Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

Vad är det för fel på det?
Det såg då ut att innehålla allt som behövdes.

*orolig*

det är mycket spannmål i billigt torrfoder och det är ju inte mat för katter. kan senare orsaka njursten (visst är det så, rätta mig om jag har fel!).
jag tittar i innehållsförteckningen när jag köper torrfoder, jag köper bara köttbaserad kost. det enda okej torrfodret som går att köpa i vanlig matvarubutik är Mjau (rätta mig åter igen om jag har fel), där står kött först på innehållsförteckningen :)
 
Sv: Ang pris på huskatter

det är mycket spannmål i billigt torrfoder och det är ju inte mat för katter. kan senare orsaka njursten (visst är det så, rätta mig om jag har fel!).
jag tittar i innehållsförteckningen när jag köper torrfoder, jag köper bara köttbaserad kost. det enda okej torrfodret som går att köpa i vanlig matvarubutik är Mjau (rätta mig åter igen om jag har fel), där står kött först på innehållsförteckningen :)

Fast om nu Inte_Ungs katter är såna eminenta råttjägare så får de ju förmodligen i sig en stor del kött i alla fall. ;) Sen skulle jag personligen heller aldrig rekommendera någon att ge ICAs torrfoder utan hellre ett foder av bättre kvalitet. Vill man absolut ha ett billigt torrfoder som går att köpa i matvaruaffären kan man som du skriver kolla på MJAU, det brukar jag rekommendera till de som inte vill lägga pengar på ett dyrare torrfoder.

/Erica
 
Sv: Ang pris på huskatter

Nu censurerar jag kraftig när jag läser inläggen så om någon inte får svar på ev frågor till mig kan det bero på det. Vissa inlägg bör man inte bemöda sig att läsa om man skall tänka på sin egen psykiska hälsa.

Om jag återföds som katt i mitt nästa liv så skulle jag vilja bo hos Inte_ung. Det verkar helt ljuvligt att få skutta runt där och jaga möss och ha det skoj! Jag skulle inte vilja återfödas som nån bortskämd bortdaltad överbeskyddad raskatt i nån flott lägenhet mitt i stan i nån del av detta land. Nej fy så trist. Jaga möss skulle jag vilja göra.

Vår katt är helt galen nu. Minst en mus om dan drar hon in. Grannarna, som annars inte är kattälskare, börjar förstå att det finns en vits med att ha katt. Hon gillar deras vedbod och de har nu börjat undra vad som döljer sig runt deras ved.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Fast om nu Inte_Ungs katter är såna eminenta råttjägare så får de ju förmodligen i sig en stor del kött i alla fall. ;) Sen skulle jag personligen heller aldrig rekommendera någon att ge ICAs torrfoder utan hellre ett foder av bättre kvalitet. Vill man absolut ha ett billigt torrfoder som går att köpa i matvaruaffären kan man som du skriver kolla på MJAU, det brukar jag rekommendera till de som inte vill lägga pengar på ett dyrare torrfoder.

/Erica

jo precis! jag vågade inte säga (kanske bukekatt-maffian anfaller då) att stallkatter oftast får i sig kött via råttor och så vidare. för innekatter är det ju helt annorlunda :)

jag har kört med Royal Canins torrfoder nu och det är visserligen dyrt med också drygt. så i vissa fall (beroende på hur många katter man har osv) så lönar det sig kanske att köpa lite dyrare foder :) (min egen teori).

------

helt off topic: men vad är det för vaccinationer en katt ska ha och vad kostar det? tänkte vaccinera mina kattungar i samband med kastering (om det går?). våra tidigare katter har inte blivit vaccinerade eller försäkrade så jag har ingen koll..
 
Sv: Ang pris på huskatter

jag har kört med Royal Canins torrfoder nu och det är visserligen dyrt med också drygt. så i vissa fall (beroende på hur många katter man har osv) så lönar det sig kanske att köpa lite dyrare foder :) (min egen teori).

Fast hänger det på köttmängd är det ju faktiskt inte någon nämnvärd skillnad på RC och andra billigare torrfoder ;)

Same shit, different name :angel: (om jag får säga så utan att trampa på någons tår ;) )
 
Sv: Ang pris på huskatter

*knapplån*
Jag tycker att det där är svårt.
Det måste vara rätt salthalt också.
Inte för mycket men tillräckligt för att de skall dricka ordentligt.
Mössen är slut, så duktiga var de.
Så nu måste jag gå in med mera mat av något slag.
De får mycket köttrester från hushållet också.
Och leverpastej.

Jag vill gärna ge torrfoder för att tänderna håller sig rena då.
Förut så gav jag bara burkmat för en katt behövde det och för att det är roligare på vintern då det är kallt.
Jag kanske borde återgå till det?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det finns inga belägg för att torrfoder skulle påverka tandhälsan på något sätt, ben och hela köttbitar är absolut bättre ur tandstenssynpunkt. Om jag vore du, hade jag gått över på burkmat, och fortsatt ge dem köttrester och ben (rått) då råttorna är slut ;)
Men, det är min syn på saken :D
 
Sv: Ang pris på huskatter

Nu censurerar jag kraftig när jag läser inläggen så om någon inte får svar på ev frågor till mig kan det bero på det.

Frågar då igen:
F.ö undrar jag vad du tror om att det bara är huskatter som sitter på katthemmen?
Och varför det mest är travare som har illa sittande utrustning och råkar illa ut?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Har funderat lite på det här och tror inte det är det låga priset som skapar marknaden utan att det är precis som i hund och hästvärlden, att det är de djur som är svåra/oanvändbara som blir hemlösa.

En billig hund kostar 5 000, ändå misskötts de. Den hundar som lämnas bort är oftast de som kräver mer uppfostran och mer energi.
De hästar som lämnas bort är de som inte passar till det de är ämnade att göra (tex trava) eller de som är svåra att hantera/rida/köra.

Men det är ju just det, travarna lämnas bort-gratis.
Jag känner till många "halvgalna" ordinära halvblod som är jobbiga att hantera eller rida som folk håller sig med, men de hamnar sällan hos någon okunnig och ignorant person för de är dyrare.


Samma sak i kattvärlden. Mina supersociala kattungar var tokpoppis, de kattungar som föds vilda däremot har en mycket smalare marknad.
Även om de går att tämja kräver det mycket mer jobb och man får inte lika mycket gratis som mina som är födda inomhus.

Fast på katthemmen finns det många sociala kissar. Flera hittas på gatan utan öronmärkning och ibland genom att ha tagit kontakt med människor. Deras ägare har antingen dumpat dem eller så har katterna rymt. Men ägarna har inte ringt polisen, satt upp någon efterlysning, öronmärkt eller letat på katthemmens sidor efter sin katt. Är man då rädd om sin katt?
Det finns även problemkatter som är raskatter men de hamnar inte på katthemmen, utan folk letar efter en lösning på problemen.
Nu låter det väl som jag förhärligar raskattägarna men faktum kvarstår, man ser i princip aldrig en raskatt på katthemmen och de få som finns brukar komma från dödsbon.


Jag tror inte att folk skulle börja ha bättre koll på sina halvvilda honor bara för att det krävs ett högre pris, jag tror inte folk blir räddare om sin kattunge för att den kostar 1 000kr.

Det tror jag, iaf om uppfödaren vaccinerat och registrerat och därför lagt priset därikring. Då kanske köparen tänker till om varför det finns en sådan lag och impulsköparna backar ur affären.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Fast hänger det på köttmängd är det ju faktiskt inte någon nämnvärd skillnad på RC och andra billigare torrfoder ;)

Same shit, different name :angel: (om jag får säga så utan att trampa på någons tår ;) )

jag har också tänkt sådär, men jag får mer för pengarna om jag köper royal canin än eldorados torrfoder. räcker längre och jag hoppas innerligt att det ska finnas någon skillnad på dyrt och billigt. man får vad man betala för. det handlar kanske inte bara om köttmängd utan också övrigt innehåll såsom vitaminer och mineraler. nästa gång jag ska köpa torrfoder har jag tänkt att köpa Orijens torrfoder (100% kött) :)
 
Sv: Ang pris på huskatter

Vad är det för fel på det?
Det såg då ut att innehålla allt som behövdes.

*orolig*

Precis som de andra redan skrivit så innehåller det ju på tok för lite kött för en katt. Som komplement till kött (råttor t.ex. ;)) är det kanske inte så farligt dock, det vet jag faktiskt inte. Men många verkar inte alls vara medvetna om varför de ger det eller det fodret till sin katt, eller ens att katter är köttätare (:crazy:). Men till hästar däremot ska foderstaten räknas in absurdum men till en katt duger vilken kartong som helst, bara det är en katt på framsidan! Typ. Och det är det jag vänder mig mot.

(Observera nu att jag inte på något sätt menar att kritisera I_Us katthållning, jag bara förklarar vad jag menar.)
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ja, jag låter det bara bli kattungar när jag vill ha dem för egen del.
Sedan så ger jag P-piller eller kastrerar katthonan.
Så det blir inga "alla" kattungar alls.
De som föddes döda var verkligen önskade.
Så vi var väldigt ledsna.


Det fungerar inte så bra.
Då det är svårt att få dem att stanna kvar.
Bäst fungerar de som är födda i stallet.
Vi fick 2 kattungar utifrån förra året.
En lagårdskatt och en huskatt.
Lagårdskatten är kvar och huskatten sprang tyvärr bort.

Hur gör du för att bestämma vem som blir pappa till kattungarna? Fast du kanske har en egen hankatt? Hur gör du då för att hindra honom från att springa runt i området och göra fler kattungar?

Jag har dock haft bra erfarenheter från att ta hem vuxna stallkatter. Fast ena gången så fanns det inga katter tidigare på gården och andra gången så fanns det bara en. Det kan ju vara annorlunda om det redan finns fler katter risken är kanske att de inte kommer överens.

Om du behåller alla kattungarna (ibland så blir det ju 5-6 stycken) och inte skänker bort överskottet så blir läget lite annorlunda.

*Sen lite allmänt*
Jag gillar djur men är ingen kattmänniska. Jag skulle tex aldrig skaffa katt själv. Men blir ändå fundersam på hur katterna blir behandlade.

Jag har också varit i många stall där det avlas för "husbehov". Många gånger får dessa stallkatter p-piller. Det brukar fungera så där. Oftast så får dessa katter minst en kull om året ändå, oftast fler.

Men när dessa katter får kattungar så behåller stallägren en kanske två katter, resten ger han/hon bort. Anledningen till att man behåller några kattungar är för att det brukar alltid vara en viss åtgång på stallkatterna. Vissa blir tex överkörda, sjuka och måste avlivas eller så bara försvinner de.

Själva aveln är ju inte det minsta kontrollerad. Vill man inte veta vem som är pappa till kattungarna? Om man vill ha riktigt bra råttjägare vill man inte då att pappan skall vara en riktig hejare på att fånga råttor?

Att höja statusen på katter är ett absolut måste. Hur många gånger har man inte varit med om folk som säger "det är ju bara att skaffa en till de kostar ju inget". Att få upp priserna tror jag absolut är ett steg i rätt riktning. Att katterna skänks bort eller säljs för en symbolisk summa är klart en av orsakerna till kattens låga status. Sen betyder det inte att alla som har fått en katt eller köpt den billigt är dåliga kattägare och inte bryr sig om sin katt men risken att en gratiskatt hamnar hos fel person är bra mycket större än en katt för flera tusen.

Att medvetet låta sin katt bli dräktig för att sedan sälja kattungarna för en hundralapp är förkastligt. Förstår faktiskt inte hur man kan kalla sig kattvänn samtidigt som man handlar på ett sätt som fortsätter att bibehålla kattens låga status.

Mvh

Tora
 
Sv: Ang pris på huskatter

Så länge som det fanns möss så var de ju fina ändå.
De behövde bara avmaskas litet oftare.
Men nu så måste jag ju öka på med något annat än "komplementfoder vid dålig jakt".
 
Sv: Ang pris på huskatter

Hur gör du för att bestämma vem som blir pappa till kattungarna?
Det är ett problem.
Jag kan inte bestämma det och här är ont om okastrerade hankatter.
Det är något som jag måste komma på en lösning på.

Fast du kanske har en egen hankatt?
Nej här är alla katter utom en hona som är avsedd att bli mamma kastrerade.

Om du behåller alla kattungarna (ibland så blir det ju 5-6 stycken) och inte skänker bort överskottet så blir läget lite annorlunda.
Jag behåller alla.
Det var 12 år sedan förra gången jag tog en kull.
Och både den mamman och en av ungarna är nu döda av sjukdomar.
Mamman dog av giftstruma 14år gammal och sonen av njurkollaps.

Många gånger får dessa stallkatter p-piller. Det brukar fungera så där.
Det fungerade utmärkt för oss.
Det blev bara en kull på den honan.

Vill man inte veta vem som är pappa till kattungarna? Om man vill ha riktigt bra råttjägare vill man inte då att pappan skall vara en riktig hejare på att fånga råttor?
Jo det vill man.
Men lösdrivande halvvilda hankatter är duktiga på just överlevnad.
De är bra på att jaga och gat-(skogs)-smarta.
Vår lilla katt som försvann har antingen flyttat till någon annan eller blivit uppäten av räv eller grävling.
Eller kanske örn?
Vi har många vilda djur här som man bör akta sig för och inte hälsa på.
Räven är inte en hund att leka med.

Att få upp priserna tror jag absolut är ett steg i rätt riktning. Att katterna skänks bort eller säljs för en symbolisk summa är klart en av orsakerna till kattens låga status.
Jag skulle naturligtvis vara beredd att betala för bra rått- och mus-jägare.
Men hittils så har jag fått mina katter som presenter från vänner.
Och presenter är ju något som man sätter stort värde på.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Nej här är alla katter utom en hona som är avsedd att bli mamma kastrerade.

Det är ju så det skall fungera. Att ha en hel drös med okastrerade katter som får ungar hur som helst är inte speciellt "kattvänligt"

Jag behåller alla.
Det var 12 år sedan förra gången jag tog en kull.
Och både den mamman och en av ungarna är nu döda av sjukdomar.
Mamman dog av giftstruma 14år gammal och sonen av njurkollaps.

Att avla för att man behöver bra råttjägare och behåller alla kattungarna och inte bara ger bort "överskottet" så har man ju ett mål med sin avel och då ser jag det som seriöst.

Det fungerade utmärkt för oss.
Det blev bara en kull på den honan.

Har man haft katten ett tag på p-piller och den inte blir dräktig så är fungerar det ju perfekt. Problemet är när katten trots p-piller blir dräktig gång efter gång och ägaren trots det inte steriliserar katten.

Jo det vill man.
Men lösdrivande halvvilda hankatter är duktiga på just överlevnad.
De är bra på att jaga och gat-(skogs)-smarta.
Vår lilla katt som försvann har antingen flyttat till någon annan eller blivit uppäten av räv eller grävling.
Eller kanske örn?
Vi har många vilda djur här som man bör akta sig för och inte hälsa på.
Räven är inte en hund att leka med.

Problemet där är att det kan vara svårt att veta om det verkligen är den överlevande vildkatten eller om det är grannes bortskämda feta soffliggar katt som passat på att ha lite kul. Det är lite kruxigt det där

Jag skulle naturligtvis vara beredd att betala för bra rått- och mus-jägare.
Men hittils så har jag fått mina katter som presenter från vänner.
Och presenter är ju något som man sätter stort värde på.

Jag misstänker starkt att alla djur som du tar hand om får det mycket bra vare sig du fått den gratis eller köpt den för dyra pengar. Problemet är tyvärr alla dessa som tycker att "det gör inget vi kan alltid köpa en ny katt de kostar ju inte så mycket". Det finns folk som resonerar så om tex fiskar och kaniner också och det gör mig lika irriterad. Man skall ha respekt för alla djur inte bara de som är dyra.

Jag köpte tex mina kaniner för 99 kr st men i slutänden så kostade kaninerna mig över 10 000kr i veterinär kostander (en hade en problem mage och den andra en ögonsjukdom). Det fanns hur många som helst som tyckte att jag var galen som la ut så mycket pengar på två kaniner när man kunde köpa nya för en hundralapp.

Mvh

Tora
 
Sv: Ang pris på huskatter

Problemet där är att det kan vara svårt att veta om det verkligen är den överlevande vildkatten eller om det är grannes bortskämda feta soffliggar katt som passat på att ha lite kul. Det är lite kruxigt det där

De 2 som föddes döda hade en soffliggarkatt till pappa.
Han hade litet lajbans innan ägarna kastrerade honom.
Jag måste hitta något bättre till nästa år.
Problemet är att ingen vill ha okastrerade hanar p.g.a. lukten så det är svårt att hitta.
Samt att man numera kastrerar så tidigt att de inte hinner "ställa till" det före.

Jag blir nog tvungen att leta rätt på något åt henne själv.

Alla mina katter har en historia.
Antingen så påminner de om de kära vänner som jag fått dem av eller så har de liksom bara flyttat hit.
 
Sv: Ang pris på huskatter

det finns många halvblod som lever ett skitliv.

Jag tror att det är de djur som inte har ett syfte som tyvärr blir över. Travare som inte kan trava/hundar som inte kan jaga/ katter som inte funkar som utställningsdjur eller råttjägare.

Ni kastar gärna skit på andra men faktum är att om alla "seriösa" raskattägare la ned den aveln och började ställa ut huskatter och pyssla med de skulle de inte behöva sitta på katthemmen.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tror att det är de djur som inte har ett syfte som tyvärr blir över. Travare som inte kan trava/hundar som inte kan jaga/ katter som inte funkar som utställningsdjur eller råttjägare.

Ni kastar gärna skit på andra men faktum är att om alla "seriösa" raskattägare la ned den aveln och började ställa ut huskatter och pyssla med de skulle de inte behöva sitta på katthemmen.

Du förenklar alldeles för mycket. Möjligt att din teori passar in något bättre på hästar och hundar, men med det enorma huskattsöverskottet vi har idag är det omöjligt att det bara skulle bestå att katter som inte fyller sin funktion. De är oönskade, överblivna djur med låg status som alltför många inte har höga tankar om och därför inte bryr sig om.
Ditt resonemang om att raskattägarna skulle kunna "rädda" huskatten förstår jag inte riktigt. Om däremot alla vi "vanliga" huskattägare tog efter majoriteten av raskattägares exempel (som propagerats för tråden igenom): Att enbart avla med ett syfte, (som att få en egen kull stallkatter som nämnts ovan) och att vid försäljning se som en självklarhet att ungarna är vaccinerade, avmaskade och besiktigade, och priset sätts därefter, tror jag att mycket kan vinnas för huskattens status. Det kommer fortfarande att finnas de som inte bryr sig, som inte kastrerar och som inte bryr sig om vart ungarna från de ändlösa kullarna tar vägen, men förhoppningsvis blir de färre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp