Bukefalos 28 år!

Anonymitet för vittnen vid anmälan

Ponsse

Trådstartare
För att vara ett anonymt vittne måste man tänka på att slå dolt telefonnummer innan man ringer 112/11414, detta även om man ser ett pågående brott och vill anmäla det. Även om man säger till polisen att man vill vara anonym kan dom inte lova det. Vid tillfällen har dock polisen glömt att berätta att man inte kan vara anonymt vittne om man inte ringer från dolt telefonnummer. Icke anonyma tips väger tyngre än anonyma tips. Det har stått på polisens hemsida "du kan vara anonym", men utan att skriva upp kriterierna. Poliser har både rättighet och skyldighet att föra ta personuppgifter på vittnen, och också föra protokoll under vittnesförhör. Om man blir kallad till tingsrätten som vittne måste man gå. Om man inte gör det kan man få rättsliga påföljder.

Nu har jag skrivit faktan väldigt kortfattad.
Jag undrar litegrann hur ni ser på det här?
Skulle ni i alla fall våga vittna? Tror ni att andra blir rädda för att vittna?
Vet folk om att man måste slå dolt nr och inte utge sitt namn om man ska tipsa, om man vill vara anonym?

Jag är väldigt tacksam för svar och olika synvinklar och perspektiv på det här "problemet". :)
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Jag ser inte riktigt poängen att vara anonym om jag ska vara ärlig. Bevittnar man ett brott så har ju polisen nytta av att hålla vittnesförhör med en och dessutom kan man ändå inte vara anonym vid en eventuell rättegång framöver. Det är oerhört sällan vittnen råkar ut för några tråkigheter pga av sina vittnesmål i rättegång samtidigt som det är av oerhörd vikt för samhället och rättssäkerheten att folk ställer upp och vittnar.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Tack för ditt svar :)

Man kan ju dock aldrig veta om man kommer utsättas för något när man vittnar? Det handlar kanske mest om de grövre brotten. Om man bevittnar ett pågående brott har man ju ingen aning i just den tidpunkten vem eller vilka man anmäler? Kan ju vara vilken psykopat/läskig grupp som helst.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Jag ser inte riktigt poängen att vara anonym om jag ska vara ärlig. Bevittnar man ett brott så har ju polisen nytta av att hålla vittnesförhör med en och dessutom kan man ändå inte vara anonym vid en eventuell rättegång framöver. Det är oerhört sällan vittnen råkar ut för några tråkigheter pga av sina vittnesmål i rättegång samtidigt som det är av oerhörd vikt för samhället och rättssäkerheten att folk ställer upp och vittnar.

Jag håller med. Jag vill ha ett samhälle med civilkurage. Jag ingriper även om jag måste om någon råkar illa ut.
Och ja, jag har gjort det. Och kommer att göra det igen.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Den här rädslan för att vittna som har utvecklats i samhället under senare år är nog oerhört överdriven, tror jag. Det lilla jag har läst om hot och våld mot vittnen, motsvarar inte alls den rädsla som många verkar känna.

Jag tror att det bästa vi kan göra är att undvika att sprida rädslan för att vittna. Inte prata om det som om något farligt.

Det handlar inte bara om civilkurage, även om det också är viktigt, det handlar helt enkelt om att inte sprida obefogad rädsla omkring sig. I det här fallet handlar det ju dessutom om en rädsla som konsekvent tillämpad riskerar att fullständigt ödelägga rättssystemet - vilket vore oändligt mycket farligare.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Tack för era svar! Det är väldigt givande att få se andras syn på det hela :)

Jag har läst att de är flest unga som känner rädsla inför att vittna.. Kan det stämma tror ni?
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Rent generellt skulle jag våga vittna ej anonymt men det finns dock vissa personer/grupper jag vet som jag inte skulle våga annat än att vara fullständigt anonym om jag skulle kontakta polisen.

Tycker polisen ska informera tydligt om hur man gör för att vara helt anonym så att folk har det valet. Sedan väl i telefonen kan polisen förklara vad det har för fördelar om man ger sina personuppgifter.
Risken är annars att folk väljer att inte berätta något öht av rädsla för konsekvenser.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Fast de ser ju bara numret, och i praktiken kan det vara vem som helst som står där, så knappast så att de kan tvinga en pga det.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Den farligaste situation man kan utsätta sig i, det är ju att INTE vittna! Har man sett någonting, eller vet någonting, berätta det med det snaraste!
Det är ingen karamell man ska gå omkring och suga på!
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Min teori är att unga i större grad känner de som begår brott mot dem (borträknat våld i nära relationer). Man går i samma skola, bor i samma område, lekte i samma sandlåda eller rånade ihop.

Det är ett svårt beslut att gå till polisen och anmäla brosans kompis storebror när man fått stryk efter en konflikt över pengar man lånat för att man köpt gräs...

Den andra bidragande faktorn är en felaktig bild av samhället, för mycket tv, filmer och böcker om organiserad brottslighet, setiemördare och idoler som bygger en karriär på gängkriminalitet i amerika.


De vanligaste morden i sverige brukar vara i stil med män som har ihjäl kvinnor de lever med eller ett fyllo som hugger ihjäl ett annat fyllo under ett gräl.

Hur många tvserier,pocketböcker eller mobilsignaler säljer det?
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Ja, här målar du upp en bild, som antyder att ALLA i stort sett är mer eller mindre "kriminella"! Då blir det naturligtvis SVÅRT att "skvallra"! Det känns så typiskt svenskt, att INGEN liksom är bättre eller sämre än någon annan!
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Nope, alla begår inte brott. Men att vara kriminell är ett högriskyrke.
En svensson löper avsevärt mindre risk att råka ut för något om man vittnar.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

För att vara ett anonymt vittne måste man tänka på att slå dolt telefonnummer innan man ringer 112/11414, detta även om man ser ett pågående brott och vill anmäla det. Även om man säger till polisen att man vill vara anonym kan dom inte lova det. Vid tillfällen har dock polisen glömt att berätta att man inte kan vara anonymt vittne om man inte ringer från dolt telefonnummer. Icke anonyma tips väger tyngre än anonyma tips. Det har stått på polisens hemsida "du kan vara anonym", men utan att skriva upp kriterierna. Poliser har både rättighet och skyldighet att föra ta personuppgifter på vittnen, och också föra protokoll under vittnesförhör. Om man blir kallad till tingsrätten som vittne måste man gå. Om man inte gör det kan man få rättsliga påföljder.

Nu har jag skrivit faktan väldigt kortfattad.
Jag undrar litegrann hur ni ser på det här?
Skulle ni i alla fall våga vittna? Tror ni att andra blir rädda för att vittna?
Vet folk om att man måste slå dolt nr och inte utge sitt namn om man ska tipsa, om man vill vara anonym?

Jag är väldigt tacksam för svar och olika synvinklar och perspektiv på det här "problemet". :)

golit vittnar utan bekymmer.

andra är ofta obefogat rädda för att vittna.

ingen aning, men eftersom det inte är farligt att vittna så spelar det ingen roll.

.... sen lär inte polisen rycka ut, än mindre utreda brottet, men det är en annan sak.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Klart man skall ställa upp och vittna utan att vara rädd,annars är det väl ingen idé att anmäla?
Ett samhälle där brottslingarna dikterar villkoren är inget man önskar.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Min teori är att unga i större grad känner de som begår brott mot dem (borträknat våld i nära relationer). Man går i samma skola, bor i samma område, lekte i samma sandlåda eller rånade ihop.

Det är ett svårt beslut att gå till polisen och anmäla brosans kompis storebror när man fått stryk efter en konflikt över pengar man lånat för att man köpt gräs...

Det är säkert sant. Risken för att drabbas av övergrepp i rättssak är markant större om man känner gärningsmannen. Dessutom är det tydligen så att det är en klar övervikt av unga som begår brottet, kanske för att de inte inser vilket grovt brott det är att försöka påverka brottsoffer eller vittnen.

Den andra bidragande faktorn är en felaktig bild av samhället, för mycket tv, filmer och böcker om organiserad brottslighet, setiemördare och idoler som bygger en karriär på gängkriminalitet i amerika.


De vanligaste morden i sverige brukar vara i stil med män som har ihjäl kvinnor de lever med eller ett fyllo som hugger ihjäl ett annat fyllo under ett gräl.

Hur många tvserier,pocketböcker eller mobilsignaler säljer det?

Här tror jag verkligen att du slår huvudet på spiken! Det två säkraste sätten att minska risken att utsättas för grova brott är att inte vara kriminell och att inte umgås med kriminella.

Verkligheten gör sig inte alltid så bra på film, i stället matas vi med scenarion där helt vanliga personer som vi kan identifiera oss med råkar ut för alla möjliga hemskheter.

Vad gäller risken för att bli utsatt för någon typ av repressalier för att man anmäler ett brott eller vittnar vid rättegång verkar den vara mycket, mycket liten.

"I de fall där gärningspersonen var okänd för offret, där offret exempelvis blivit »påhoppad« på gatan, skedde övergrepp i rättssak nästan uteslutande i samband med grundbrottet. Offret blev således först utsatt för ett grundbrott av en okänd gärningsperson och därefter, i omedelbar anslutning, för övergrepp i rättssak. Detsamma gällde för vittnen som utsatts av en okänd gärningsperson. De hade bevittnat en stöld eller skadegörelse och blev, som en följd av detta, utsatta för övergrepp i rättssak, i direkt anslutning till grundbrottet. Några av de vittnen som fallit offer för övergrepp i rättssak blev utsatta i sin tjänsteutövning som polis, väktare eller busschaufför."

(Från BRÅs undersökning om Övergrepp i rättssak)
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Tja, polisen talar om yrkeskriminella på sin hemsida och försörjer man sig genom brott har man väl det som yrke.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

När jag anmäler någon så funderar jag öht inte på att vara anonym, jag har suttit i samma vagn som en knivman och satt då uppkopplad med polisen i mitt headset samtidigt som jag gömde mig bakom senaste numret av Ridsport. Det som intresserar mig är att snabbt få dit polis på plats så de kan omhänderta ungdomsgänget, fyllot eller knivmannen. Jag har gjort flera anmälningar och ringt både 112 och 11414, men när jag ringer är det för att lösa ett problem mer eller mindre akut och då reflekterar jag inte ens över ev anonymitet. :confused:
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Tja, polisen talar om yrkeskriminella på sin hemsida och försörjer man sig genom brott har man väl det som yrke.

Här kan golit faktisk hålla med sjöberga. Det är svårt med kollektivavtal på området och minimilön skulle vara en väg att gå.

organiserad brottslighet och yrkeskriminalitet ställer höga krav på flexibilitet och samvetslöshet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Åkerfräken

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp