Bukefalos 28 år!

Anlägga kör och ridplan

Nordiskusken

Trådstartare
Har drömmar om att anlägga en körplan på en del av en åker, det finns inte mycket att välja på utan den kommer att hamna där det är lite ojämt och blött...
Har läst på endel men blir nog inte klokare, varför gräver man bort gräsrot och matjord? Måste man det?
Våran jord släpper inte ifrån sig vatten så lätt men jag tänker att det borde väl vara bättre att fylla upp så nivån blir högre än marknivån?
Plånboken är ju inte fet direkt och jag vill ha lite storlek på planen, kanske kan jag få tag på gammal fyllnad från en väg billigt att ha i botten, men hur ska man bygga upp den från början?
Mellan vilka lager lägger man markduk? Vad ska det vara för sort?
Alla tips är välkommen!
 
Sv: Anlägga kör och ridplan

Gör det ordentligt från början är mitt råd. Vi funderar på att bygga en ridbana som är 30x70 m o när vi räknade på det så kom vi fram till ca 100 000:- inkl staket o belysning. Då har vi egna grävmaskiner o lastbilar o Gud vet vad. Alltså är 100 000:- bara materialkostnader.
 
Sv: Anlägga kör och ridplan

Du svara ju själv lite på frågan varför man ska ta bort matjorden m m. Det är för att den inte släpper igenom vatten och därför kommer att bli mjuk/sank även om du lägger på annat ovan på. Om du inte gör ett ordentligt underarbete är risken stor att det efter ett tag kommer att vara helt bortkastat det du har gjort. Så om plånboken är liten är det i längden klart billigare att i så fall spara lite till innan du börjar man anläggningen.
 
Sv: Anlägga kör och ridplan

Jo tänkte ju försöka göra riktigt från början, det är ju därför jag undrar;) har googlat men hittar mest bara hur man kan göra med olika lager etc. men inget om varför...
 
Sv: Anlägga kör och ridplan

Hade en tanke om att gräva dike runt hela banan så att inte vatten trycker på från sidorna. tänkte sedan fylla upp så att planen hamnar en bra bit ovanför marknivån, ev. lägga duk först och sedan dränering direkt på marknivån.
men frågan är ju om man måste gräva bort gräsrot och endel jord, hur mycket i så fall? finns ju ingen direkt "botten" här...
De jag pratat med anser att det varken gör från eller till utan att det är bättre att fylla upp rejält ovapå för att få upp nivån.
Tack vare diket runt om, dräneringen och tyngden av massan ovanpå kommer marken under också bli torrare/fastare...
Vad tror ni?
 
Sv: Anlägga kör och ridplan

Diket är absolut inte fel att ha. Hur mycket och om du ska ta bort beror väldigt mycket vad det är för jordmån du har. Om jag utgår ifrån där jag bor så har jag mellan en till sju decimeter med matjord som blir kladd vid vått väder. Under den så blir det en fast yta som klarar att både trampas av djuren och släppa igenom vatten.
Om jag skulle anlägga eller fylla på ovanpå där det är som mest matjord hade det inte fungerat ett år som i år när vi ha så mycket vatten. Utan det hade blivit som att lägga allt i en mixer när djuren hade trampar runt i det. Bara kladd med andra ord och upp över knäna på djuren.
 
Sv: Anlägga kör och ridplan

Sälj matjorden så får du en slant till resten av materialet!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det lite kris och jag behöver bolla mina ideér! Jag måste ha en fungerande ridplan då gräsängen som jag använt i sommar börjar bli...
Svar
4
· Visningar
1 617
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp