Bukefalos 28 år!

Ansökan om djur inom planlagt område

Saraoliv

Trådstartare
Jag håller på att ansöka om att få ha några ankor på våran villatomt. Jag har nu fått tillbaka min ansökan och jag måste komplettera med vissa uppgifter. Bland annat så behöver jag förklara utförligt hur jag ska hantera träcken. Jag hade tänkt att samla upp det i typ fodertunnor och tömma det på gödselstacken på mina föräldrars gård. Bör det vara okej? Hur gör ni andra som håller fjäderfä inom planlagt område?

Kommunen vill även veta vad jag ska fodra ankorna med. Är det något speciellt man bör undvika att ge till sina ankor inom planlagt område?

Och ni som fått OK från kommunen, har ni kommit överens om några tider som era djur måste vara inlåsta?

:)
 
Sv: Ansökan om djur inom planlagt område

Ring kommunen och fråga vilka svar som är godkända. Det gjorde jag när jag skulle ansöka om höns. De vill veta att man vet vad som gäller och följer reglerna. Så om du inte vet - fråga. Jag frågade bla om jag fick köra gödslet till en närliggande hästgård men det var inte tillåtet att frakta gödsel utan speciella tillstånd - vilket jag inte kunde få. Det enda som var godkänt svar var att kompostera det, och då skulle det vara utsatt på karta vart den ska vara placerad samt vad det är för komposttunna (måste vara skadedjurssäker). Jag frågade om det gick bra att elda gödslet och det är ju tillåtet att göra det men inte att skriva det som enda hantering i blanketten då det föreligger eldningsförbud vissa tider på året och då var handläggaren osäker om man fick elda det ens i tunna.

Jag har inga krav på när djuren ska vara inlåsta. Det sa till mig att om jag har tupp får den inte störa så då bör den vara inlåst nattetid, men det finns inget sånt skrivet i min ansökan eller tillstånd och jag har mitt hönshus öppet dygnet runt.

Skriv i ansökan att du ska fodra med ankfoder. Har du tänkt ge dem matrester (vet inte vad man brukar ge till ankor) så kan du antingen utelämna det, eller så skriver du "lämpliga matrester" då det finns regler kring vad för matavfall man får ge produktionsdjur. Inga animaliska matavfall får ges till produktionsdjur.
 
Sv: Ansökan om djur inom planlagt område

När jag ansökte om att få ha grisar så räckte det med att ange att de är sällskapsdjur och inte produktionsdjur. Ingenting om foder eller gödsel.
De enda som igentligen var att registrera ett SE nummer hos jordbruksverket.

Jag behövde inte heller ange på karta vart djuren skulle bo, gödselstack osv utan de räckte med fastighetsbeteckningen.
 
Sv: Ansökan om djur inom planlagt område

Det gick inte att göra så för höns i vår kommun.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är ju flera här som har olika åsikter om hur vi som samhälle kan tänkas hantera de problem som finns i vad gäller både "farliga...
2
Svar
34
· Visningar
3 003
Senast: Trani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Smådålig i magen
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp