Ang pris på huskatter

Malin L

Trådstartare
Saxat från ett annat forum.
Tycker detta är en jättebra idé, vad tycker ni?

"De allra flesta som annonserar ut sina "huskattkullar" på nätet och i tidningsannonser menar säkert inget illa, de följer en "invand tradition" avs. priser och det stora flertalet annonsörer förtjänar inte att bli idiotförklarade för deras låga prissättnings skull.
Jag undrar om inte annonssajter och tidningar också skall börja föregå med gott exempel ....för de (annonskunder) som vill gott med sina små men inte vågar i tron om att deras ungar skall bli osålda om de höjer till rimlig prisnivå (vad det nu är) ??



Jag tycker att sajter och tidningar skall sätta ut ett minimipris för att annonsen skall godkännas och föras in. Varför inte börja med 1000-1500kr?
De som, länge, skyfflat ut kattungar till "vrakpriser" kanske inte får det lika lätt fortsättningsvis vilket kan resultera i att de kastrerar sina honor....alt. nogsamt tänker över fortsatt "produktion"...

Vi kan ju inte nå alla annonsörer men det är en högst rimlig tanke att kräva skärpning från tidningar och annonssajter. Det gick fint att till slut införa 12v minimiålder vid färsäljning av kattungar- på nästan samtliga annonsforum. Nu är det dags för minimipris. Absolut!"

Källa: http://siames.ifokus.se/

Detta skulle även kunna leda till att köparna börjar kräva mer när de får betala mer. T.ex att deras nya katt ska vara vaccinerad, avmaskad och besiktigad vid flytt.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Tycker det vore bra!

När jag sökte efter ny katt ratade jag "katt bortskänkes" och de till riktigt låga priser. Men jag betalade faktiskt inte riktigt så mycket (1000-1500) för katten jag tillslut köpte, men jag hade gjort det om det var det priset som begärdes!

Högre pris ger mer status till katten, och att som du skriver, folk som slentrianmässigt låter sina honkatter få kull efter kull, kanske börjar ta konsekvensen av sitt handlande.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag skulle hellre se att tidningar och annonssidor kräver att kattungarna ska vara veterinärbesiktigade och vaccinerade för att annonsen ska godkännas. Det medför större omkostnader för säljaren, tidningen/annonssidan förmedlar en bra bild av katthållning och priserna kommer höjas med det.

Tyvärr så är det ju väldigt lätt att skriva en sak i en annons och sedan strunta i det ändå.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag skulle gärna se att priserna på Huskatter gick upp.

Men jag blir lite orolig... skulle detta kunna införa att fler tog kattungar i tron att de kan tjäna en slant?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag skulle gärna se att priserna på Huskatter gick upp.

Men jag blir lite orolig... skulle detta kunna införa att fler tog kattungar i tron att de kan tjäna en slant?

Om man fokuserar på priset, ja. Jag tycker man lägger fokus på fel sak om man bara fokuserar på priset. Det är väl snarare vad man får för pengarna som räknas, eller? Jag skulle inte rekommendera någon att betala 1500 kr för en kattunge som inte är vaccinerad eller veterinärbesiktigad.

På raskattsidan finns ju redan de som tar kullar i tron att de ska tjäna pengar på det. En del gör det säkert också men då prioriteras i regel viktiga saker bort.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag har i allafall inte tänkt tjäna några pengar på våra kattungar. Visst har de kostat en hel del att ha dem hemma för de äter som hästar och skiter lika mycket. Och maskmedel har de också fått. Visst har de kostat men de har faktiskt gett betydligt mer glädje än vad kostnaden kostnaden är. Lite "hyra" måste man ju få betala för den sanslöst roliga tid vi haft tillsammans.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag har i allafall inte tänkt tjäna några pengar på våra kattungar. Visst har de kostat en hel del att ha dem hemma för de äter som hästar och skiter lika mycket. Och maskmedel har de också fått. Visst har de kostat men de har faktiskt gett betydligt mer glädje än vad kostnaden kostnaden är. Lite "hyra" måste man ju få betala för den sanslöst roliga tid vi haft tillsammans.

Jag tycker ändå du bör ta ordentligt betalt för kattungarna. Vaccinering och vet besiktning kostar ju en slant också.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Om man fokuserar på priset, ja. Jag tycker man lägger fokus på fel sak om man bara fokuserar på priset. Det är väl snarare vad man får för pengarna som räknas, eller? Jag skulle inte rekommendera någon att betala 1500 kr för en kattunge som inte är vaccinerad eller veterinärbesiktigad.

På raskattsidan finns ju redan de som tar kullar i tron att de ska tjäna pengar på det. En del gör det säkert också men då prioriteras i regel viktiga saker bort.
Varför inte både och, att annonssidorna kräver att det i annonsen ska framgå att kattungarna kostar minst 1000 kr, är vet besiktade och dubbelvacinerade. Det skulle ju sålla bort en del oseriösa köpare i alla fall som bara vill ha en katt gratis.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tog 1200 för mina perserkorsningar och fick alla sålda. Alla var vet.bes, vaccinerade och avmaskade.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tog 1200 för mina perserkorsningar och fick alla sålda. Alla var vet.bes, vaccinerade och avmaskade.

Ja detta är ju jättebra. Och tänk om alla gjorde som du. Även de som säljer "vanliga" huskattungar utan rasinblandning. Detta skulle verkligen medverka till att öka kattens status och sålla bort oseriösa köpare.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Blandrashundar kostar ju mer men tyvärr med följden att folk avlar för pengarna.

Tror mer på sol's idé då, att kräva mer av köparen än ett högre pris.
 
Sv: Ang pris på huskatter

... eller så skulle det resultera i att fler tar livet av sina kattungar direkt vid födseln om marknaden för gratis huskatter minskade. Pessimist som jag är är jag inte så övertygad om att steriliseringen av honkatter skulle öka.
 
Sv: Ang pris på huskatter

... eller så skulle det resultera i att fler tar livet av sina kattungar direkt vid födseln om marknaden för gratis huskatter minskade. Pessimist som jag är är jag inte så övertygad om att steriliseringen av honkatter skulle öka.

Krasst sett skulle kanske färre gratiskatter/billiga katter minska förekomsten av folk som skaffar en kattunge för att bara kasta ut den när de blir less på den också. Det finns alltid två sidor av samma mynt.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Krasst sett skulle kanske färre gratiskatter/billiga katter minska förekomsten av folk som skaffar en kattunge för att bara kasta ut den när de blir less på den också. Det finns alltid två sidor av samma mynt.
Ja precis. Man måste börja någonstans, men det sker inte över en natt. Tycker det vore super om marknaden för gratiskatter. Tror ändå de flesta inte är kapabla till att gång på gång slå ihjäl kattungar och på sikt skulle det leda till att fler honor då blev kastrerade.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Blandrashundar kostar ju mer men tyvärr med följden att folk avlar för pengarna.

Tror mer på sol's idé då, att kräva mer av köparen än ett högre pris.

Det jag är ute efter är att kattens status måste höjas och när priset är högre blir också statusen högre i allmänhetens ögon. Dessutom så blir det inte liak många "hoppsanköp" och kanske avstår man även från sommarkatten om katter kostar en slant.

Jag tycker att annonsplatserna ska kräva följande:
Kattungarna ska vara minst 12 veckor vid flytt.
Kattungarna ska vara veterinärbesiktigade och dubbelvaccinerade.
Kattungarna ska kosta mins 1000 kr.

I och med det kommer allmänheten till sist fatta att detta är nödvändigt och det minsta man kan begära med nödvändig skötsel. De ser att katter minsann kostar pnegar. Och inser att ett kattköp kanske kräver lite eftertanke.

Vad kan vara fel med detta?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag är definitivt för allt det där med prisökning och statushöjning och tror att det i det stora hela kommer överväga positivt.

Dock tror jag att det, särskillt till en början, kommer bli en ökning av hemlösa katter när det blir svårare för uppfödaren att få ungarna sålda, men i längden inser väl de oseriösa uppfödarna att det inte fungerar och lägger ner eller blir mer seriösa i sin verksamhet.

Sedan att det alltid kommer skänkas bort kattungar via lappar på konsum kommer vi nog aldrig komma undan, men det är definitivt ett steg i rätt riktning.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Precis. Men man måste börja någonstans. Man kan inte vänta sig att saker och ting ska hända för att man lider i det tysta och inget gör.

Tack vara att de fleta annonsplatser numera har 12 veckors regeln på kattungar så vet nu väldigt många mer människor att det är 12 veckor som gäller. Även om man ibland måste banka in det. Men trägen vinner.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Om man fokuserar på priset, ja. Jag tycker man lägger fokus på fel sak om man bara fokuserar på priset. Det är väl snarare vad man får för pengarna som räknas, eller? Jag skulle inte rekommendera någon att betala 1500 kr för en kattunge som inte är vaccinerad eller veterinärbesiktigad.

Håller med där.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Håller med där.

Problemet är att om t.ex Blocket stället kravet att det ska stå att kattungarna är vaccinerade i annonsen så kanske många skriver det för att de måste men fortfarande tar priset 100 kr för kattungen och eg skiter i att vaccinera.
Om kravet däremot ligger på 1000 kr så avskräcker detta många oseriösa köpare som inte är beredd att lägga en slant på en katt.

När detta sedan är verkställt, dsv att inga kattungar överhuvudtaget får annonseras för under 1000 kr så börjar köparna ställa krav. Ska de betala så mycket ska katter minsann vara vaccinerad också. Därför tvingar de på så sätt säljarna att vaccinera om de vill få sina kattungar sålda.
Naturligtvis kan detta leda till att färre väljer att köpa katt, och när efterfrågan minskar (eftersom katter kostar pengar och behöver vaccineras och detta avskräcker oseriösa) så kommer många inse att det är enklare att kastrera sina honor. På så sätt kommer det på sikt födas färre kattungar och antalet hemlösa katter kommer minska. Därför kommer också kattens staus att öka, vilket är kärnpunkten i detta resonemang.

Jag tror inte att det på sikt kommer leda till att fler låter sina honor få ungar bara för att tjäna penga eftersom efterfrågan inte kommer öka pga detta kommer de inse att det inte lönar sig.

Folk som inte har någon känsla för katter alls förstår i alla fall värdet av 1000 kr. Och om en katt representerar ett sådant värde kommer de inse att katter inte är några slit och släng varor.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tar 500:- för mina huskatter, de är alltid avmaskade , vet
besiktigade och vaccinerade. har funderat på att gå upp i pris till
1000:- MEN har bestämt att hemmet är viktigare än priset för min del
och att många "dåliga" köpare sållas bort redan vid 500:- .
och att jag hellre ser att köparen har pengar kvar att lägga på klösträd,
försäkring osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp