Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack, intressant! Ja då borde det ju gå att söka efter dessa skillnader för att avgöra om varg korsats in i hund mer nyligen!

Det finns en risk att det fortfarande är för svårt att testa en blandning. Men jag tror att DNA prov kan skilja på 100% hund och 100% varg. Så om det kommer en 95% varg borde de kunna testa det. Men jag tror inte att det görs än. Då det itne varit ett så stort problem med varghybrider.
 
Det finns en risk att det fortfarande är för svårt att testa en blandning. Men jag tror att DNA prov kan skilja på 100% hund och 100% varg. Så om det kommer en 95% varg borde de kunna testa det. Men jag tror inte att det görs än. Då det itne varit ett så stort problem med varghybrider.
Ja, det tror jag också, att det går att skilja på 100% hund och 100% varg! Frågan är ju dock hur mycket varginblandning som skulle gå att urskilja - tänker bl.a. på att olika hundraser kanske är mer eller mindre lika vargen och vissa hundraser har mer nutida inblandning av varg utan att fördenskull räknas som varghybrider.

Det här var ju ett sidospår, men ganska intressant ändå! :)
 
Det finns en risk att det fortfarande är för svårt att testa en blandning. Men jag tror att DNA prov kan skilja på 100% hund och 100% varg. Så om det kommer en 95% varg borde de kunna testa det. Men jag tror inte att det görs än. Då det itne varit ett så stort problem med varghybrider.
Det värsta med varghybrider är att de riskerar att förstöra den svenska vargstammen. :(

När det skett rovdjursattacker så för att säkerställa om det var varg eller hund DNA-testar de, men jag vet inte hur tillförlitligt det skulle vara om det är en hybrid som varit i farten. Vad jag läst om attacker i Ryssland så har de stora problem med varghybrider som inte har den naturliga rädslan som vargen har utan är djärvare som förvildade hundar mer.
 
Jag tycker inte heller att dom är speciellt vackra, tycker dom är oproportionerligt platt-smal-höga, typ ingen bröstkorg. Ögonen är lite otäcka och hybriderna har ofta en kraftig päls som mest känns oskött.
 
Kan man promenera med dom? Spåra? Mysa i soffan?

Jag måste nog lyssna på podden men än sålänge fattar jag verkligen inte varför man skulle vilja ha en hybrid.
 
Ja, det tror jag också, att det går att skilja på 100% hund och 100% varg! Frågan är ju dock hur mycket varginblandning som skulle gå att urskilja - tänker bl.a. på att olika hundraser kanske är mer eller mindre lika vargen och vissa hundraser har mer nutida inblandning av varg utan att fördenskull räknas som varghybrider.

Det här var ju ett sidospår, men ganska intressant ändå! :)

De tester som finns verkar med hög säkerhet kunna identifiera hund/varghybrider till och med tredje generationen.

Det är verkligen intressant!
 
De tester som finns verkar med hög säkerhet kunna identifiera hund/varghybrider till och med tredje generationen.

Det är verkligen intressant!
Superintressant! Funderar också över när brytpunkten mellan arter kommer, dvs hur stor behöver den genetiska skillnaden bli för att det ska vara tal om två olika arter istället för två varianter av samma? Eller det är kanske slumpmässigt beroende på var i arvsmassan en viss mutation hamnar?
 
Det värsta med varghybrider är att de riskerar att förstöra den svenska vargstammen. :(

När det skett rovdjursattacker så för att säkerställa om det var varg eller hund DNA-testar de, men jag vet inte hur tillförlitligt det skulle vara om det är en hybrid som varit i farten. Vad jag läst om attacker i Ryssland så har de stora problem med varghybrider som inte har den naturliga rädslan som vargen har utan är djärvare som förvildade hundar mer.
När jag bodde i Kanada var de också oroliga för varghybrider. Åsikten var att de var inte riktiga vargar och hade svårare att bilda flock och slå sig ner. De rörde sig mer i människors närhet, var mindre rädd och mer benägna att ta risken att ge sig på lättare byten som tamdjur i hage (enligt teorin att en varg som jagar i flock eller par har lättare att fånga vilt och inte tar risken att ge sig in bland husen i jakt på mat)
 
Superintressant! Funderar också över när brytpunkten mellan arter kommer, dvs hur stor behöver den genetiska skillnaden bli för att det ska vara tal om två olika arter istället för två varianter av samma? Eller det är kanske slumpmässigt beroende på var i arvsmassan en viss mutation hamnar?

Det brukar ju räknas som skilda arter när de inte längre kan reproducera sig, men mer än så vet jag inte.
 
Det brukar ju räknas som skilda arter när de inte längre kan reproducera sig, men mer än så vet jag inte.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. I så fall hade häst och åsna setts som samma art.

En definition är att de kan få fertila avkomma. Men artbegreppet är lite mer komplicerat än så ibland. Var drar man gränsen när en art delar på sig? Det är en komplicerad fråga.
 
Nja, riktigt så enkelt är det inte. I så fall hade häst och åsna setts som samma art.

En definition är att de kan få fertila avkomma. Men artbegreppet är lite mer komplicerat än så ibland. Var drar man gränsen när en art delar på sig? Det är en komplicerad fråga.
Ja, såklart (svarade lite fel på @Dentaku 's senaste inlägg)!
 
Nja, riktigt så enkelt är det inte. I så fall hade häst och åsna setts som samma art.

En definition är att de kan få fertila avkomma. Men artbegreppet är lite mer komplicerat än så ibland. Var drar man gränsen när en art delar på sig? Det är en komplicerad fråga.

Numera är man jätteosäkra på definitionen av art - mulor och mulåsnor kan vara fertila

Som sagt, BRUKAR räknas ensom olika arter när reproduktion inte är möjlig. Det är den vanligaste definitionen sett ur ett evolutionärt perspektiv eftersom det hindrar utbyte av gener mellan arterna.

Häst och åsna är inte ett solklart fall åt något håll. De kan i enstaka fall producera fertila avkommor - men bara hondjur, inte hanar.
 
Tillägg: Att reproduktion ska vara möjlig handlar inte bara om att arterna ska vara kompatibla nog att producera en fertil avkomma. Det innefattar också att det inte finns hinder för att en parning ska ske, t ex att arterna inte matchar varandra vad gäller uppvaktning och parningsbeteende.
 
Bland kattdjuren finns det flera som kan få fertil avkomma med varandra, men det är oftare bara honorna som är fertila i så fall. Det finns (tyvärr) kattraser som skapats på det sättet.

Det är trist att vi människor är inne och pillar med vilda djur det där viset bara för att vi kan och tycker det är häftigt.
Att liger(och tigon) bara finns i fångenskap har ju en förklaring. Lejon och tiger är två olika arter som i naturen inte har något genutbyte trots att de kan få fertil avkomma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 389
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 029
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 866
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 873
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp