Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Husky var mest en sidokommentar till Lhas :)

Schäfrar kan vara vackra.
Jag tror det hänger ihop med hållningen och rörelserna? Vargar är definitivt ett vilddjur. Tilltalar inte mig, annat än i naturen. Och nej, vackra är de inte. Snarare kraftfulla.

Som sagt smaken är olika. Jag är mer förtjust i spaniel och retriever. Har ju en minispaniel själv nu (phalène)
Schäfrar tycker jag är snygga!
Särkilt svarta😍
 
Schäfrar tycker jag är snygga!
Särkilt svarta😍
Som är väldigt lika svarta vargar. :angel:

1695064917017.png
 
I mina ögon är vargen tillsammans med andra vilda hunddjur nästan magiska, och jag tror inte att jag är ensam om det. Jag förstår helt och hållet attraktionen till liknande raser och djur, jag förstår att det finns en marknad, men till syvende och sist tror jag att de flesta som verkligen får tag på en varghybrid på riktigt gör sig olycklig.
Jag är dock inte orolig för att de ska bli nya "statussymboler" eller liknande - en varghund är ofta knepig och skygg, den funkar inte som en bully eller rottis.
Ja, varghundsfolk håller väl sina djur i hundgårdar och inhängnader - många av dem kan inte ens bo inomhus, så vitt jag vet. Problemet är väl snarare att de har en tendens att rymma!
 
Ja, varghundsfolk håller väl sina djur i hundgårdar och inhängnader - många av dem kan inte ens bo inomhus, så vitt jag vet. Problemet är väl snarare att de har en tendens att rymma!
Det har de säkert, men jag tänker att det är dumt att börja oroa sig för sådant som inte ens har hänt eller egentligen är ett problem. Jag tvivlar på att riktiga varghybrider är ett egentligt problem i Sverige idag. :)
 
Fast nog måste du hålla med om att den här är vacker? :heart

Visa bifogad fil 128292

De är dock vackrast vilda och inte i fångenskap.
Jag tycker att vargar är otroligt vackra, tror kanske inte alltid att det är utseendet enbart i sig som för mig gör dem vackra utan det som skiner igenom-det vilda, kraftfulla, instinkterna osv. Allt tillsammans gör ett vackert utseende. Men hade det varit en hundras hade jag inte gillat den, gissar jag, eftersom jag inte tycker om den typen av hund egentligen. Jag är förtjust i dobermann så det skiljer ju sig enormt... Schäfer tycker jag till exempel är rätt fula. Spetsar av olika slag ska vi inte tala om (förlåt Spionen!).

Varghybrider går då också bort lite grann, de förlorar ju vargbiten när de korsas med hund, för mig ser de bara "opålitliga" ut, som om jag inte vet var jag har dem riktigt. En varg vet jag vad är, en hund vet jag vad är, men en varghund kan inte placeras eller på samma sätt läsas av känns det som (för mig). Kan förstå att de är populära, men trist att de så ofta hamnar hos fel människor.
 
Jag tycker att vargar är otroligt vackra, tror kanske inte alltid att det är utseendet enbart i sig som för mig gör dem vackra utan det som skiner igenom-det vilda, kraftfulla, instinkterna osv. Allt tillsammans gör ett vackert utseende. Men hade det varit en hundras hade jag inte gillat den, gissar jag, eftersom jag inte tycker om den typen av hund egentligen. Jag är förtjust i dobermann så det skiljer ju sig enormt... Schäfer tycker jag till exempel är rätt fula. Spetsar av olika slag ska vi inte tala om (förlåt Spionen!).

Varghybrider går då också bort lite grann, de förlorar ju vargbiten när de korsas med hund, för mig ser de bara "opålitliga" ut, som om jag inte vet var jag har dem riktigt. En varg vet jag vad är, en hund vet jag vad är, men en varghund kan inte placeras eller på samma sätt läsas av känns det som (för mig). Kan förstå att de är populära, men trist att de så ofta hamnar hos fel människor.
Jag tror också att det är det du beskriver - det där som ÄR varg som folk är ute efter när de vill ha en hybrid. De inser inte att det de får inte är det bästa av två världar. Inte en disneyfilm.
 
Jag tror också att det är det du beskriver - det där som ÄR varg som folk är ute efter när de vill ha en hybrid. De inser inte att det de får inte är det bästa av två världar. Inte en disneyfilm.
Nej precis, de vill ha vargen i en laglig tillåten variant, men får inte det, det går inte att få på något vis alls. Det närmaste skulle vara djurparksvargarna och det vet vi hur det kan gå. Det de vill ha går inte att få. Synd att folk inte förstår det.
 
Nej precis, de vill ha vargen i en laglig tillåten variant, men får inte det, det går inte att få på något vis alls. Det närmaste skulle vara djurparksvargarna och det vet vi hur det kan gå. Det de vill ha går inte att få. Synd att folk inte förstår det.
Jag tror inte de är intresserade av en laglig varg utan grejen med det hela är det olagliga, att de lurat systemet utan hänsyn till hur dåligt individerna mår. :(
 
Jag lyssnade på programmen. Det var tydligt att det handlar om en lucka i lagen.
Men väldigt låg inblandning av varg är tillåtet fr om femte generationen tydligen.
Jag förstår inte varför vi ska ha varghundar. Borde inte all inblandning av varg DNA vara otillåtet i hundavel?
Då skulle lagstiftningen vara enklare att förstå. Och varghundar skulle inte vara tillåtna.
Det finns alltid människor som vill ha det extrema, det häftiga, vildmarksromantiker som vill ha det ingen annan har. Det är stor risk att de här hundarna drar till sig fel sorts människor.
Jag håller helt med om att vi inte ska tillåta avel på varghybrider. Men en fundering kring det fetade i din text: Går det ens att till 100% säga vad som är vad av varg och hund vid ex-vis en DNA-analys? Oavsett vad vi tycker så är varg och hund biologiskt samma art - de skulle inte kunna få fertil avkomma annars. Och 100% av hundens DNA kommer ju ursprungligen från vargen. Så frågan är om det ens går att med säkerhet urskilja "varg-DNA" om det är mycket utblandat?
 
Jag håller helt med om att vi inte ska tillåta avel på varghybrider. Men en fundering kring det fetade i din text: Går det ens att till 100% säga vad som är vad av varg och hund vid ex-vis en DNA-analys? Oavsett vad vi tycker så är varg och hund biologiskt samma art - de skulle inte kunna få fertil avkomma annars. Och 100% av hundens DNA kommer ju ursprungligen från vargen. Så frågan är om det ens går att med säkerhet urskilja "varg-DNA" om det är mycket utblandat?

Nja, 100% av hundens DNA kommer inte från vargen. En del måste ju ha uppstått genom mutation efter att hund och varg skiljts åt evolutionärt. Så det finns nog kända genetiska markörer som skiljer sig åt mellan hund och varg.
 
Nja, 100% av hundens DNA kommer inte från vargen. En del måste ju ha uppstått genom mutation efter att hund och varg skiljts åt evolutionärt. Så det finns nog kända genetiska markörer som skiljer sig åt mellan hund och varg.
Då omformulerar jag - 100% av hundens genetiska ursprung är varg. Det har ju inte varit några andra arter inblandade. Det har säkerligen skett mutationer på "hundsidan" och en del av de mutationerna har säkert människor under domesticeringen av olika varianter av hund tagit tillvara och avlat vidare på, om de varit till nytta. Men hund och varg är ju egentligen inte "skilda åt" evolutionärt (ännu) - de är fortfarande samma art. Min fundering var mest om det trots detta finns tillräckligt mycket "varg-markörer" respektive "hund-markörer" i en hund/varg-individs DNA för att man med säkerhet ska kunna säga "den här är 12% varg" eller "den här är ren hund".
 
Då omformulerar jag - 100% av hundens genetiska ursprung är varg. Det har ju inte varit några andra arter inblandade. Det har säkerligen skett mutationer på "hundsidan" och en del av de mutationerna har säkert människor under domesticeringen av olika varianter av hund tagit tillvara och avlat vidare på, om de varit till nytta. Men hund och varg är ju egentligen inte "skilda åt" evolutionärt (ännu) - de är fortfarande samma art. Min fundering var mest om det trots detta finns tillräckligt mycket "varg-markörer" respektive "hund-markörer" i en hund/varg-individs DNA för att man med säkerhet ska kunna säga "den här är 12% varg" eller "den här är ren hund".

Jag tror ju att det finns det. Sen om det görs idag det vet jag inte. Då det förmodligen kräver en rätt dyr teknik för att få fram så pass bra kvalitet på DNA:t så att man kan se den lilla skillnaden som finns.

https://www.genteknik.se/kartlaggning-av-skillnaden-mellan-hundar-och-vargar/

Radioinslag från 2008: https://sverigesradio.se/artikel/1889373
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 389
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 029
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 866
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 873
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp