Bukefalos 28 år!

Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför vill man ha en sån "hund"? Vad fyller den för syfte förutom att ägaren är idiot?
Jag förstår inte heller - 90% av oss har hund för att vi tycker att det är roligt. Och roligt blir det inte om "hunden" far illa (ett människohem är hundens men inte vargens naturliga miljö) eller om den utgör en orimlig fara för oss själva eller andra. Det är inte roligt om man alltid måste ha "tummen i ögat".

För de som har hundar som mer än nöje är det normalt jakthundar och då blir det bäst om det är förutsägbart vad hunden jagar, hur och när. Jag kan inte se en varg fungera som vallare eller sökhund. Jag ser inget varför.
 
Jag tror det är vildmarksromantiker som vill ha varghybrider. De ser på filmer, läser böcker och tror att det ska bli något alldeles speciellt...

Jag är själv skyldig, jag ÄLSKAR vargar och hur de ser ut. När jag funderade på ras tittade jag bland annat på ceskoslovensky vlciak bara för att jag tycker de är så otroligt vackra (kom snabbt fram till att de inte passar min livsstil. 😅). Jag förstår tjusningen och fantasin - men att gå därifrån till att faktiskt skaffa en??
 
Jag tror det är vildmarksromantiker som vill ha varghybrider. De ser på filmer, läser böcker och tror att det ska bli något alldeles speciellt...
Jag kan nog hålla med här, de och sen den klicken med människor där inte ens kangaler eller ovtjarkor är häftiga nog att ha.

Sen förstår jag personligen inte riktigt tjusningen med en hund som du inte kan göra något alls med mer än ha i hundgård och mata. Men jag misstänker att de som skaffar en sådan inte riktigt har koll på eller bryr sig om just sådana detaljer.
 
Jag har bara hört del 1 och 2 hitills men jag höll på att få spader på reportern." du är ju polis, kan du inte svara på..." Nej, poliser kan inte alla lagar och är inte dom som beslutar om något är olagligt eller ej, det är åklagaren som väcker åtal och sen ska det avgöras i rätten. Kaliber brukar hålla högre kvalitet än så.
Men helt klart en lucka i lagen.
 
Jag ser bilder och videos på dessa överallt så det kan säkert spela in. Sådant man ser på sociala medier måste man ju skaffa sig :grin: Men vackra som satan är de!
IMG_6555.jpeg
 
Tur vi har olika smak, jag tycker om vargar och väldigt många olika hundraser, men "vackra som satan" tycker verkligen inte de här är.
Jag tycker heller verkligen inte vargar och vargliknande hundar är särskilt vackra.

Brukar vara ensam om att inte tycka huskys är särskilt fina.
 
Himla märkligt att varghybrider är lagliga, men en *valfri kamphundsras* anses livsfarliga och borde förbjudas 😶
Fast dom är ju ”livsfarliga” åtminstone för andra hundar är ju varenda vecka någon liten hund blir dödad av en kamphund av shittbulltyp.
 
Smaken är som baken - som bekant. :)
Tycker mest den liknar nåt ur en skräckfilm.
Så vacker - verkligen inte. Snarare otäck.

(tycker inte det är nåt speciellt med huskys heller ;) )
Jag som har haft svarta belgare i över 20 år tycker de är väldigt vackra, men en vit kanske går an? ;)

1695063713256.png


Jag ser ju även många vackra schäfrar även om jag inte vill ha någon själv. Förstår inte vad huskys har med saken att göra, de är ju spetsar?
 
Jag som har haft svarta belgare i över 20 år tycker de är väldigt vackra, men en vit kanske går an? ;)

Visa bifogad fil 128293

Jag ser ju även många vackra schäfrar även om jag inte vill ha någon själv. Förstår inte vad huskys har med saken att göra, de är ju spetsar?
Husky var mest en sidokommentar till Lhas :)

Schäfrar kan vara vackra.
Jag tror det hänger ihop med hållningen och rörelserna? Vargar är definitivt ett vilddjur. Tilltalar inte mig, annat än i naturen. Och nej, vackra är de inte. Snarare kraftfulla.

Som sagt smaken är olika. Jag är mer förtjust i spaniel och retriever. Har ju en minispaniel själv nu (phalène)
 
I mina ögon är vargen tillsammans med andra vilda hunddjur nästan magiska, och jag tror inte att jag är ensam om det. Jag förstår helt och hållet attraktionen till liknande raser och djur, jag förstår att det finns en marknad, men till syvende och sist tror jag att de flesta som verkligen får tag på en varghybrid på riktigt gör sig olycklig.
Jag är dock inte orolig för att de ska bli nya "statussymboler" eller liknande - en varghund är ofta knepig och skygg, den funkar inte som en bully eller rottis.
 
Jag lyssnade på programmen. Det var tydligt att det handlar om en lucka i lagen.
Men väldigt låg inblandning av varg är tillåtet fr om femte generationen tydligen.
Jag förstår inte varför vi ska ha varghundar. Borde inte all inblandning av varg DNA vara otillåtet i hundavel?
Då skulle lagstiftningen vara enklare att förstå. Och varghundar skulle inte vara tillåtna.
Det finns alltid människor som vill ha det extrema, det häftiga, vildmarksromantiker som vill ha det ingen annan har. Det är stor risk att de här hundarna drar till sig fel sorts människor.
 
Jag lyssnade på programmen. Det var tydligt att det handlar om en lucka i lagen.
Men väldigt låg inblandning av varg är tillåtet fr om femte generationen tydligen.
Jag förstår inte varför vi ska ha varghundar. Borde inte all inblandning av varg DNA vara otillåtet i hundavel?
Då skulle lagstiftningen vara enklare att förstå. Och varghundar skulle inte vara tillåtna.
Det finns alltid människor som vill ha det extrema, det häftiga, vildmarksromantiker som vill ha det ingen annan har. Det är stor risk att de här hundarna drar till sig fel sorts människor.
Fast det finns ju hundraser med % varg som är godkända, det vore synd att slopa dem.
Jag tror generellt inte att det är (eller kommer att bli) ett jättestort problem med varghybrider i Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 493
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 048
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 910
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 948
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp