Bukefalos 28 år!

Anonymitet för vittnen vid anmälan

Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Hur gör man för att hålla med någon som inte skrivit i tråden, vad håller Golit med om egentligen, allt som sjöberga skrivit på Buke genom tidena? ;)

Annars får väl buset fackansluta sig, många är ju redan organiserade yrkeskriminella. :cautious:
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Hur gör man för att hålla med någon som inte skrivit i tråden, vad håller Golit med om egentligen, allt som sjöberga skrivit på Buke genom tidena? ;)

Annars får väl buset fackansluta sig, många är ju redan organiserade yrkeskriminella. :cautious:

fråga 1, man anstränger sig eller chansar.

fråga 2, att kollektivavtal är svåra att tillämpa på yrkeskriminella och organiserad brottslighet, varför det är ett område där förlaget om minimilön kanske skulle övervägas. De är redan samvetslösa och utnyttjar svaga, lär inte ändra sig...

fråga 3, nej.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

fråga 2, att kollektivavtal är svåra att tillämpa på yrkeskriminella och organiserad brottslighet, varför det är ett område där förlaget om minimilön kanske skulle övervägas.

Ja fast minimilön har de väl redan - de flesta "yrkeskriminella" lever ju på sjukpenning, sjukpension, A-kassa eller försörjningsstöd vid sidan av sitt "yrkesutövande".
Dessutom får de ju minimilön om/när de åker dit, inklusive mat och husrum:D
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Ohh, ja! Man är SÅ avundsjuk!

Dom flesta har inte gjort sig förtjänt av det. Och det GRÄMER mig så!
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Jag har anmält vissa grejer med namn som t.ex buskörningar och dylikt. Men när jag hittade en bekant misshandlad så körde jag första hjälpen, ringde ambulans och drog när jag såg blåljusen komma runt kröken (personen var då vid medvetande och hade en närstående hos sig). Anledningen till att jag gjorde så var att jag kunde lätt lista ut vilka som låg bakom misshandeln och det var inga som jag på något sätt ville bli involverade med.

Jag pratade dock med bekanten efteråt (som var av ungefär samma skrot och korn som de som låg bakom misshandeln) och sa att om hen ville gå vidare så kunde jag vittna. Men, de valde att lösa konflikten utan polisen ingripande...
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Halvt KL

Skulle ni anmäla icke anonymt även om ni kände personen/den vet vem du är? Har det någon betydelse hur grovt brottet är?
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

För mig är "icke-anonymt" den självklara utgångspunkten. Jag skulle nog inte komma på idén att vara anonym. Jag ser alltså närmast frågan som felaktigt ställd.

Jag lever heller inte i en direkt kriminell miljö och jag är inte omgiven av maffia och organiserad brottslighet. Om jag gjorde det, skulle ju snarare min miljö vara problemet, än hur jag skulle förfara med diverse polisanmälningar.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

Halvt KL

Skulle ni anmäla icke anonymt även om ni kände personen/den vet vem du är? Har det någon betydelse hur grovt brottet är?
Jag skulle nog resonera på olika sätt beroende på vem det handlar om och vad anmälan gäller.

Nu är det inte riktigt samma sak, men en vän till mig anmälde en granne till djurskyddet och valde att göra det anonymt för grannsämjans skull. Även om man inte umgås så är det ju trevligt att kunna mötas i byn utan att det blir obehagligt. Jag hade gjort det på samma sätt i det fallet, det viktigaste var ju att djuret blev omhändertaget.
 
Sv: Anonymitet för vittnen vid anmälan

*KL*
Jag gör ett övervägande i varje enskilt fall, och har både vittnat öppet och anmält anonymt. Risken att utsättas för övergrepp i rättssak - eller mer konkreta brott i samband med det - är inte jämnt fördelad över alla typer av brott och alla kategorier av gärningsmän...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Simskola?
  • Betyg idrott högstadiet
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Tungband
  • Olika sätt i olika länder

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp