåt tusenlappen.
 
Sv: Ang pris på huskatter

*knapplån*

Till samtliga som debatterar i tråden - fortsätt gärna, men inga påhopp eller nedlåtande kommentarer från någon sida för då kommer jag ta bort tråden.

/Erica - moderator på katt
 
Sv: Ang pris på huskatter

Har funderat lite på det här och tror inte det är det låga priset som skapar marknaden utan att det är precis som i hund och hästvärlden, att det är de djur som är svåra/oanvändbara som blir hemlösa.

En billig hund kostar 5 000, ändå misskötts de. Den hundar som lämnas bort är oftast de som kräver mer uppfostran och mer energi.
De hästar som lämnas bort är de som inte passar till det de är ämnade att göra (tex trava) eller de som är svåra att hantera/rida/köra.

Samma sak i kattvärlden. Mina supersociala kattungar var tokpoppis, de kattungar som föds vilda däremot har en mycket smalare marknad.
Även om de går att tämja kräver det mycket mer jobb och man får inte lika mycket gratis som mina som är födda inomhus.

Jag tror inte att folk skulle börja ha bättre koll på sina halvvilda honor bara för att det krävs ett högre pris, jag tror inte folk blir räddare om sin kattunge för att den kostar 1 000kr.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det är väl ingen som sagt annat?

Jo så fort som jag berättar att mina katter inte får komma in i huset för att jag är allergisk.
Så kommer drevet och påstår att jag därför inte skall få ha katt.
Om inte katten får komma in och bo med familjen i huset så är jag inte värd att få ha stallkatter utan har blivit hänvisad till att använda råttgift och mus-fällor i stället.
Något som jag tycker är ovänligt mot miljön, farligt och inte alls lika trevligt som katter.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Har funderat lite på det här och tror inte det är det låga priset som skapar marknaden utan att det är precis som i hund och hästvärlden, att det är de djur som är svåra/oanvändbara som blir hemlösa.

En billig hund kostar 5 000, ändå misskötts de. Den hundar som lämnas bort är oftast de som kräver mer uppfostran och mer energi.
De hästar som lämnas bort är de som inte passar till det de är ämnade att göra (tex trava) eller de som är svåra att hantera/rida/köra.

Samma sak i kattvärlden. Mina supersociala kattungar var tokpoppis, de kattungar som föds vilda däremot har en mycket smalare marknad.
Även om de går att tämja kräver det mycket mer jobb och man får inte lika mycket gratis som mina som är födda inomhus.

Jag tror inte att folk skulle börja ha bättre koll på sina halvvilda honor bara för att det krävs ett högre pris, jag tror inte folk blir räddare om sin kattunge för att den kostar 1 000kr.


Det är långt, långt ifrån bara vilda eller ens mindre keliga katter som blir övergivna och hemlösa.

Att folk är mer rädda om sådant som kostar pengar är ett faktum.
 
Sv: Ang pris på huskatter

De är inte hemlösa och får mat, vaccination, avmaskning och kastrering efter behov.
Just nu så vill vi ha kattungar så en hona är inte kastrerad.
Tyvärr så födde hon 2 döda ungar i sommar så önskan kvarstår.
En annan honkatt sprang bort.
Hon var rädd för en av konsulterna.

Man måste ju kunna få ha katter efter sitt eget behov, eller hur?

Vad gör du med alla de kattungar som föds? Behåller du alla själv?

Nu när det finns så många oönskade katter är det inte bättre att ta en av dem istället så att det i alla fall blir en mindre?

Mvh

Tora
 
Sv: Ang pris på huskatter

Nja, jag håller nog inte med dig. För precis som Sastra säger är folk överlag betydligt mer rädda om sådant som har kostat mycket pengar, än sådant som inte har det. Skulle jag t.ex. köpa en bil för 5000 kr hade jag inte varit särskilt rädd om den på så sätt att jag hade aktat mig för att smutsa ner den, lämnat in den på verkstaden så fort den fick någon mindre åkomma o.s.v. Hade jag däremot köpt en bil för bortåt 100 000 kr så hade jag knappt vågat köra med den av rädsla för att någonting skulle hända med bilen.

Jag tror att folk (tyvärr) fungerar likadant när det gäller djur. En travare som kostar 10 000 behöver man inte vara lika rädd om som en häst á la 80 000. Och en hund som kostar 5 000 behöver man inte vara lika rädd om som en hund som kostar 10 000. Likaså vad det gäller katter... Eller ska man säga särskilt katter, eftersom folk antagligen är bra medvetna om att händer det någonting med gratiskatten är det inget svårt att få tag i en ny katt lika billigt.

Sedan är det absolut inte bara vilda eller galna katter som blir hemlösa. De blir möjligen vilda efter att ha varit hemlösa ett tag, men många av dagens hemlösa katter är katter som en gång har haft ett hem. Och huskattungarna som skänks bort gratis är precis likadana som de huskattungar som kostar bortåt tusenlappen (med enda skillnaden att de dyrare möjligen är vaccinerade o.s.v.)
 
Sv: Ang pris på huskatter

Har funderat lite på det här och tror inte det är det låga priset som skapar marknaden utan att det är precis som i hund och hästvärlden, att det är de djur som är svåra/oanvändbara som blir hemlösa.

En billig hund kostar 5 000, ändå misskötts de. Den hundar som lämnas bort är oftast de som kräver mer uppfostran och mer energi.
De hästar som lämnas bort är de som inte passar till det de är ämnade att göra (tex trava) eller de som är svåra att hantera/rida/köra.

Samma sak i kattvärlden. Mina supersociala kattungar var tokpoppis, de kattungar som föds vilda däremot har en mycket smalare marknad.
Även om de går att tämja kräver det mycket mer jobb och man får inte lika mycket gratis som mina som är födda inomhus.

Jag tror inte att folk skulle börja ha bättre koll på sina halvvilda honor bara för att det krävs ett högre pris, jag tror inte folk blir räddare om sin kattunge för att den kostar 1 000kr.

Jag tror inte det är hela sanningen riktigt.

På det katthem jag tog Isola från var det oerhört få "vildkatter" eller katter med andra problem. Dock så är nog så att generellt sett är nog katter här uppe inte hemlösa nog länge för att bli vilda då de hinner frysa ihjäl.

Mitt djur är supersocialt och nästan jobbigt gosig ibland, ändå blev hon av någon anledning hemlös och satt många månader på katthemmet innan jag tog henne.

Det finns förstås folk som köper djur för rätt många pengar och ändå missköter dem, men jag tror att ett pris på säg 1000 kr för en unge som är bes, vacc, etc skulle sålla bort väldigt många av de som köper katter som slit-och-släng-vara.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Då tror vi olika helt enkelt.
¨jag tror dessutom ett sånt krav aldrig skulle kunna genomföras, folk skulle ändå köpa katt från granngården för en 10a.

inte_ung, om jag var katt skulle jag bo hos dig!
 
Sv: Ang pris på huskatter

Vad gör du med alla de kattungar som föds? Behåller du alla själv?
Ja, jag låter det bara bli kattungar när jag vill ha dem för egen del.
Sedan så ger jag P-piller eller kastrerar katthonan.
Så det blir inga "alla" kattungar alls.
De som föddes döda var verkligen önskade.
Så vi var väldigt ledsna.

Nu när det finns så många oönskade katter är det inte bättre att ta en av dem istället så att det i alla fall blir en mindre?
Det fungerar inte så bra.
Då det är svårt att få dem att stanna kvar.
Bäst fungerar de som är födda i stallet.
Vi fick 2 kattungar utifrån förra året.
En lagårdskatt och en huskatt.
Lagårdskatten är kvar och huskatten sprang tyvärr bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp