Bygga ridplan

Gawotka

Trådstartare
Nu är det lite kris och jag behöver bolla mina ideér! Jag måste ha en fungerande ridplan då gräsängen som jag använt i sommar börjar bli alltför söndertrampad, halkig och gropig. :nailbiting:

Sambon bygger stall i sommar så han har inte tid, därför måste jag själv försöka fixa något som fungerar - åtminstone under ett par år. Då jag aldrig gjort något sånt här så känner jag mig villrådig, minst sagt.

Det blir en modell mindre 20*30 meter på en gammal åker med naturligt lutning ner mot sjön. Min tanke är att inte röra grässvålen utan gräva upp de stora stenar som sticker upp, lägga på makadam/bergkross, packa och jämna till.

Då jorden innehåller ganska mycket lera (tror jag) kanske jag först behöver lägga en markduk på grässvålen så att jag inte riskerar att makadamen försvinner ner i jorden?

Sedan lägga en väv på makadamen så att slitlagret inte blandas med det.

Sist stenmjöl. Men hur mycket stenmjöl ska man ha så att duken får vara ifred? Samtidigt får den inte bli tung!

Bygga en sarg av gamla telefonstolpar för att hålla allt på plats. Fast det kanske man gör först..

Planen kommer ensast att användas av mig så slitaget blir inte stort. Jag ska rida (ej hoppa), tömköra och longera.

Min första tanke var att gräva bort matjorden och bygga efter konstens alla regler, men nu har flera stycken "som vet" sagt att jag absolut inte ska röra grässvålen.

Jag förstår att dränering är viktig men med kombinationen dränerande makadam + att ytan lutar en aning i längsled kanske gör att man klarar sig med det? Där jag bor har vi inga blöta vintrar och de dagar det är riktigt blött kan jag göra annat än att rida på planen... eller är jag dumsnål som tänker så?

Jag har egen traktor och grävmaskin och är granne med en åkare som har lovat att hjälpa mig.

Där jag bor finns det ingen som kan anlägga ridplan - annars hade jag tagit hjälp av en sådan, men då man bor tjugo mil utanför kartan så....
 
Sv: Bygga ridplan

Jag håller på med en liknande ridbana som din. Min grävgubbe har förvisso tagit bort grässvålen och bomberat bottenskiktet, men om vi skippar det så är min bana tänkt så här: ca 15-20 cm samkross, markduk, ca 7 cm stenmjöl som trycks till och sedan ca 7 cm av något som här kallas hästmix (50 % natursand och 50% stenmjöl). Istället för att lägga upp telefonstolpar rekommenderar min grävgubbe att man stödjer upp med jord istället eftersom det släpper igenom vatten lite bättre :) Eftersom man trycker till stenmjölet så blir det inte djupt och tungt. Bara ytskiktet som är löst:)
 
Sv: Bygga ridplan

Tack för att du delar med dig. Vad har du för markförhållanden? "Bombera" - är det då man gör lutning ut mot kanterna? Att lägga jord på sidorna för stadga låter smart. :)
 
Sv: Bygga ridplan

Ja du har rätt om bombering.

Vi har grävt bort svålen och under det är det sandblandad gjord, hyfsat dränerat. Vi lägger typ väggrus direkt på i år, vibrerar det, rider på det i höst och så långt det går i vinter/vår. Sen vibrerar vi det igen i vår, lägger på markduk och nytt topplager, exakt vilket beror på hur bra det fungerade innan och plånboken.

Jag har två ponnyer som rids, ett russ som körs och en pensionär.
Det är lite av ett experiment och det hade aldrig gått om vi inte hade haft så mkt sand under svålen.
 
Sv: Bygga ridplan

Tack för att du delar med dig. Vad har du för markförhållanden? "Bombera" - är det då man gör lutning ut mot kanterna? Att lägga jord på sidorna för stadga låter smart. :)

Jag har lerjord precis som du och bombering är precis som du säger. lutning från medellinjen och ut mot långsidorna :) Det går tydligen att göra i stenmjölsskiktet, men min grävgubbe säger att bomberingen blir mer stabil om man gör det i bottenskiktet. Jag bara nickar och håller med jag;)
 

Liknande trådar

Anläggning Har drömmar om att anlägga en körplan på en del av en åker, det finns inte mycket att välja på utan den kommer att hamna där det är lite...
Svar
7
· Visningar
1 340
Senast: Sar
·
Anläggning Jag planerar att göra en mindre paddock hemma, ca 15/20 * 30 eller så. Tänkte göra en så billig variant som möjligt och räknar med att...
Svar
19
· Visningar
4 928
Senast: Skogstroll
·
Anläggning jag har länge velat ha en ridbana där jag kan träna på sommaren och slippa betala ridhus avgift för hela året, när man ändå bara är där...
Svar
3
· Visningar
2 206
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp