Annonser igen...

Undrar också det där om att "Säljes endast till rätt hem" eller "Kan gå ner i pris vid rätt hem". Eller bra stam, men man skriver inte ut den?
 
Jag har en sån häst. Snäll och trevlig på alla sätt men känslig som attan. Funkar bra med en mer rutinerad ryttare som kan känna av hästen och kan anpassa signalstyrkan efter situationen, inte lämplig för en som inte är lika rutinerad.
 
Jag tycker det framkommer rätt bra i tråden vad en rutinerad ryttare är. Jag tycker att jag är lika känslig som en ångvält ungefär fast jag ridit i mer än 20 år mer eller mindre. Därför kommer jag i framtiden bara köpa nybörjarhästar som inte åker i taket när jag hamnar i obalans vilket jag ständigt gör. Jag har ingen känsla alls för ridning men som tur är finns det ju väldigt snälla hästar åt sådana som mig också.
 
Undrar också det där om att "Säljes endast till rätt hem" eller "Kan gå ner i pris vid rätt hem". Eller bra stam, men man skriver inte ut den?

Jag tolkar det som det låter. Det är inte bråttom att sälja, man har möjligheter att ha den kvar så länge det behövs, och dyker det perfekta hemmet upp kan man diskutera priset. Säljaren är mån om att hästen ska få det bra och passa ihop med köparen.

Att inte skriva ut stammen känns bara dumt. :P
 
Undrar också det där om att "Säljes endast till rätt hem" eller "Kan gå ner i pris vid rätt hem". Eller bra stam, men man skriver inte ut den?
Ja, personligen finns det massor av hem jag aldrig skulle sälja min häst till. Min hästs förra ägare skrev att hem var mycket viktigt att det blev rätt och jag förstår henne verkligen. Skulle min häst hamna hos någon som inte lyssnade på honom, inte var uppmärksam på minsta lilla förändring i temperamentet, så skulle han till slut "explodera" och bli farlig. Han är väldigt snäll, nyfiken och mestadels lugn av sig men det finns en gräns till hur mycket han kan ta av något som är fel (han är väldigt "känslig på insidan" om man får säga det så). Folk tar lätt för givet att han är bufflig, okänslig och bråkig pga hans utseende och beteende men ger man sig in och verkligen lyssnar på hans personlighet så märker man att han inte alltid förstår, mycket är läskigt i en stor värld och han vill helst ha någon att följa efter så han slipper bestämma själv. :) Det hjälper inte att man står och skriker på honom och puttar/slår för att få han att flytta på sig, man måste vara lugn och konsekvent. Så ja, tur att vi var det rätta hemmet. :D

Och sen ja, stammen verkar snarare vara någon säljteknik om man inte skriver ut den. ;)
 
Fast det är väl självklart att man inte säljer till ett hem man inte tror är rätt?
Finns väldigt gott om personer som av olika anledningar inte bryr sig så noga. Det kan vara skrupelfria hästhandlare som säljer till vem som helst som betalar, men även människor som av en eller annan anledning måste sälja. Kan ju vara allt från att man inte har tiden/hälsan/ekonomin/stallplatsen/intresset eller vadsomhelst att behålla sin häst, till att man inte bryr sig så noga.

Har själv sett en del situationer där folk blivit rädd för sin häst och bara jublat när en köpare velat ha den, de har inte brytt sig så mycket om vilket hem hästen fått, annat än att det har verkat "ok".
 
Jag tycker det framkommer rätt bra i tråden vad en rutinerad ryttare är. Jag tycker att jag är lika känslig som en ångvält ungefär fast jag ridit i mer än 20 år mer eller mindre. Därför kommer jag i framtiden bara köpa nybörjarhästar som inte åker i taket när jag hamnar i obalans vilket jag ständigt gör. Jag har ingen känsla alls för ridning men som tur är finns det ju väldigt snälla hästar åt sådana som mig också.

Haha!

Härligt med självinsikt!
Det är ju lite det provridningen går ut på, att hitta en häst som passar en själv och ens ridning :-). Hitta den hästen man, med sin kunskap (oavsett nivå), kan ha som roligast med :-)

/Lavinia
 
Jag har en sån häst. Snäll och trevlig på alla sätt men känslig som attan. Funkar bra med en mer rutinerad ryttare som kan känna av hästen och kan anpassa signalstyrkan efter situationen, inte lämplig för en som inte är lika rutinerad.

Jag förstår absolut just den kombinationen; snäll/trevlig/välfungerande - känslig. Men det jag reagerar på är när man först målar upp hur snäll, trevlig och välfungerande den är och sedan sista meningen "Kräver rutinerade ryttatre" utan någon förklaring med tanke på hur den beskrivits.
 
Jag förstår absolut just den kombinationen; snäll/trevlig/välfungerande - känslig. Men det jag reagerar på är när man först målar upp hur snäll, trevlig och välfungerande den är och sedan sista meningen "Kräver rutinerade ryttatre" utan någon förklaring med tanke på hur den beskrivits.
Min är precis så, min kompis dotter 3 år gammal har ridit helt själv på mitt sto, brukar ha ponnyridning med henne också. Men när det kommer till att rida ordentligt är hon väldigt svårt, inte så känslig men het och stark. Och är man då inte så rutinerad så blir hon svårriden!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 723
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp