Bukefalos 28 år!

"ångloket"

S

sabbet

ja, det är vad jag och medryttarhästens ägare kallar min kompis häst. Hon är lydig vid ridning (har ridit henne själv) men från marken kan hon vara odräglig. Hon är rätt stor och maffig och hon verkar inte vara medveten om sin storlek. Hon bara "ångar på" även fast man håller emot med grimskaftet. Min kompis och jag skulle åka och hoppträna och vi började med att lasta av hennes häst, som kastar sig ur transporten och kommer lös på stallplan. Jag och min kompis höll i henne i täcket (hon hade sönder grimman) men hon bara gick runt runt i cirklar, lyssnade inte ett dyft på oss.

Vad ska man göra med en sån här häst? Det är ju rent ut sagt livsfarligt att hantera en sån häst. Har ni några tips på övningar man kan göra från marken?
 
Sv: "ångloket"

Personligen så är det nog det värsta som finns när hästar tappar respekt för människor på det sätt som du beskriver.

Naturligtvis ska man på ett snällt sätt lära hästen hyfs när den är liten, då behövs inga grova tilltag, men när det är som du beskiver ett beteende hos en vuxen häst så skulle jag ta till så pass grova metoder som behövs för att stävja problemet bums. Av den enkla anledningen att en häst som "ångar" fram är en säkerhetsrisk.

Stigbett, kedja, vad som funkar bäst, sen skulle jag vara benhård mot hästen i alla situationer, har jag sagt att den ska stå still så ska den enbart stå still, har jag sagt höger så är det jävlar i mig höger som gäller. Stenhård konsevens från sekund ett, när jag kliver in i stallet som jag aldrig släpper en tum på.
 
Sv: "ångloket"

jo, jag håller med :bow: Min kompis är inte mesig men lite slapphänt vid hantering från marken och jag har försökt hinta att vi kanske kunde träna lite horsemanship... men hon menade att det bara var en engångshändelse osv. Jag blev så j*la arg på hästen när hon bara ångade på så jag drämde till henne på bringan och röt till och då fick jag stopp på henne iaf. Sen sa jag ursäkta för jag gillar inte riktigt att drämma till andras hästar så där... men som sagt hon var ju farlig!

Eftersom hon är lydig vid ridning så vore det kanske en bra idé att köra horsemanship från marken direkt efter ett ridpass? Då kan man ju dra nytta av att ryttaren är ledaren just då iaf, eller hur?
 
Sv: "ångloket"

Visst kan du ta till kedja och annat "snällt obehag". Men du ska veta att en häst är starkare än dig trots alla dina försök till att kuva henne. En dag märker hon det också. Vill du bli av med problemet eller symptomen?

Jag tycker så illa om människor som bara tänker på sina egna behov. Ni behöver kunna hantera hästen men vem tänker på att hästen faktiskt också behöver känna tillit till människan? Dessutom, en kuvad häst är likamed en aktiverad bomb. Skulle du vilja hålla på med en sån?

Jag hade samma problem med en ungponny som jag "red in" för några år sen. Fjording var hon, liten men stark som en oxe och lika tung. Hon gick på som en bulldoser och såg inte att en människa stod i vägen - och kände inte att någon slet henne i grimman. Med glada öron vandrade hon på i rask takt. När man tog henne från hagen fick man hålla i sig och hänga med helt enkelt. ;)

Hon var inte alls elak utan bara ouppfostrad. Detta var inte min häst så jag hade heller ingen möjlighet att släppa henne någonstanns och börja "jobba från marken". Jag fick helt enkelt uppfostra henne i vardagen.

Det jag fick börja med var att störa henne - så gott det gick - när jag ledde någonstanns dit hon inte hade allt för bråttom. Gick ut på stallplanen och gick mot banan, tillbaka, gick mot ladan, tillbaka. Jag störde henne genom att dra henne åt mitt håll - dvs. åt sidan för henene. Hon behövde inte gå åt sidan utan bara tappa balansen lite. Direkt eftergift. Upprepade åt olika håll. Snart ökade jag kraven och hon skulle ta ett steg åt sidan, sen ändra riktning och detta gjorde att hon automatiskt började hålla koll på mig hela tiden. Till slut glömde hon allt och lyssnade bara på mig - och då kunde ja även få henne att stanna.

Eftersom att vi bara gick runt runt så visste hon ju inte vart vi skulle och behövde därför hålla koll och lyssna på mig. Dessutom var det ganska intressant och spännande för henne.

Jag gjorde inte hela framsteget på en gång - hon tröttnar ganska fort den här ponnyn - utan det gick på två dagar. 2-5 min/dag ca.

Efter det använde jag samma metod till och från hagen och det gick ganska fort in i huvudet på henne - lättlärd och positiv häst. Inom några dagar kunde jag leda henne vart som helst, hur som helst.

Lycka till vilken metod ni än väljer!
 
Sv: "ångloket"

allt för vanligt problem! många tror att man kan "prata" hästen till förnuft. men hur svårt kan det vara att titta till hästars beteende mot varandra de är ju knappast mjuka mot varandra hur kan då folk i sitt stilla sinne tro att en människa på 50kg kan få hästen att respektera en, jag förespråkar inte att ge dem stryk det mesta kan stävjas med lite "pondus" men helre lappar jag till hästen än att ngn blir översprungen. detta måste såklart ske i samband med händelsen så det kopplas samman. som sagts tidigare är ju hästen mycket starkare än ngn människa vilket de aldrig får komma till insikt över! med rätt uppfostran ska det räcka med rösten. Det förekommer fler dödsolyckor på marken än till häst. värt att tänka på!
 
Sv: "ångloket"

Det är inte min häst utan min kompis häst så jag hanterar henne inte varje dag direkt utan har hämtat henne från hagen någon gång ibland samt hjälpt till vid på- och avlastning.

Det låter intressant det som du skriver, det var ett tag sen jag råkade ut för en häst som beter sig så här, har mest träffat väluppfostrade hästar! ;) Om jag ska hämta henne från hagen nån gång så kan jag passa på att träna lite med henne, det kan ju inte skada?
 
Sv: "ångloket"

Precis! hellre säga till en gång ordentligt än hålla på och småtjafsa. Det kom som en reflex när hon vägrade lyssna efter att hon kom lös från transporten. Men samtidigt vill jag inte uppfostra någon annans häst, det är ju hennes häst trots allt. Ägaren till min medryttarhäst rådde mig dock att inte ta några risker genom att hantera den hästen... Hon menade att en olycka kommer att hända när som helst, vilket säkert inte är omöjligt...
 
Sv: "ångloket"

...men hur svårt kan det vara att titta till hästars beteende mot varandra de är ju knappast mjuka mot varandra hur kan då folk i sitt stilla sinne tro att en människa på 50kg kan få hästen att respektera en...
Hästar är väldigt mjuka mot varandra - det är därför du inte ser det, det är så små signaler. Tänk efter själv. Hur mycket kan inte du köra med en häst innan det smäller? Dessutom träffar de sällan vid en spark och det är av ren mening då de inte avser att skada någon om de inte själva farar för sitt liv - eller status (=liv).

Och dessutom - de ranghöga hästarna som de andra tyr sig till och lyssnar på, det är de som sällan använder något våld alls mot de andra.
 
Sv: "ångloket"

Visst kan du träna påväg ifrån hagen - det gick inte med min häst då hon helt enkelt inte gick att styra/stoppa. Påväg in från hagen så vet hästen vart den ska - den vet också att det ofta väntar mat därinne. Men bryt då mönstret om du kan, alltså gå inte raka vägen till stallet utan gå runt lite.
 
Sv: "ångloket"

Ja precis! hon är så målmedveten när man hämtar eller lämnar från hagen, men samtidigt så blir hon intresserad när det händer konstiga saker. De flesta hästar blir ju lite mer uppmärksamma på oss när vi bryter det vardagliga mönstret, är rätt kul faktiskt :)

Hon är inte omöjlig att stoppa, men jag personligen tycker att hästen ska gå bakom eller bredvid utan att man behöver hålla emot med grimskaftet. Eller hur?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 034
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp