Bukefalos 28 år!

Ångest över nästa rasval

Sv: Ångest över nästa rasval

Ideal schäfern har en lätt slutande rygg, ca 23%. Varken rak eller räkryggad.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Okej, arbetsmeriter är det jag ska sikta in mig på först och främst?
 
Sv: Ångest över nästa rasval

jag tänkte mer på hur ett diagram för en perfekt schäfer ser ut. men visst ska de ha en lätt sluttande rygg! inte stupande dock. inte heller krökt rygg, övervinklade bakben eller en svans som är så lång att den släpar i marken.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Jag kommer inte ihåg kennelnamnet men har för mig att jag har haft upp detta i en annan diskussion och nån här på buke visste...den låg tror jag i Östersuntrakten....detta var 96 jag kom i kontakt med just denna hunden så det var ju några år sen :D
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Nej, jag har förstått att räkstjärtarna inte är så poppis... Varför? Är de utställningsinriktade? Osunda?

Räkstjärtarna är inte poppis hos utställningskennlarna heller.

Har själv en "utställningsschäfer" som jag tävlar med. I den kenneln finns många lydnads-, bruks-, skydds- och IPO- hundar i elit. De är friröntgade, gör UHP, och har dessutom utseendet.

Inga räkstjärtar där inte, och frågar man dessa bruksschäfermänniskor som inte gillar "vänstervarvare" så ser de inte om mina är bruks eller vänstervarvare. Säger en del... :smirk:

Men visst finns det utställningskennlar som föder upp mer på utseendet än arbetsvilja, likväl som en del bruksuppfödare har börjat spåra ur på schäferns utseende (tex . problem med framben) och dess mentalitet.

Varför undrar jag, när det går att få både och!
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Att de börjar dyka upp bruksschäfrar med belastningsskador på frambenen. De avlar dem så raka och höga i bak, att vikten på hunden ligger på frambenen. När dessa hundar sedan ska jobba hårt får de problem med leder.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Ja, jag tycker nog att Du ska lägga mer tid på att sitta och kolla SKK hunddata. Kolla AD/HD i flera led bakåt, arbetsmeriter, tidigare kullar mellan kombinationen du ska ha. m.m m.m
Självklart ska Du även läsa mentalbeskrivningarna, men låt det inte avgöra, om det inte finns någon "röd tråd" genom kenneln.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Bara för att vara besvärlig...

Du måste ju känna efter om det är en heffa-schäfer-tjänstehundsämne-skydd du är ute efter eller en mer lagom hund som du kan träna och ha kul med.

Jag tycker att man ska fråga vart hunden kommer ifrån om man träffar en lagom och trevlig hund som man fastnar för. Kanske börjar man se ett mönster efter ett tag!!
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Jag var absolut inte självsäker när jag stod hemma hos uppfödaren, tvärtom berättade jag öppet om min tveksamthet. Har vuxit upp med hundar så hundvanan var det inga problem med, dock inte uppfostrat någon egen hund men väl haft häst i många år och uppfostrat en ohängd unghingst...

Min osäkerhet grundade sig i att jag tog hem en omplaceringshane som hade fått gått vind för våg i 9 månader, det var flera omständigheter som gjorde att han åkte tillbaka till uppfödaren och dessutom senare avlivades, men ändå kändes det som ett totalt misslyckande även om det inte på något sätt var jag som borde skämmas. Hunden var inte helt frisk fysiskt och dessutom hade han skarpa föräldrar, detta i kombination med att han fått göra precis som han velat under alldeles för lång tid gjorde att det inte alls kändes bra (de fysiska oegentligheterna visade sig först efter att jag hämtat hem honom, annars hade jag nog aldrig tagit honom från början...) Nåväl, självförtroendet fick sig en rejäl törn, men jag åkte iaf till min nuvarande uppfödare och hälsade på och vi talade om det hela och när jag kom hem därifrån kändes det otroligt mycket bättre. Jag kunde känna att jag litade på uppfödaren och visste att hon kunde ställa upp om det behövdes hjälp - just kontakten med uppfödaren tycker jag är en trygghet som man ska ta vara på.

Du ska absolut inte vara rädd för att skaffa brukshund - det är just sådana som du, som tänker efter och funderar, som brukar klara ut det hela galant!!
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Ja, jag tror också på att "plugga" hunddata. Den dagen hundköpet blir aktuellt så har jag ju förhoppningsvis rätt goda förutsättningar att få en bra hund. Och en hund som passar mig.

Det är ändå ganska många hundar som saknar både röntgenresultat och arbetsmeriter. (alla rutor är tomma) :confused:
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Ja du, det är en hel del man måste tänka på. :eek:

Men visst, jag måste först och främst komma fram till vad jag vill ha. Jag är ju som sagt inte ute efter att vinna SM, men samtidigt är jag såpass intresserad att jag vill ha en hund som håller om jag vill klättra uppåt.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Tack ska du ha :o :bow:

Ja det är ju jätteviktigt att det klaffar med uppfödaren. En kunnig uppfödare säljer nog bara till "rätt" köpare.
Men visst kommer det att bli nervöst den dagen det blir dags att välja uppfödare. Fast ju mer insatt man är själv innan desto större är nog chansen att man hittar rätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 882
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 081
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 523
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 265
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp