Konkret lagförslag?

Sv: Konkret lagförslag?

Fast... Vi kan ju inte kriminalisera hundhållning/avel i klass med våldsbrott eller liknande!!

Jag vet dem som kört bil trots att de druckit alkohol, jag vet dem som haft vapen hemma utan vapenlicens, jag vet dem som hämtat allt för mycket alkohol på andra sidan sundet osv osv.

Vi kommer aldrig får en 100%-ig "laglydighet"!
Med lagstiftning kan vi däremot med stor tydlighet markera för den ABSOLUTA MAJORITETEN av befolkningen vad som är acceptabelt och ej.

Det finns hästägare utan pass... Men flertalet svenska hästar HAR pass! Och om Herr och Fru Svensson skall köpa en häst så är de sannolikt så pålästa att de inte köper en häst utan pass.

Det kommer finnas uppfödare som skiter i ALL lagstiftning och avlar på skräp... Men om Herr och Fru Svenssons skall köpa en valp och uppfödaren inte har licens och skatten på valpen blir dubbelt upp mot en licensierad uppfödares valp...

Problemet som jag ser det är snarare att utforma en myndighet som kan stötta, hjälpa och sprida information på ett så bra vis att vi SNABBT kan utbilda "befolkningen" i vad som är sund avel och var man bör köpa valp - renrasig eller blandras - och var man INTE bör lägga sina pengar.

/Swat
 
Sv: Konkret lagförslag?

Jag tänkte lite på jämförelsen mellan de blandraser som är friska, efter testade föräldrar och renraser med hög sjukdomsstatistik, men det redde Swat ut :)
 
Sv: Sammanfattning!

* Återinförande av hundskatt.
Skatten baserad på storlek och ras/blandras - klass I - III
Blandraser hamnar per automatik i Klass III
Renrasiga hundar med stora hälsomässiga-/mentala- problem hamnar i Klass III

Detta skulle jag protestera mot. Tycker absolut inte blandraser automatiskt ska hamna i den dyraste klassen.

Men sedan är jag även emot en hundskatt. Tycker fokus vid import och uppfödning skulle räcka bra, dessutom är en hundskatt oerhört svår att kontrollera.
 
Sv: Konkret lagförslag?

Problemet som jag ser det är snarare att utforma en myndighet som kan stötta, hjälpa och sprida information på ett så bra vis att vi SNABBT kan utbilda "befolkningen" i vad som är sund avel och var man bör köpa valp - renrasig eller blandras - och var man INTE bör lägga sina pengar.

/Swat

Vi hade förut en introduktionskurs på bruks där vi gick igenom liknande, viktiga aspekter när man ska skaffa hund. Tyvärr så var intresset väldigt litet från folket här...

Tidningar och TV? Media har ju alltid en förmåga att nå ut. Där behövs inte saker och ting beskrivas i någon större detalj, men nämnas bör ju att reglerna skulle ändras och att det nu är "viktigare" än någonsin att kolla upp vad som gäller vid köp av hund.
 
Sv: Konkret lagförslag?

Behöver det vara så mycket svårare än att en reggad hund får en "detalj" att tex hänga i halsbandet (om jag inte minns fel så var det så med skatte märket tidigare) och har hunden ingen detalj i halsbandet så får ägaren böter?
 
Sv: Konkret lagförslag?

Kl

Funderar lite kring blandras.

Skulle det vara en idé att stifta lag som styr den aveln till att bara kunna blanda/avla i 1:a generation, då kan man ju samtidigt bibehålla kontrollen för vardera ras ( givet vis måste den hund som avlas på följa rasregler för avel )?

Alt om man ska göra en planerad avel i 2:a generation ( kan tänka mig att det kan ske i ex draghundsvärlden ) så får man söka tillstånd? Har man är ingen vidare plan med sin avel, utan bara vill para för skoj skull så är det stopp?!
 
Sv: Sammanfattning!


* Återinförande av hundskatt.
Skatten baserad på storlek och ras/blandras - klass I - III
Blandraser hamnar per automatik i Klass III
Renrasiga hundar med stora hälsomässiga-/mentala- problem hamnar i Klass III



Jag tror att det är bättre att blandraser kategoriseras efter vilka raser som finns i. Ex om tik är klass I och hane klass III så blir valparna klass III. Om tik är klass II och hane klass I blir valparna klass II. Högsta klassen i stammen alltså.

Kan kanske bli krångligt med de hundar som har lite allt möjligt och man inte riktigt vet vilka raser som ligger bakom men med tanke på registreringskrav osv så bör det lösa sig med tiden.
Kanske kan man automatiskt sätta "okända" i klass III? Så om hane eller tik har "okänd stam" blir det automatiskt klass III.
På sikt bör ju detta med "okänd stam" försvinna om alla hundar ska registreras och det blir mer koll på "buskuppfödare".
 
Sv: Konkret lagförslag?

I övrigt tror jag på hälsokontroll vid all avel. Myndighet avgör vilka kontroller som ska göras, sen kan fortfarande rasklubbar kräva ännu mer om de anser att det är nödvändigt. Myndigheten ska då också ha befogenhet att beordra att vissa tester läggs på en del raser, om det finns ett utbrett problem.
Så ett grundläggande "testbatteri" som gäller all avel + specifika krav på olika raser och från olika rasklubbar.
Blandraserna från antingen köra på grundkravet eller om de ska ha mer tester.

Tycker det låter bra med licenskrav på alla uppfödare och den iden med att det blir dyrare att regga valp från uppfödare utan licens är nog effektivt!

Att anmäla planerad kull i förväg till myndigheten vore bra. Man lämnar in mål, vilka individer man planerar para osv och ska då få ett godkännande. Valpar utan godkännande blir dyrare att regga.
 
Sv: Konkret lagförslag?

När du skriver om skatt, menar du för varje enskild hundägare, eller bara inom avel?
 
Sv: Konkret lagförslag?

Jag antar att hon menar för varje hundägare, annars får man inte den önskade effekten.
 
Sv: Konkret lagförslag?

Hur gör man vid eventuell tjuvparning?
Krav på abortspruta? Om det inte går av någon anledning?

Annars tycker jag förslagen är bra. :)
 
Sv: Konkret lagförslag?

Det är ju massor som har blandraser, om det då går igenom ett sådant förslag så har man ju skaffat sin hund utan att veta om att man måste betala skatt.

Självklart kommer det bara att gälla hundar födda efter att lagen träder i kraft. Precis som med kuperingsförbudet och dylikt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 264
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp