Anmält oss till tävlingslydnadskurs

B

beda

Nu har jag äntligen fått tummen ur * och anmält oss till en kurs i tävlingslydnad. Väntetiden är ca 6-12 månader, så det finns tid att träna. Vilket verkligen behövs, för vi är långt ifrån mogna än.

Vi håller som sagt på att träna in lydnadsmomenten i klass 1, och det känns just nu ganska bra. :) Även om min hund aldrig kommer att bli någon lydnadstjärna känns det som om själva träningen är rolig för oss båda, bra aktivering för hunden och kul för mig att "komma ut" lite mer inom hundsporten. Det känns spännande att ha ett mål nu i och med kursen!

Ni som går/ gått/ håller i tävlingslydnadskurser - vad bör man kunna för att delta?
Tränar man klass 1 i första hand? Ska hunden kunna grunderna i alla moment? *nyfiken*
 
Sv: Anmält oss till tävlingslydnadskurs

Vi avslutade tävlingsydnadskursen för någon månad sedan. Jag måste erkänna att vi inte kunde någonting när vi började. Jag hade aldrig ens använt kommandot fot innan.
Det var både en fördel och en nackdel. Fördelen var att vi lärde in allt på nytt. Han hade ju inte lärt in "fel" positioner på ett kommando och sånt är ofta svårare att rätta till än att lära in ett helt nytt. Nackdelen var just att vi låg efter från början så att säga. Men vi låg i och tränade och kom ikapp i slutet. Sen har jag fått träna på mer hemma förstås. Så kort sagt, hunden behöver inte kunna speciellt mycket för att det ska gå bra.

Vi gick bara ettan, men den instruktören vi har håller bara i de kurserna. Vi hade jättekul även om jag blev förskräckt första gångerna. Men det är kul att se de framsteg som hunden gör och nu har man nåt att jobba på härhemma. Lycka till!
 
Sv: Anmält oss till tävlingslydnadskurs

Skönt att höra. ;)
När jag ringde och anmälde mig sa hon (som sköter om det) att det är bra om linförigheten funkar hyfsat och att inkallningen sitter. Och det känner jag att vi uppfyller. Vi tränar ett par gånger i veckan tillsammans med andra hundar, och jag kan utan problem nu ha honom okopplad (fast med uppsikt), sittande/liggande bland de andra hundarna. Mer träning behövs dock, för ännu har jag en liiiiten rädsla för att han ska sticka och spöa upp någon hanhund. :angel: (fast det är nog mest osäkerhet hos mig)
Tack för lyckönskningarna :bow:

Andra synpunkter?
Instruktörer - hur långt vill ni att era kursdeltagare ska ha kommit?
 
Sv: Anmält oss till tävlingslydnadskurs

Tycker inte man behöver ha kommit så långt. Men att hunden kan gå bra i koppel och att vistas bland andra hundar utan att flamsa tycker jag är bra om man ska kunna ta till sig något av kursen. Sedan vanliga kommandon som sitt, ligg och stanna kvar är ju också sånt man bör kunna för att ta till sig något av kursen.

Jag ser gärna att deltagarna framför allt har en bra kontakt med sin hund.
 
Sv: Anmält oss till tävlingslydnadskurs

Vi hade kämpigt med platsliggningen på kursen. Ledaren tyckte nämligen att det var en bra idé att låta min hund få ligga bredvid sin bästa flickvän när det tränades *suck* Ett tips som jag gjorde då var att ha honom kopplad och lägga kopplet rakt ut från hunden. Jag hann då springa fram och trampa på kopplet innan han hunnit sticka någonstans.
 
Sv: Anmält oss till tävlingslydnadskurs

Ok, vi är säkert mogna när kursen startar, även om alla moment som sagt inte sitter perfekt precis. Sedan blir ju allt man (i alla fall för oss) gör lite situationsbundet på något sätt, träningen kan gå toppen tills man beger sig på ny plats med nya störningar, då märker man att det visst behöver tränas lite mer...

Brukar ni göra en "träningstävling" i slutet av kursen?
 
Sv: Anmält oss till tävlingslydnadskurs

Ja alltid ska de plåga en lite extra... :devil: :D

För oss går platsliggningen faktiskt bra. *peppar peppar*
Jag platsar honom flera gånger under våra träningspass och går runt-runt, skrapar i marken, plockar upp saker, hälsar på andra hundar, pratar med hundägarna mm. Har ökat "svårigheten" både med att "störa" honom med hur jag beter mig och succesivt ökat tiden. Jag låter honom ligga tills jag känner att det börjar bli jobbigt (när han får en riktigt ledsen och kärleksfull blick ;) ) och nu har vi passerat två-tre minuter (något som för ett par månader sen kändes som en eeeeevighet). Det som oftast bryter koncentrationen är en närliggande pinkfläck som-man-bara-måste-åla-sig-fram-till eller när någon annan hund hoppar/hälsar häftigt på mig. :D
 
Sv: Anmält oss till tävlingslydnadskurs

På våra tävlingskurser vill vi att ekipagen ska ha en god allmänlydnad, dvs kunna vara lös och komma på inkallning, ha ett gott samarbete. De behöver alltså inte kunna några tävlingsmoment.
Ett annat "krav" är att föraren ska vara medveten om att det krävs ganska mycket träning hemma mellan gångerna, vilket inte alla inser. Vi vill också att föraren helst ska vara uttalat intresserad av tävling. Vi har andra kurser för den som inte vill tävla men ändå vill fortsätta aktivera och träna sin hund.
Hos oss ingår det i kursavgiften en officiell lydnadsetta, så vi brukar sluta med att åka tillsammans till en lämplig tävling. Är det någon som inte är klar eller av andra orsaker inte vill, så brukar den följa med som supporter.
 
Sv: Anmält oss till tävlingslydnadskurs

Tack för ditt svar :bow:
Det där med att tävla på slutet lät riktigt kul, då har man ju kanske lite hjälp/moraliskt stöd av instruktören också.

Att man ska vara uttalat tävlingsintresserad... Varför jag väljer att gå tävlingslydnad är att jag tycker de allmänlydnadkurser jag gått (2 st fortsättnings-) är väldigt blandade. Alltid är det några som har problem med diverse drag-i-koppel, utfall, inkallning osv - sådant som jag anser att vi kan. Jag vill träna på specifika lydnadsmoment!
Men det där med att vara tävlingsintresserad, det kanske jag inte direkt är just nu. Jag siktar mot att en dag tävla, men det känns inte jättenära.
Men jag förstår hur du menar!
 
Sv: Anmält oss till tävlingslydnadskurs

På den tävlingslydnadskursen jag går nu hade de som krav att man skulle kunna arbeta med hunden lös. Men inte tusan behövdes det när vi väl var där inte. Huvudsaken var mer att kontakten mellan hund och förare var bra och så. Det låter ju som om ni kommer klara kursen bra med de kunskaper ni har redan nu.

Angående tävling på slutet så har våran kurs en träningstävling sista gången. En inofficiell tävling då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 256
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 084
Senast: Hedinn
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 710
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp