"ångmask" till astma-häst...

P

Palema

min systers häst har drabbats av astma, idag behandlas han med ventipulmin men när man slutar med behandlingen blir han genast sämre. som ni kanske vet är ventipulmin inte plånbokens bästa vän :crazy:

men jag har för mig att jag sett/hört talas om en "ång-mask" till hästar. nånslags sak man spänner på som en grimma och låter hästen andas ånga i några minuter för att vidga luftvägarna. någon annan som vet/ hört talas om denna mokajäng?

någon som kanske tillochmed vet vart dom finns att inhandla? :bow:
 
Sv: "ångmask" till astma-häst...

Det du beskriver vet jag inget om, men vi har en inhalator till häst. Med den ger man alltså vanlig astmamedicin. Jag har för mig att vår heter Equi Vent. (Ska kolla när jag kommer ut i stallet, om jag kommer ihåg.) Vi har köpt den via en ATG-klinik.
 
Sv: "ångmask" till astma-häst...

jasså, om du kunde kolla upp vad den heter och om du vet ungefärligt pris så vore det superduper :)
 
Sv: "ångmask" till astma-häst...

Är hästen installad så skulle jag byta till lösdrift och se om det inte hjälper :idea:
 
Sv: "ångmask" till astma-häst...

japp, han är installd. men han går ute från morgon till kväll. själv har jag hört att astmahästar ska hållas inne då det är som dammigast (våren och försommarn) och som mest pollen...
 
Sv: "ångmask" till astma-häst...

Jag har en "andningsmask" till min ena pålle, den är köpt på ATG och kostade ca 1200:-. Kommer inte ihåg namnet på den, ska kolla när ja åker till stallet sen.
 
Sv: "ångmask" till astma-häst...

Det finns två olika masker som man använder till häst, dels en man spänner över hela mulen, den finns i tre storlekar, sen finns det en variant som man håller mot ena näsborren. Hästen kan då andas in vanlig astmamedicin. Vänd till till en atg-klinik så kan de säkert hjälpa dig. Det kan vara så att hästen behöver en kortisonbehandling för att bli symptomfri.
Det viktigaste runt en sådan häst är miljön. Om du inhte förändrar miljön kommer hästen bli sämre när medicinering tas bort.
Att ge bara ventipulmin är också lite vanskigt, för om hästen reagerar på damm eller liknande i sin omgivning, så kommer dammet att dras ner längre ner i lungorna eftersom att ventipulminet vidgar luftvägarna. Då kan egentligen hästens besvär bli värre.
 
Sv: "ångmask" till astma-häst...

Nu har jag kollat, den heter Equine haler
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 992
Senast: Bregen
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 633
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 852
Senast: Grazing
·
Hästvård Temperaturen här hos oss har nu fått tokspel! Igår hade vi -18 grader, och idag har vi haft +5 hela dagen! På eftermiddagen började det...
Svar
2
· Visningar
2 559
Senast: Pepson2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp