Bukefalos 28 år!

Angripna krukväxter?

eyz

Trådstartare
Jag har aldrig lyckats hålla växter vid liv, de dör en plågsam död i mina händer och jag har aldrig haft något intresse förän förra året när jag lyckades få tag på ett par paraplyaralia som glatt växer på.

Växtsamlingen utökades med några saint paulias och en elefantöra från min mammas samling under hösten men nu är jag orolig att de kommer dö och ta mina aralior med sig. :(

För ett par månader sedan började bladen på mina saint paulia se misstänkt ätna ut så jag satte dem åt sidan så inte de andra växterna skulle bli drabbade. Jag har inte sett några skadedjur alls, men de är kanske så små att de inte syns alls? Nu tycks förstörelsen ha upphört och jag har tagit bort de skadade bladen men jag tänker att de kanske inte är friska ändå. Kan vi diagnostisera och hitta rätt medicin till mina växter? :nailbiting:

v5KBnQY.jpg

HrtVxWa.jpg

Såhär ser alltså saint paulia-angreppen ut. När bladen "åts upp" under vintern försvann de halvvägs så som på en översta bilden.

it4J8eb.jpg

5j33YW0.jpg

Kommer den dö ifrån mig? :arghh: Vad händer? Hittade vita prickar på undersidan av en del blad, googlade mig till att den har fått för mycket vatten så jag ska hejda mig där, men hålen i bladen antyder ju på angrepp på denna med, hur får jag bukt på det?

ursäkta de löjligt stora bilderna
 
Gulsåpa funkar också. (Samma som grönsåpa, bara färgen som skiljer). Man låter det torka, det ska inte sköljas bort.
 
Näääj inte spraya saint paula. Bladen blir jättefula av vattendroppar.
Det där är inte ohyra. Inte på den blanka växten heller. Det är bara märken. Det är ju en växt. Gå ut o kolla på vilken buske som helst. Blad får märken, om det är av ohyra, över/undergödsling eller övervattning så blir det med färger runt jacken eller mycket tydligare märken.
Speciellt saint paulan får lite märken på bladen ibland. Uppenbarligen har du ju djur så kanske har dom kommit åt ett blad som fått ett litet jack - efter ett tag så vissnar bladet runt det lilla jacket. Och om nu ett blad på en saint paula blir fult så nyper man bort det. Sätter man sen det bortnypna bladet i jord så får man en ny planta.
Saint paulan ska vattnas underifrån och sällan. Det enda sättet att döda dom är drunkning eller låååååång uttorkning - vi snackar ökentorka i månader.
 
Oj okej då tar jag det lugnt. Det är bara så märkliga märken, som på bladet jag håller i handen, det ser ju verkligen ut att vara ätet på :crazy: Och så jämför jag med mammas plantor - moderplantorna, och de är fina. Men mina växter kanske inte riktigt trivs med läget... Jag har nypt bort de fula bladen på pauliorna, har dock inte plats för fler i nuläget så bladen kastades. De har alltid vattnats på fat men tror att de inte trivs så bra i mitt dragiga fönster med mycket värme från elementet, tyvärr kan jag bara ha växterna i köksfönstret, så de får försöka stå ut ändå.

Tack för info :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp