Bukefalos 28 år!

Annonsera mera VII

Fast om man själv köper häst, så kan det vara så att man av alla möjliga olika anledningar säljer vidare.

Självklart kan en köpare göra det också.

Man får sälja med gott omdöme och välja köpare så noggrant man kan. Mer kan man inte göra.
Ja absolut, att sälja vidare i sig har jag inga problem med. Menade att en välstammad häst med tidigare meriter som säljs till ett lågt pris pga. skada kan locka till sig oseriösa som en möjlighet för rejäl vinst om de bara lyckas mörka skadan.
 
Ja absolut, att sälja vidare i sig har jag inga problem med. Menade att en välstammad häst med tidigare meriter som säljs till ett lågt pris pga. skada kan locka till sig oseriösa som en möjlighet för rejäl vinst om de bara lyckas mörka skadan.
Det är såklart en risk. Det hade varit förfärligt.

Men jag kommer mer och mer till insikt om att såld häst är såld häst.

Den som köpt den är den som fattar alla beslut, och det enda jag som säljare kan göra är att sälja till den jag tror blir bästa ägaren.

Men om jag skulle sälja en häst med någon särskild åkomma som kräver särskild omsorg, så skulle det givetvis vara svårt.
 
Det är såklart en risk. Det hade varit förfärligt.

Men jag kommer mer och mer till insikt om att såld häst är såld häst.

Den som köpt den är den som fattar alla beslut, och det enda jag som säljare kan göra är att sälja till den jag tror blir bästa ägaren.

Men om jag skulle sälja en häst med någon särskild åkomma som kräver särskild omsorg, så skulle det givetvis vara svårt.
Ja det är verkligen ingen lätt sits (hah) att vara i. Jag har aldrig behövt förhålla mig till den, med något djur.
 
Jag har svårt att se att det skulle vara fel att testa att sälja sålänge man är ärlig. Hittar man ingen vettig köpare får man ju tänka om, men det kan absolut finnas bra folk som vill chansa om priset är rätt.

Saker kan hända som gör att man inte kan vänta.
Jag håller faktiskt med i ditt resonemang. Så länge vi inte pratar om en långtidsskadad häst eller en häst som har en sjukdom som kräver specifik omvårdnad. Sedan får man hoppas att ägaren har haft möjlighet och råd till att ta ut en veterinär som kan bedöma skadan och eventuellt uttala sig om framtida prognos.

Som du sa, det finns saker som händer i livet som gör att man inte kan vänta. Exempelvis ägaren är allvarligt sjuk eller allvarligt skadad och kanske har en dålig prognos, ägaren har förlorat jobbet eller att livet skiter sig på något annat sätt. Det kanske är privata saker som man inte vill skriva ut på en annons för allmänheten.

Att sälja en sjuk eller skadad häst är nog ingenting som de flesta strävar mot och det är ett tråkigt läge att hamna i. Men tråkiga saker i livet kan hända och livet kan förändras snabbt som gör att hästen måste bort fort.

Jag tycker det är värre att sälja sjuka eller trasiga hästar och hävda att hästen är frisk. Men det är som sagt min åsikt.
 
Jag har sett flera annonser där det står ”Intressekoll” och att man funderar på att sälja och bara kollar intresset. Såg en där det stor massor om hästen och sedan ”Obs, endast en intressekoll”
Förstår inte vad som avses med det. Lägger man ut att den är till salu så ser man ju om någon är intresserad och kan välja att sälja eller behålla beroende på om man anser att det dyker upp vettiga köpare eller inte.
Vad tänker man att en intressekoll ger?
 
Jag har sett flera annonser där det står ”Intressekoll” och att man funderar på att sälja och bara kollar intresset. Såg en där det stor massor om hästen och sedan ”Obs, endast en intressekoll”
Förstår inte vad som avses med det. Lägger man ut att den är till salu så ser man ju om någon är intresserad och kan välja att sälja eller behålla beroende på om man anser att det dyker upp vettiga köpare eller inte.
Vad tänker man att en intressekoll ger?

För att man ska kunna skryta i stallet efteråt och säga att man blivit erbjuden x kr. :crazy:
 
Det verkar komma många annonser på temat "åter till salu pga oseriös köpare". Trist utveckling!
Hur menar du?
Det där kan ju tolkas både som att det verkligen ÄR oseriösa köpare. Det kan lika gärna tolkas som att det är säljaren som har orimliga krav på köpare.
Sen är ju frågan varför det är viktig att berätta varför den är till salu igen?
 
Jag har sett flera annonser där det står ”Intressekoll” och att man funderar på att sälja och bara kollar intresset. Såg en där det stor massor om hästen och sedan ”Obs, endast en intressekoll”
Förstår inte vad som avses med det. Lägger man ut att den är till salu så ser man ju om någon är intresserad och kan välja att sälja eller behålla beroende på om man anser att det dyker upp vettiga köpare eller inte.
Vad tänker man att en intressekoll ger?
Jag förstår inte heller. Samma sak när der kommer till intressekoll på utrustning :crazy: i min värld så är någonting till salu - eller inte. Väldigt irriterande när man börjar prata med en säljare och visar intresse för varan och säljaren ångrar sig efter att man diskuterat pris och betalning. Jag förstår inte hur man ens orkar fota något, lägga ut en annons och svara spekulanter - enbart för skojs skull! Varenda gång jag säljer något håller jag på att bli tokig på alla bildsamlare och människor som ska prata om allt mellan himmel och jord :banghead:
Hur menar du?
Det där kan ju tolkas både som att det verkligen ÄR oseriösa köpare. Det kan lika gärna tolkas som att det är säljaren som har orimliga krav på köpare.
Sen är ju frågan varför det är viktig att berätta varför den är till salu igen?
Exakt! Det finns en del speciella köpare och säljare med bisarra krav. Men det är väl lättare att skriva oseriös köpare som anledning istället för vad som egentligen har hänt. En bekant blev benämnd som oseriös köpare för att hästen inte gick igenom besiktningen trots att hästen enligt säljarens utsago var frisk och kry.
 
Hur menar du?
Det där kan ju tolkas både som att det verkligen ÄR oseriösa köpare. Det kan lika gärna tolkas som att det är säljaren som har orimliga krav på köpare.
Sen är ju frågan varför det är viktig att berätta varför den är till salu igen?
Jag menar att det är trist om det är så många köpare som är oseriösa (sen vetcjag ju inte om det är köparen som strular eller säljaren som har orimliga krav). Eller om det är säljaren till en svårsåld häst som drar till med det i annonsen.

Förstår inte heller varför det är viktig att skriva istället för att beskriva hästen. Alla har ju inte läst annonsen tidigare.
 
Jag menar att det är trist om det är så många köpare som är oseriösa (sen vetcjag ju inte om det är köparen som strular eller säljaren som har orimliga krav). Eller om det är säljaren till en svårsåld häst som drar till med det i annonsen.

Förstår inte heller varför det är viktig att skriva istället för att beskriva hästen. Alla har ju inte läst annonsen tidigare.
Det är för att folk inte ska tro att det är fel på hästen. Letar man efter ny häst så har man också koll på annonser. Då är frågan, "vad är det för fel på hästen?" självklar när samma häst kommer på annons igen. Jag ogillar skarpt det där "pga oseriös köpare". Det signalerar för mig att det är något fel på hästen och/eller på säljaren. Dvs. det ska enormt mycket till för att jag ens ska ringa/maila på annonsen. Bättre då att inte ta bort annonsen förren hästen har bytt ägare. Tycker jag.
 
Det är för att folk inte ska tro att det är fel på hästen. Letar man efter ny häst så har man också koll på annonser. Då är frågan, "vad är det för fel på hästen?" självklar när samma häst kommer på annons igen. Jag ogillar skarpt det där "pga oseriös köpare". Det signalerar för mig att det är något fel på hästen och/eller på säljaren. Dvs. det ska enormt mycket till för att jag ens ska ringa/maila på annonsen. Bättre då att inte ta bort annonsen förren hästen har bytt ägare. Tycker jag.
Håller med om att det inte känns lockande att ringa på en sådan annons. Jag som köpare vill känna mig välkommen. Om säljaren redan i annonsen nämner vissa köpare som oseriösa så känner jag mig inte välkommen, hen kanske tycker att jag också är oseriös av någon anledning och jag är inte intresserad av att göra affär med en sådan säljare.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Tokyo
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
38 39 40
Svar
788
· Visningar
60 059
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 171
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp