Bukefalos 28 år!

Angående moderering på forumet.

Sv: Angående moderering på forumet.

På vilket sätt sker särbehandling? Är det någon som får annonsera fritt på forumet medan alla andra blir raderade?

Tja, jag kan tycka att i denna tråd har det skett särbehandling
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1115316

Min länk till labbet i USA redigerades bort medans svenska SLU omnämns i nästan alla inlägg och det är ok att hänvisa till deras hemsida (och länkad men med text hemsida).
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Det är skillnad på att länka till ett privat företag och till ett universitet, därför togs din länk bort men inte den till SLU.

Görel - moderator på avel
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Angående att moderera vänner så tycker jag personligen att det i många fall är lättare faktiskt. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men det har jag flera gånger upplevt i alla fall, speciellt när det kommer till "mindre" fall där inga varningar eller kort behövs. Överlag upplever jag det lättare att moderera där jag har en god relation med "mina" användare. Det är svårare att moderera användare man inte riktigt drar jämt med tycker jag, för då känns det extra viktigt att det blir rätt.

Angående ämnen man har starka intressen inom och vill försvara eller något man har starka åsikter emot, ja där har jag andra moderatorer jag kan be ta modereringen. Det har hänt mer än en gång att jag bett tifo och/eller ullo ta en kik på trådar för att jag själv är för involverad, antingen bara rent personligt, eller genom inlägg i aktuell tråd.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

I övrigt tror jag inte att det skulle bli så värst mycket bättre med större ruljans på moderatorerna. Jag tror att det snarare skulle bli tvärt om, eftersom som några redan påpekat är en ganska lång inkörsperiod på det hela och man är ganska rörig i början, vilket nog inte märks när man bara byter ut/tar in någon enstaka ny då och då. :D

Sen tar det även ett tag innan man får en bra känsla för vilken nivå man bör ligga på. Ibland är det dessutom omöjligt att hitta en bra nivå, och nivån ändras dessutom konstant. Jag kan fortfarande vara rejält osäker på nivåerna och då har jag ändå varit mod ett ganska bra tag nu. Det blir ju även svårare med supporten från andra mods ju fler som sitter i samma båt, speciellt när det kommer till större problem, eftersom tidigare erfarenhet är guld i de lägena.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

*kl*
Man skulle inte kunna ha en eller ett par 'moderator-användare'? Alltså att alla mods får tillgång till de speciella moderator-användarna och går in och modererar i den istället för sina egna användare?

Då behöver ingen störa sig på att de kan tycka att olika mods är partiska och dylikt för man vet inte vilken specifik person som rensat tråden. Skulle väl kunna ge en viss frihet även till er moderatorer som blir mer definierade 'privatpersoner' i vanliga användare än nu. Vet att de flesta skriver /moderator när det skrivs i trådar i egenskap av just moderator men jag tror att det lätt missas.

Det var bara en tanke. :)
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Det är skillnad på att länka till ett privat företag och till ett universitet, därför togs din länk bort men inte den till SLU.

Görel - moderator på avel

Kan inte riktigt släppa det här.
Varför är det ok att omnämna SLU om och om igen i tråden men en länk till amrikanska sidan inte är ok.
Båda två är en form av företag och tjänar pengar på samma tjänster om än att det ena är universitet i Sverige och det andra är ett företag i USA.

Jag har då aldrig fått ngt gratis via SLU.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Därför att det är SLUs analyser som är godkända av avelsföreningarna. Vissa föreningar kanske godkänner andras men SLU är godkända av alla svenska.

Avelsföreningarna tjänar också pengar på att registrera hästar men de anses inte som vinstdrivande, därför kan du länka till dem men inte till privata sidor.

Görel - moderator på avel
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Därför att det är SLUs analyser som är godkända av avelsföreningarna. Vissa föreningar kanske godkänner andras men SLU är godkända av alla svenska.
Görel - moderator på avel

Fast menar du ASVH som godkänner endast SLU eller pratar du nu rent generellt?
För generellt finns det faktiskt inget som direkt säger någonstans att det måste vara SLU, bara att vi av 'gammal rutin' endast använt oss utav SLU på tiden innan vi kunde leta oss runt själva via internet osv.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Nej visst LenaH och andra, man orkar inte läsa det man inte är intresserad av, men hur hanterar ni då att ni är kompisar med och känner vissa användare bättre än andra, att ni hamnar i frågor ni har eget intresse i, kanske starka intressen att försvara t o m?

Jag upplever precis som lizan att det inte är några bekymmer med att moderera mina vänner och bekanta, just för att vi är det så respekterar vi ju varandra.
Mina forum (hoppning och fälttävlan) är heller inte så stora och diskussionsvågorna svallar sällan så högt.

Jag gillar också att moderera "synligt" i den mån det är möjligt, om någon går över gränsen på något sätt så påtalar jag gärna det i tråden istället för att göra det via PM eller annat.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Fast menar du ASVH som godkänner endast SLU eller pratar du nu rent generellt?
För generellt finns det faktiskt inget som direkt säger någonstans att det måste vara SLU, bara att vi av 'gammal rutin' endast använt oss utav SLU på tiden innan vi kunde leta oss runt själva via internet osv.

Nu har jag försökt leta info på en del rashemsidor och kan inte direkt hitta nånstans att det står att man måste använda sig av SLU, så jag undrar fortfarande över detta.
För det skulle ju också innebära att t ex importerade dna-kollade hästar måste 'kollas om' om de hamnar i Sverige.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Därför att det är SLUs analyser som är godkända av avelsföreningarna. Vissa föreningar kanske godkänner andras men SLU är godkända av alla svenska.
Menar du att det är avelsföreningarna som godkänner om SLU ska få bedriva analysverksamhet :confused:
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Nu har jag försökt leta info på en del rashemsidor och kan inte direkt hitta nånstans att det står att man måste använda sig av SLU, så jag undrar fortfarande över detta.
För det skulle ju också innebära att t ex importerade dna-kollade hästar måste 'kollas om' om de hamnar i Sverige.

Å dessutom alla dopingprov som skickas utomlands för analys :angel:
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Därför att det är SLUs analyser som är godkända av avelsföreningarna. Vissa föreningar kanske godkänner andras men SLU är godkända av alla svenska.

Avelsföreningarna tjänar också pengar på att registrera hästar men de anses inte som vinstdrivande, därför kan du länka till dem men inte till privata sidor.

Görel - moderator på avel

Är det Animal Genetics som vi diskutera så Godkänner iallafall ASVH deras färgbestämning ...

Tycker nog att detta är helt fel resonerat . Att det är okey att rekomendera SLU men inte Animal Genetics .

Båda är lika crediterade inom sitt område det är ju ingen liten buskfirma vi pratar om ?!?!?

Bara att den ena ligger utomlands och den andra i Sverige och ska man lämna namn och forumet inte vill hamna i intressekonflikt enligt reglerna torde man få nämna båda dessa namn eller inget alls .

Ibland får man skriva Alla försäkringsbolags namn i diskussioner och ibland är det tabu ?

Mia
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Jag har full förståelse för att det säkert är ett jättejobb att vara moderator, antagligen ganska otacksamt många ggr och säkert inte lätt heller.

Men trots detta (eller kanske snarare pga detta) så anser jag att det sker särbehandling ibland. Det finns vissa användare som tillåts att vara otrevliga och tråkiga. De kan tjata om samma kritik av olika användare och komma med samma argument hela tiden. De svarar i stort sett aldrig på sakfrågan utan är bara oförskämda i största allmänhet.

Det är främst en speciell användare jag tänker på men hur jag ska kunna ge exempel utan att tala om vem det är har jag ingen aning om. Men det finns fler som agerar på liknande sätt. Och jag antar att det inte är lämpligt att "namnge" användaren.

Det ska kanske vara så på ett forum och det kan vara jag som har fel. Men jag tycker det blir trist.

Sedan vet jag inte om det blir bättre med fler moderatorer. Det kanske hade varit bra att byta områden ibland? Fast det kan jag nog inte uttala mig om alls.
Moderatorerna kan nog se när samma grupp vill framstå som en expertpanel o inte tål att ngn inflikar ngt ytterligare, utan att man förminskar, förvanskar skrivna ord om o om igen.
Att många är av samma uppfattning gör inte allt till rätt.

Jag tycker att det blir bättre för alla om man undviker att gå in i sandlådan. Har lärt mig den hårda vägen- ingen idé.

Lite kul är det när ngn med stor trovärdighet tar outsiderns parti- av samma åsikt.

En del moderatorer verkar vara väldigt trötta på sitt uppdrag o ändå så väljer man att fortsätta. Det är för mig helt obegripligt.
Det märks när de anser att folk inte verkar ha ngt liv:rofl: men vem är det som anser det vara så viktigt att man gör det till sitt extraknäck....;)
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Är det Animal Genetics som vi diskutera så Godkänner iallafall ASVH deras färgbestämning ...

Tycker nog att detta är helt fel resonerat . Att det är okey att rekomendera SLU men inte Animal Genetics .

Båda är lika crediterade inom sitt område det är ju ingen liten buskfirma vi pratar om ?!?!?

Bara att den ena ligger utomlands och den andra i Sverige och ska man lämna namn och forumet inte vill hamna i intressekonflikt enligt reglerna torde man få nämna båda dessa namn eller inget alls .

Ibland får man skriva Alla försäkringsbolags namn i diskussioner och ibland är det tabu ?

Mia


Tack, fler än jag som inte förstår skillnaden mellan dessa två företag. :bow:

Görel, eller Gunnar, ni får gärna motivera varför det ena bolaget ej får länkas till medans man får det till det andra.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Det märks när de anser att folk inte verkar ha ngt liv:rofl: men vem är det som anser det vara så viktigt att man gör det till sitt extraknäck....;)

Touché! :D


Fast jag tycker nog att det är viss skillnad på de två varianterna av att viga sitt liv åt buke! ;)
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Fast nu är det inte bara så att alla moderatorer bara gör sitt- att se till att regler o netikett följs. Vilket verkar vara väldigt luddigt när det passar.

En del anser sig vara verkliga experter inom sitt ämne o klarar inte av att någon eller flera har en mer komplett kunskap o därmed anser sig vara en rektor som kan dela ut varningar bara för att det sägs emot. Kritik mot högre makt är inte accepterat.

Det är väl mkt det som gör att man vill fortsätta år ut o år in som moderator- mer inflytande o makt- i vad som ska skrivas eller inte.
Missbruk kallar jag det för. Utnyttjande av sin ställning.

Takhöjden inom forumen är NOG beroende av moderatorns personliga trygghet... många gånger.

Anser man att ngn är "jobbig" är det lätt att skicka brev hem till föräldrarna;) när man egentligen själv kanske borde ta en paus från barnpassningen.:angel:
 
Sv: Angående moderering på forumet.

En del anser sig vara verkliga experter inom sitt ämne o klarar inte av att någon eller flera har en mer komplett kunskap o därmed anser sig vara en rektor som kan dela ut varningar bara för att det sägs emot. Kritik mot högre makt är inte accepterat.

Det är väl mkt det som gör att man vill fortsätta år ut o år in som moderator- mer inflytande o makt- i vad som ska skrivas eller inte.
Missbruk kallar jag det för. Utnyttjande av sin ställning.

Jag anser mig inte vara expert på något av mina tre forum, jag är snarare väldigt ödmjuk inför den kunskap som faktiskt finns.
Andledning till att jag fortsätter som moderator är att jag anser mig ha den tiden och vet att det behövs, och jag utnyttjar inte min "ställning" som moderator i diskussioner utan låter då hellre bli diskussionen och läser som oberoende moderator.

Ibland känns det väldigt otacksamt att vara moderator, men samtidigt har jag lärt mig att mycket av det jobb vi utför, hinner många av användarna aldrig se.

Snurrfian- moderator på Trav, Förälder och Hund
 
Sv: Angående moderering på forumet.

En del anser sig vara verkliga experter inom sitt ämne o klarar inte av att någon eller flera har en mer komplett kunskap o därmed anser sig vara en rektor som kan dela ut varningar bara för att det sägs emot. Kritik mot högre makt är inte accepterat.

Det är väl mkt det som gör att man vill fortsätta år ut o år in som moderator- mer inflytande o makt- i vad som ska skrivas eller inte.
Missbruk kallar jag det för. Utnyttjande av sin ställning.

Takhöjden inom forumen är NOG beroende av moderatorns personliga trygghet... många gånger.

Det är av den anledningen som jag i de allra flesta fallen inhämtar synpunkter från andra moderatorer och från Gunnar. Det är lätt att bli "hemmablind".

Jag instämmer med Snurrfian - vi moderatorer gör mycket arbete som användarna aldrig hinner se.

Immer
Moderator för bl a Klassisk Ridkonst
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 418
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 105
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Hej på er alla kattälskare! Jag heter Erica och som de flesta nog vet är jag moderator här på Kattforumet. Jag är här dels i egenskap...
Svar
11
· Visningar
5 795
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp