Ankor och fiskar

Centaur

Trådstartare
Har länge funderat på att köpa några ankor, Peking är rasen jag fastnat för.

Har en stor naturlig damm som jag även har fiskar i, är det på något sätt dåligt för fiskarna att få sällskap av några ankor?

Funderar också på hur jag ska undvika att få 100 ankungar... Finns inte en chans att jag kan döda dem och jag vill heller inte se katter, skator osv plocka dem. Visst kan man plocka äggen men ser för mig att det är lätt att missa?

Har läst att man kan ha ett litet gäng bröder och inga honor, är det någon som har provat det? Håller de sams?
 
Har länge funderat på att köpa några ankor, Peking är rasen jag fastnat för.

Har en stor naturlig damm som jag även har fiskar i, är det på något sätt dåligt för fiskarna att få sällskap av några ankor?

Funderar också på hur jag ska undvika att få 100 ankungar... Finns inte en chans att jag kan döda dem och jag vill heller inte se katter, skator osv plocka dem. Visst kan man plocka äggen men ser för mig att det är lätt att missa?

Har läst att man kan ha ett litet gäng bröder och inga honor, är det någon som har provat det? Håller de sams?
Nu har jag inte ankor själv och vet inte hur stor deras ruvlust är. Men att hindra en ruvsjuk anka är inte schysst. Jag har höns och vet vilken stark drift det är. Det vore grymt att hindra det jämt. Om man inte kan låta djuren få utlopp för sina behov och naturliga beteenden så är det fel djur att skaffa. Tyvärr. Jag vet inte hur det är med att bara ha drakar, men jag har märkt bland mina fjäderfäbekanta att ankors flocksituation är otroligt viktig för dom, så fråga kunniga människor innan. Jag tror att de vill ha en partner men jag ska inte säga att det är så. Rekommenderar att du blir med i en ank-grupp på facebook eller ställer frågan på alternativ.nu. Där finns mycket kunskap. :)

Ang ankor i fiskdamm så undrar jag om inte ankor gärna grisar ner och jag vet inte hur fiskarna klarar av föroreningar i vattnet. Dessutom äter ankorna kanske upp de mindre fiskarna om de kommer åt. Men det kanske funkar med rätt förutsättningar - stora fiskar och stor, djup damm.
 
Enligt det jag läst på diverse forum så är de inte så intresserade av att ruva, rekommenderas från de flesta att samla in äggen. De är inte som höns.
 
Har länge funderat på att köpa några ankor, Peking är rasen jag fastnat för.

Har en stor naturlig damm som jag även har fiskar i, är det på något sätt dåligt för fiskarna att få sällskap av några ankor?

Funderar också på hur jag ska undvika att få 100 ankungar... Finns inte en chans att jag kan döda dem och jag vill heller inte se katter, skator osv plocka dem. Visst kan man plocka äggen men ser för mig att det är lätt att missa?

Har läst att man kan ha ett litet gäng bröder och inga honor, är det någon som har provat det? Håller de sams?

Man kan absolut ha en ungkarlsgrupp om man inte vill ha honor, det hänger lite på individerna. Själv skulle jag dock valt en grupp med båda könen och plockat äggen. Detta på grund av att jag vill ha ägg att äta och för att jag gillar balansen som blir.

Angående dammen så kommer den att bli hyfsat (läs mycket) ödelagd. De smutsar ner nåt otroligt, växter i dammen kan du glömma för de äter rent och dessutom äter de småfiskar.

Men få saker slår en bullig ankrumpa och ett par plattfötter som sticker upp ur vattnet :love:

Finns en jättebra grupp på fb som heter "Vi som har ankor/änder och gäss". Kan ta ett litet tag att bli godkänd av admin dock så ha tålamod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 157
Senast: Badger
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
2 842
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 562
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 265
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp