Anmäla vanvård anonymt?

M

Mojjen

Kan man anmäla vanvård anonymt?

Ska bersätta bakgrunden för er.

Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena bor hemma och den andra bor som granne. Det barn som fortfarande bor hemma har 3 hästar i ett stall och 2 marsvin. stalldörren står alltid öppen. hästarna får vara ute varje dag. vet ej hur mat och vettan ges till dessa.

Den som bor granne har 5 hästar, men i dennes stall finns bara rum för 3. 2 av hästarna går alltså ute dygnet runt, men det saknas vindskydd. de andra 3 står inne i stallet var dag. vet inte hur och när dom får mat. stalldörren står öppen dygnet runt, vilket innebär att det är minusgrader inne stallet. det finns inte vattenkoppar, utan vatten får ges i hink.

Barnet som bor granne är sällan hemma. (läs 2 ggr på 3 dagar), derimellan jobbar h*n eller besöker den föräldern som inte bor kvar på gården.

Det här är alltså mina styvsyskon.

Ingen av hästarna som står ute har vatten hink i sin hage. samtliga hästar har väldigt dåligt hull och på några syns revbenen genomn vinterpälsen. ett sto har föl vid sidan och ett annan ska föla i sommar. åringen (det sista jag hörde) ska avlivas, för att den inte växt. som fölunge var den kraftigt angripen av mask och grannbarnet tror det är därför den inte växt som den ska.

OM jag skulle anmäla med mitt namn, skulle det inte bara slita våra två familjer itu, jag skulle även riskera att R och A inte längre bor ihop. (stora slitningar som det är redan idag....)

Det har gjorts anmälningar förut, men hur mycket ska det egentligen behöva göras för att människan (eller båda barna) ska få djurförbud?

och dessa stackars marsvin??!! det är ju, i skrivande stund nästan 15 minus ute! eftersom stalldörren står öppen är det ju lika kallt där inne.....

hjälp?
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

ja du kan anmäla anonymt och gör det fort så djuren slipper lida en dag till!
Jag hade inte varit rädd för att säga vad jag tycker till sådana idioter och jag skulle inte heller bry mig om att vara anonym, släkt eller inte oskyldiga liv går alltid först!
men som sagt eftersom du kan anmäla anonymt så är det bara att sätta igång.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

jag pröva att göra en anonym anmälan en gång. det gick inte sa dom? jättekonstigt.....
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

Ring och prova, här i vår komun får man anmäla anonymt. Annars är det väl bara hitta på ett namn för djurens skull.
Tex. Hej jag heter Sofia och skulle vilja anmäla x och x för detta bla. bla. Prova! Något behöver ju göras låter det som.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

jag pröva att göra en anonym anmälan en gång. det gick inte sa dom? jättekonstigt.....

Jag har hört att man kan anmäla anonymt, men man får inte veta vad som händer sen..men det lär ju TS få veta ändå.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

Du kan ju alltid maila från en fejkad adress. Det är ju långt ifrån det optimala, men är anmälan skriftlig så finns det ju större chans att allt man vill påtala faktiskt kommer med. Vid ett samtal är det lätt att glömma.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

Absolut kan du anmäla anonymt!! Du har ingen skyldighet att säga vad du heter.De måste åka ut och titta iallafall. Gå in på länstyrelsens sida och kolla det är ju de som har hand om fallen nu.Du undrar hur lång tid det kan ta? Tyvärr alldeles för lång tid..Har varit med flera gånger där det tyvärr slutat med att en eller flera hästar dött lr. avlivats innan..Jag hoppas innerligt att det blir bättre nu när länstyrelsen tar över.
Skriv gärna och berätta hur allt går..
Lycka till!!
Annars kan jag göra det åt dig!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

å tack, det var snällt! :)

jag har iallafall gjort en anmälan nu, uppgav mitt namn och mitt telefonnummer, men skrev att jag ville vara anonym för den jag anmäler.

var där och hälsade på idag. det är så jag gråter...... :cry:
nu får det vara slut på det. hästarna har inte varit ute på minst 2 dagar och står i sin egen skit. inte ett spånstrå så långt ögat når. och givetvis inte mockat. snustorrt i alla vattenhinkar och lika snustorrt i foderhäckarna...
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

Det är så man önskar att de får byta plats med de stackars djuren:devil: Då hade det nog inte tagit lång tid innan det hänt saker.....
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

Bra att du gjorde en anmälan!

Men du mockade väl och fyllde på med vatten och foder när du ändå var där och tittade?
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

*kl*
Jag har hört att man måste betala sjukt hög summa om man ska anmäla för vanvård, och om det stämmer så får man då pengarna tillbaka. Tror det va en summa upp mot 10 000 kr. Stämmer detta ?
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

här är det den anmälda som får betala, ibland om anmälan inte stämmer så kan den anmälda slippa avgiften. lite olika summor mellan kommunerna.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

nej det kostar inte anmälaren ngt. Djurskydd måste åka ut och titta och om de inte hittar ngt så kostar det inte ägaren till djuren ngt men om de hittar ngt så får djurägaren betala deras resa ut och timkostnad. Oftast så får djurägaren ett datum när de kommer på återbesök och då måste det vara ordnat med bättre förhållanden åt djuren. Annars kan djurägaren få böter...
Har en systerdotter som pluggar till djurskyddsinspektör nu men har även själv haft kontakt med djurskydd ibland.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

Bra att du gjorde en anmälan!

Men du mockade väl och fyllde på med vatten och foder när du ändå var där och tittade?


inte jag, men A fixade det, efter mina påtryckningar.
pratade även en hel del om detta efteråt och jag är rädd (eller glad) att jag kanske kan ha startat ett mindre världskrig nu. A vet att jag vill anmäla, men inte att jag gjort det....

Usch, det går bara runt i magen på mig!!!! Dels för att jag lider med djuren och dels för att jag blir så orolig för vad som ska hända med familjen!

mår såhär: :eek:
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

Jag fattar att du e orolig för vad som ska hända med familjen, men för hästarnas skull så gjorde du helt rätt!
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

Tragiskt nog när jag och en vännina hade samma problem hör och häpna blev vi avrådda från att fodra och vattna hästarna..
För att vet. + djurskyddsinsp. inte tyckte att djuren var i för dåligt hull eller att det såg för illa ut..Men hur kan man låta bli när man ser att djuren lider??Det räckte inte med att vi sa att när vi inte jobbar helg så faller allt..Hästarna kom inte ut eller fick varken mat eller vatten.. Det slutade med att vi var där varenda dag..tills polisen kom och hämtade mannen i ett annat ärende..
Tyvärr så är allt svårare än man tror och tar mycket längre tid än man vill..
Du har gjort alldeles rätt, fam. kommer det inte hända mer för än att de förhoppningsvis lär sig.
Först och främst kommer de ut och tittar och talar om alla punkter som fam. är tvugna att förbättra sig på, får vite(böter)..sedan kommer de ut och kollar så att det är fixat, är det inte det kommer de att få nya punkter att fixa till..(böter)osv. osv. så kan det hålla på länge såvida hästarna inte är i så dåligt skick att det blir ett omhändertagande..
Var inte orolig för familjen..de klarar sig..det är värre med djuren..
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

Jag tycker det är "fegt" att anmäla anonymt, men i ditt fall kan det ju låta vettigt att inte avslöja sin identitet.

Att jag finner det fegt är för att jag själv hamnade i kläm en gång. Någon anmälde min dåvarande stallägare anonymt, samma dag som jag packade ihop mina grejer o flyttade. Ni kan ju gissa vem som var världens rötägg o fick en j-vla massa skit för o vara feg, o inte ta upp det direkt, anmäla etcetc. När jag inte alls var den som anmälde, utan jag hade slitit i veckor med att åtgärda problemen o hjälpa ställa foderstater till de magra osv.. Det tog nog ett halvår innan stallägaren fattade att det inte var jag. O det var inge roligt eftersom jag inte hade flyttat så särskilt många hundra meter hem till ett grannstall. Hon förtjänade ju en anmälan -inget snack om saken. Men den som anmälde anonymt hade ingen aning om vad den anmälde, "att det inte var mockat i ligghallen", när jag slet som ett djur för o få ut 0,5m årsgammal skit i två veckor, dvs det var nymockat o fint när jag flyttade. Hästarna var väldigt magra, gömdes under täcken (sommar) o vatten saknades ibland flera dagar i hennes hage, för o inte tala om mat till fölstona -de gick i en nerbetad hage utan extra foder. De var så magra så alla ben stack ut! höft, svans, ryggrad... *ryser*

Så skall du anmäla, ta reda på det väsentliga. Det där med öppen stalldörr är inget o anmäla för, däremot magra hästar utan vatten o ligghall. Har du möjlighet så fotografera hästarna.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt?

jag har iallafall gjort en anmälan nu, uppgav mitt namn och mitt telefonnummer, men skrev att jag ville vara anonym för den jag anmäler.
Tyvärr kan det innebära att du inte är anonym ändå. Har inspektören skrivit upp det och någon begär ut handlingarna så syns det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 285
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 246
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 208
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp