Bukefalos 28 år!

Anmäla eller inte?

Draumur

Trådstartare
Det handlar om två äldre hästar, mellan 25-30 år.

De har inget stall eller vinskydd, endast en ohalmad container att söka skydd i.
Senast verkade eller besök av hovslagare i januari 2018.
De får endast hösilage, inga mineraler tillskott osv, just nu endast gräs i hagen.
Den ena har extrem klåda sedan minst januari månad i år. Ej blivit undersökt av veterinär.
De har fortfarande tjock vinterpäls och täcke på för att det inte ska synas att den ena kliar
sår/skorpor syns. Jag har bilder på hästen.
De borstas inte, går endast i hage. Ingen omvårdnad.


Skulle ni anmäla till länsstyrelsen? Vad ska man skriva isåfall, räcker det ovan?
 
Ja. Jag hade dock tyckt det vore synd att anmälan inte kom tidigare.

Ofta kommer anmälningar om att hästarna gått utan ordentlig skydd hela vintern nu på vårkanten när det inte längre är krav på ligghall. Då är det svårt att ställa krav före nästa installningsperiod.
 
När det gäller ligghall, är det ju som sagt inget krav nu.
När det gäller fodring: ett bra hösilage och/eller vettigt bete kan ju vara helt OK. Saltsten är väl förstås bra. Men diverse tillskott och annat är ju många gånger obehövt. Huruvida mineraler behövs eller inte, beror ju på grovfodrets innehåll.
När det gäller hovverkning: huruvida det är illa eller inte, beror ju på hur hovarna ser ut och inte när de senast var vidgjorda.
När det gäller hud och klåda: svårt att ha åsikter. Hur vet du att hästen har extrem klåda?
 
Ja. Jag hade dock tyckt det vore synd att anmälan inte kom tidigare.

Ofta kommer anmälningar om att hästarna gått utan ordentlig skydd hela vintern nu på vårkanten när det inte längre är krav på ligghall. Då är det svårt att ställa krav före nästa installningsperiod.

Du har rätt, jag har tänkt länge på att anmäla och kanske väntat för länge.
 
Hur kan du @Draumur veta så mycket, eller tro dig veta?
Har du koll dygnet runt?

Jag har sett hästarna på nära håll då det är närmsta grannen det handlar om. Jag har sett hästen klia sig så att trädstaket gått sönder flera gånger. Jag har sett sår på hästen från kliandet. Jag såg när hovslagaren som senast verkade dom kom eftersom hon lånade mitt stall då hon inte har ett eget stall.
Nej jag har inte koll dygnet runt men ser dem nästan dagligen och de har levt under de här förhållandena länge.
 
När det gäller ligghall, är det ju som sagt inget krav nu.
När det gäller fodring: ett bra hösilage och/eller vettigt bete kan ju vara helt OK. Saltsten är väl förstås bra. Men diverse tillskott och annat är ju många gånger obehövt. Huruvida mineraler behövs eller inte, beror ju på grovfodrets innehåll.
När det gäller hovverkning: huruvida det är illa eller inte, beror ju på hur hovarna ser ut och inte när de senast var vidgjorda.
När det gäller hud och klåda: svårt att ha åsikter. Hur vet du att hästen har extrem klåda?
När det gäller ligghall, är det ju som sagt inget krav nu.
När det gäller fodring: ett bra hösilage och/eller vettigt bete kan ju vara helt OK. Saltsten är väl förstås bra. Men diverse tillskott och annat är ju många gånger obehövt. Huruvida mineraler behövs eller inte, beror ju på grovfodrets innehåll.
När det gäller hovverkning: huruvida det är illa eller inte, beror ju på hur hovarna ser ut och inte när de senast var vidgjorda.
När det gäller hud och klåda: svårt att ha åsikter. Hur vet du att hästen har extrem klåda?

De har gått ute så här i flera år. Hovarna är ganska långa nu.
Jag skrev det om fodret främst med tanke på att det är gamla hästar, närmre 30, som kanske har större behov av att man ger lite extra. Deras hösilage är oanalyserat.
De går i en relativt liten gräshage.
Hudproblemen svarade jag på, jag har sett den klia sig nästan dagligen sedan åtminstone januari i år. Jag har även påpekat för ägaren flera gånger om att den behöver kollas av veterinär. Jag har även nämnt verkningen, att det kanske är dags nu..
 
De har gått ute så här i flera år. Hovarna är ganska långa nu.
Jag skrev det om fodret främst med tanke på att det är gamla hästar, närmre 30, som kanske har större behov av att man ger lite extra. Deras hösilage är oanalyserat.
De går i en relativt liten gräshage.
Hudproblemen svarade jag på, jag har sett den klia sig nästan dagligen sedan åtminstone januari i år. Jag har även påpekat för ägaren flera gånger om att den behöver kollas av veterinär. Jag har även nämnt verkningen, att det kanske är dags nu..

Du bryr dig om, det är bra.

Om hästarna ser ut att fara illa så är anmälan lämpligt.

Men jag kan inte ha åsikter om det är rimligt eller inte utifrån det du beskriver.

Vad gäller fodret - tja, om de har svårt att hålla hullet så kan de behöva tillskott. Man måste inte ge hästar kraftfoder eller diverse tillskott.
Vad gäller hovarna - jo men det beror ju på hur långa.
Vad gäller hagens storlek - matmässigt beror det ju på hullet, och att hagen tillåter dem tillräcklig rörlighet.
Vad gäller containern: om de ströar på vintern så ser jag inget fel i att det är en container som används som ligghall, under förutsättning att takhöjd och antal kvadratmeter blir tillräckligt. Dock inget du kan anmäla för nu, utan i så fall under vintern.
Vad gäller klåda, tja. Jag skulle inte tycka att det är rimligt att anmäla en hästägare för att dess häst kliar sig. Lite beroende på hur illa, förstås... men många hästar kliar sig ju dagligen utan att för den delen vara sjuka. Många hästar har eksem där veterinär kan eller inte kan kopplas in beroende på hur illa det är.

Så jag kan inte avgöra hur jag själv skulle gjort utifrån det du skrivit.

Det kan vara rimligt att anmäla, det kan också vara så att hästarna får tillräcklig omsorg. Trots din oro.

Men är du orolig, så anmäl men anmäl då rätt saker och just nu är inte ligghallens utformning ett problem.
 
Du bryr dig om, det är bra.

Om hästarna ser ut att fara illa så är anmälan lämpligt.

Men jag kan inte ha åsikter om det är rimligt eller inte utifrån det du beskriver.

Vad gäller fodret - tja, om de har svårt att hålla hullet så kan de behöva tillskott. Man måste inte ge hästar kraftfoder eller diverse tillskott.
Vad gäller hovarna - jo men det beror ju på hur långa.
Vad gäller hagens storlek - matmässigt beror det ju på hullet, och att hagen tillåter dem tillräcklig rörlighet.
Vad gäller containern: om de ströar på vintern så ser jag inget fel i att det är en container som används som ligghall, under förutsättning att takhöjd och antal kvadratmeter blir tillräckligt. Dock inget du kan anmäla för nu, utan i så fall under vintern.
Vad gäller klåda, tja. Jag skulle inte tycka att det är rimligt att anmäla en hästägare för att dess häst kliar sig. Lite beroende på hur illa, förstås... men många hästar kliar sig ju dagligen utan att för den delen vara sjuka. Många hästar har eksem där veterinär kan eller inte kan kopplas in beroende på hur illa det är.

Så jag kan inte avgöra hur jag själv skulle gjort utifrån det du skrivit.

Det kan vara rimligt att anmäla, det kan också vara så att hästarna får tillräcklig omsorg. Trots din oro.

Men är du orolig, så anmäl men anmäl då rätt saker och just nu är inte ligghallens utformning ett problem.

Utifrån vad ni har skrivit så är det nog bäst att ringa länsstyrelsen och berätta för dem hur det ligger till och se vad dem säger =)
 
Eftersom du verkar stå i samma stall/bo på samma gård som dessa hästar (i och med så bra koll) så skulle jag pratat med ägarna först. Vindskydd/stall är ju ganska lätt att se om hagen inte är så stor men de andra kan du omöjligt veta om du inte har en nära relation med ägaren?

Att hovarna inte är verkade sen januari är väl inget hinder sålänge de inte ser dåliga ut? Vissa hästar sliter jämt och bra av sig själva. Mina står enbart på bete nu, utan mineraler, så det i sig är ju inte djurplågeri. Att hästen inte borstas är inte djurplågeri heller, inte enbart baserat på det iaf. Klådan är ju givetvis illa, men att hästen går i gräshage och äter bete och är barfota är lixom inget du kan anmäla för. Men ja, klåda (kan ju vara under behandling) är ju illa samt inget skydd. Dock behövs ju skydd enligt lag inte när betestillväxt sker.
 
De har gått ute så här i flera år. Hovarna är ganska långa nu.
Jag skrev det om fodret främst med tanke på att det är gamla hästar, närmre 30, som kanske har större behov av att man ger lite extra. Deras hösilage är oanalyserat.
De går i en relativt liten gräshage.
Hudproblemen svarade jag på, jag har sett den klia sig nästan dagligen sedan åtminstone januari i år. Jag har även påpekat för ägaren flera gånger om att den behöver kollas av veterinär. Jag har även nämnt verkningen, att det kanske är dags nu..
Större behov av extra beror inte på ålder. Min 25-åring är fortfarande väldigt lättfödd och analys är inte ett krav, du måste se på helheten.
 
Jag har sett hästarna på nära håll då det är närmsta grannen det handlar om. Jag har sett hästen klia sig så att trädstaket gått sönder flera gånger. Jag har sett sår på hästen från kliandet. Jag såg när hovslagaren som senast verkade dom kom eftersom hon lånade mitt stall då hon inte har ett eget stall.
Nej jag har inte koll dygnet runt men ser dem nästan dagligen och de har levt under de här förhållandena länge.
PRATA MED DINA GRANNAR DÅ! Har sett många exempel på anmälningar på Facebook tex där grannar o dyl ringer och anmäler helt obefogat där ägaren inte ens fått förklara varför det är på ett visst sätt. Idiotiskt. Jag verkar mina hästar ute stor del av året, trots stall med gjutet golv. Som ett exempel.
 
PRATA MED DINA GRANNAR DÅ! Har sett många exempel på anmälningar på Facebook tex där grannar o dyl ringer och anmäler helt obefogat där ägaren inte ens fått förklara varför det är på ett visst sätt. Idiotiskt. Jag verkar mina hästar ute stor del av året, trots stall med gjutet golv. Som ett exempel.
Men hon har ju pratat med de och påmint de säger hon ju?
 
De har gått ute så här i flera år. Hovarna är ganska långa nu.
Jag skrev det om fodret främst med tanke på att det är gamla hästar, närmre 30, som kanske har större behov av att man ger lite extra. Deras hösilage är oanalyserat.
De går i en relativt liten gräshage.
Hudproblemen svarade jag på, jag har sett den klia sig nästan dagligen sedan åtminstone januari i år. Jag har även påpekat för ägaren flera gånger om att den behöver kollas av veterinär. Jag har även nämnt verkningen, att det kanske är dags nu..
De flesta hästar kliar sig dagligen, har de inga synliga hudproblem och det inte är kliande mest hela tiden, en häst med eksem kliar lätt sönder sig och/eller har rotviskor till svansar. En del kliar av manen.

Det är inte mängden mat eller frekvensen på hovslagarbesök som är avgörande utan hull och hovstatus.

En halmad container av tillräcklig storlek är ofta ett bra vindskydd.

Utifrån vad du skriver så kan det lika gärna vara du som är en jobbig granne som lägger sig i som vanvård. Kolla på hästarna utifrån om de har bra hull, fin päls och fina hovar samt vintertid en torr sovplats ungefär så stor som en box per häst i yta.

Anmäl om hästarna inte mår bra låt bli om de ser välmående ut.
 
PRATA MED DINA GRANNAR DÅ! Har sett många exempel på anmälningar på Facebook tex där grannar o dyl ringer och anmäler helt obefogat där ägaren inte ens fått förklara varför det är på ett visst sätt. Idiotiskt. Jag verkar mina hästar ute stor del av året, trots stall med gjutet golv. Som ett exempel.

Ok du behöver inte skrika...
jag har skrivit att jag pratat med henne på ett väldigt snällt sätt flera gånger.
Jag förstår att det inte finns krav på vindskydd nu när gräset börjat växa. Jag skulle kanske anmält i vintras istället när de stod ute i regn o snö utan tillgång till torr plats att sova på.
 
De flesta hästar kliar sig dagligen, har de inga synliga hudproblem och det inte är kliande mest hela tiden, en häst med eksem kliar lätt sönder sig och/eller har rotviskor till svansar. En del kliar av manen.

Det är inte mängden mat eller frekvensen på hovslagarbesök som är avgörande utan hull och hovstatus.

En halmad container av tillräcklig storlek är ofta ett bra vindskydd.

Utifrån vad du skriver så kan det lika gärna vara du som är en jobbig granne som lägger sig i som vanvård. Kolla på hästarna utifrån om de har bra hull, fin päls och fina hovar samt vintertid en torr sovplats ungefär så stor som en box per häst i yta.

Anmäl om hästarna inte mår bra låt bli om de ser välmående ut.

Det är bara den ena som kliar sig. Jag vet att exemhästar kliar sig men gör de det året runt? Eller så mycket så det blir sår?
Svårt att se deras hull när de fortfarande har tjock vinterpäls men om man känner på dem så känner man revbenen. Jag tycker inte att de ser särkilt välmående ut men jag kanske har högre krav på hur hästskötsel ska vara. Lite därför jag skrev här för att få andra synpunkter. Kanske jag överdriver.
Hovarna är inte fina utan för långa, annars hade jag inte skrivit om det.
Containern är inte halmad.
Ska man inte ha tillgång till en sjukbox om ens häst blir sjuk?
 
Det är bara den ena som kliar sig. Jag vet att exemhästar kliar sig men gör de det året runt? Eller så mycket så det blir sår?
Svårt att se deras hull när de fortfarande har tjock vinterpäls men om man känner på dem så känner man revbenen. Jag tycker inte att de ser särkilt välmående ut men jag kanske har högre krav på hur hästskötsel ska vara. Lite därför jag skrev här för att få andra synpunkter. Kanske jag överdriver.
Hovarna är inte fina utan för långa, annars hade jag inte skrivit om det.
Containern är inte halmad.
Ska man inte ha tillgång till en sjukbox om ens häst blir sjuk?

Ja, eksemhästar kan lätt klia upp sår under "eksemsäsong" om de inte är väldigt väl skötta (ofta - men inte alltid - går det att hålla dem symptomfria, men det krävs en del jobb för det). För det mesta kliar sig eksemhästar under sommarhalvåret, men det beror ju på vad det är som de är allergiska mot.

På en häst i normalhull skall man ganska lätt kunna känna revbenen - gör man inte det så har den överhull. En häst som är för tunn har ofta tydligt synliga revben, utstickande höftbensknölar och insjunkna flanker.

Vad gäller ligghall och sjukbox så är det ju krav under vinterhalvåret, nu under sommarhalvåret är det inte krav på ligghall/vindskydd alls (lite osäker på vad som gäller avseende box).

Det är svårt att råda såhär "på distans" - du får nog gå på hästarnas allmäntillstånd och hur de verkar må. Jag hade definitivt anmält sådant som jag såg som vanvård, men jag hade inte anmält t.ex. att det inte finns någon sjukbox.
 
Du behöver inte avgöra om det är "tillräckligt" för en anmälan. Om du är uppriktigt orolig för hästarnas välmående så kontakta länsstyrelsen och berätta om din oro. De kommer ställa följdfrågor och sen är det de som avgör vad som kommer hända. De kanske redan har djurägaren under bevakning eller i sina rullor. De kanske har fått in fler orosanmälningar, eller varit på besök och bedömt allt ok. Det kan varken du eller folk på ett internetforum veta säkert hur det ligger till.
Jag vet att det anses finnas en anmälningshets och för mycket "okynnesanmälningar" men det får inte leda till att man inte anmäler om man är bekymrad, eller att man misstror de som faktiskt är oroliga för djurs välmående.

Som sagt är det länsstyrelsen som gör bedömningarna huruvida hästarnas förhållanden är ok eller inte, det ska inte du behöva göra. Det är de som avgör om anmälan är "befogad" eller inte.

Rent allmänt, inte riktat till dig eller om din granne så kan det ibland vara så att när djur far illa så finns det andra missförhållanden som bara kan upptäckas genom att en myndighet får tillträde till familjen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 324
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 750
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 104
Senast: axel
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 159
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp