"Anlägga bädd"

S

SarahOlofsson

Vet inte riktigt om jag lägger denna tråd på rätt ställe, men jag hoppas det...

Hur gör ni när ni ska lägga in bädd o boxen??? Jag hade en väl fungerande bädd tills Dixy "grävde" upp den (man måste ju skrapa ihop en hög för att kunna rulla sig). Nu var det bara att rensa ut hela bädden eftersom det började lukta, men nu då??? Vad ska jag göra??? :confused:
 
Sv: "Anlägga bädd"

Vad för storts stö har du?

Jag använder torv, det blir nästan en bädd av sig självt om du inte går och vänder den varje dag. När min häst flyttade in hade jag fyllt på med mycket torv som jag knallade omkring på för att platta ihop. Vattnade lite med vattenkanna och la ny torv på. Den håller sig fin ända tills jag tycker det är dags att byta helt. Sålänge man har rätt mycket torv uppepå så förstörs den inte, men snålar jag med torven så börjar hästen att trampa och skrapa upp den.
 
Sv: "Anlägga bädd"

Kalk i botten, sedan ett ganska tjockt lager spån, som hästen får stå på några dar utan strå ovanpå, - mockar inte FÖR noga dessa dagar så att det packar ihop sig ganska kompakt. sedan halm ovanpå som man sedan vårdar så att även detta packar ihop sig.

Har funkat kanon och håller sig fräscht. funkar dock mindre bra med häst som "river" eller bökar runt mycket... men det är ju samma problem med ALLA varianter på bädd i den frågan i princip....

tycker dessutoma tt en bädd håller mycket bättre i minus grader/kallare väder än plusgrader... så denna vinter är ju inte heller bidragande positivt.
 
Sv: "Anlägga bädd"

Hej jag har två säckar foderkalk två säckar torv sedan halm. Då tar man bara ut "skiten" och du får en fin varm bädd i och med att torv o foderkalk bränner.... Fyll på med halm efter behov.Foderkalk för att det inte skall göra nåt om dom får det i sig ner dom går o snosar eller putter upp..Lycka till
 
Sv: "Anlägga bädd"

Bäddar alltid med spån (inte så mycket halm häruppe övht), men har provat lite olika varianter. Bäst bädd; kalk i botten, ca 10 cm torv över som ska trampas ORDENTLIGT - ev vattna för att få den att sätta sej ännu bättre, och över det kanske 10 cm spån (mycket spån ska det vara). Detta har funkat mycket bra.

Men har även upptäckt att om man inte har hästarna inne så mycket så är det nästan hopplöst att få bra "satta" bäddar som tål lite rörelse... Lite ironiskt menat kanske, men hemmavid blev det aldrig riktigt bra - men då var ju hästarna inne typ 6-10 h/natt. De bäddarna tålde inte min "rulloman" tex.
Men sen vi flyttade insåg jag ju vad som felades - här står hästarna inne ca 12 h/natt och vips så hade jag bäddar som var packade och fina bara på nån vecka, och sen kunde rullomanen gå lös utan någon större katastrof...

;) Extra bra är dte om man har en häst som ligger ner om nätterna, då blir det ännu bättre.
 
Sv: "Anlägga bädd"

Vi kalkade först, la ett tjockt lager spån & sen halm ovanpå. Sen mockade vi såklart bara ut träcken efter det & halm/spånade lite vid behov. Är inge bra att ha bädd om man har en liten "mullvad" ;) eftersom bädden blir förstörd & börjar lukta illa om man gräver i botten...
 
Sv: "Anlägga bädd"

Vår mullvad gräver bara i mitten så där brukar jag "laga" genom att ta lite av det jag ska mocka ut och sen stampa ner det i hålet och kalka och ströa igen. Toppar med halm för det är GRATIS! Håller med om att bäddarna är sämre vid milt och blött väder.
Vi har en annan rackare som inte funkar bra med bädd, men det beror på att hon är för renlig. Bajsar och kissar på exakt samma plats och gör sen som katterna, skrapar över ren halm över högen. Resulterar i att en bädd som det är tänkt aldrig sätter sig
 
Sv: "Anlägga bädd"

Jag använder torv,först kalk så det blir ett fint lager därefter torv,lägger in 1 torvbal i veckan,kalkar ibland,min häst e duktig o bajsar o kissar på ett o samma ställe så det är lätt att hålla rent hos honom :) vad betalar ni för er torv?Jag betalar 65 kr för 360 liter fin.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 788
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag sitter och kollar var jag kan få tag i växter till min skogsträdgård. Det finns ställen lite här och där. Den stora haken är att man...
Svar
13
· Visningar
896
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 219
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp