Bukefalos 28 år!

Ansökan till högskola hösten 2013

Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Ingår i mitt program, går ej att läsa distans eller fristående ( speciellt när SLU sparar massor). Finns en 7,5 hp distanskurs om hästens utfodring på SLU och en distanskurs på Linköpings universitet om du vill läsa hästkurser :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

- En distanskurs inom sociologin med fokus på idrott (vilket är det jag allra helst vill, den skulle jag nästan kunna läsa bara för att den verkar intressant, och skita i pengarna). Tyvärr går den bara på halvfart = mindre pengar, frågan är om man klarar sig?

Om du får jobb bara på timmar eller deltid kan en halvtidskurs vara rätt bra? Och en halvtidskurs går dessutom för det mesta att läsa även om man får ett heltidsjobb (om kursen är rolig, men det skriver du ju att du tycker). :)

Edit: Läste vidare och insåg att det var en icke-fråga. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag har hittills lagt till Idéhistoria B och Genusvetenskap A (båda 50 % distans) på min lista. Men funderar på om jag ska gå lite wild n' crazy och välja typ kostlära, om träning eller något sånt, vore kul att lära sig mer om tycker jag... Men ja, idéhistoria är kul och jag har redan 30 hp i det, och genusvetenskap är tokintressant sååå... Tur att det är lång tid kvar innan jag måste bestämma mig. :D
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag söker också direkt från gymnasiet.

Har sökt veterinärprogrammet! :)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Ska söka sjuksköterskeprogrammet, på åtta olika ställen :)
Sedan blir det kanske någon YH-utbildning.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

knapp

Ehm. Jag fick en fix idé i förrgår att jag ska bli logoped. Det var första gången jag hörde talas om yrket och nu sitter jag och funderar på när jag ska söka in. Impulsiv? Vem? Jag? :p

Det lutar åt att jag söker till hösten, mest bara för att prova på och se om jag ens kommer in. Kommer att få förlita mig på mitt fyra år gamla högskoleprov då mina betyg inte räcker till. Dilemmat med det hela är bara att jag egentligen planerat att spendera hösten på resande fot och blotta tanken på att flytta tillbaka till Sverige så snart skrämmer. Jag känner mig inte helt klar med nomadlivet jag lever just nu.

Vårterminen 2014 vore klart bättre då det ger mig en ny chans att förbättra mitt resultat på högskoleprovet. Nackdelen är dock att det bara är Uppsala som tar in till vårterminen, vilket givetvis begränsar det hela en hel del.

Höstterminen 2014 ger två nya chanser på högskoleprovet, jag får med mig min resa och har tid att känna efter. Kruxet där är att jag inte vet vad jag ska göra av vårterminen samt att det är min sista chans att söka på det högskoleprov jag redan har (tillhör den skaran som inte alls gynnas av de nya, mer matteinriktade proven). Ovanpå det så är jag lite rädd för att få kalla fötter av att vänta så länge. Jag har någonstans velat tillräckligt under de senaste fem åren.

Ugh, varför ska saker och ting vara så komplicerade förr?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

KL

Någon som har tips på vad jag skulle kunna bredda mig med att läsa?

Jag blev klar beteendevetare för snart tre år sedan och har jobbat ett år som hälsocoach och snart ett år som butikschef. Jag älskar att jobba med sälj, siffror, affärsutveckling etc. och känner att nån dag vill jag ju gå vidare inom detta. Kan jag bygga på min beteendevetarexamen med kurser inom det och kunna få något vettigt, gärna högavlönat jobb eller är det önsketänkande??

Tips på jobb som kombinerar ovanstående??:D:D
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Vet ej om det går att kombinera men kurser inom organisation/ledarskap, ekonomi och juridik kanske vore något? Helt klart breddande iaf. :)

För min del funderar jag nu på masterprogrammet i rinnande vatten/fisk, och en kurs på distans och halvfart vid sidan om. Vill sååå gärna läsa den, men förtur ges till de som redan arbetar inom området och vill vidareutbilda sig. Men jag har iaf behörighet, och kan alltid hålla tummarna. Djurhållning inriktning lantbrukets djur är det i så fall. 15 hp på halvfart över hela terminen.

Det kan gå... Jag vill i vilket fall känna att jag har mer bredd än bara fisk och vatten. Även om det inte blir en del av min examen. Har hittills bara breddat mig med miljörätt/miljöekonomi och hade behövt slänga in en GIS-kurs men det ingår inte heller i mastern, så det får bli utöver det med i så fall. Blööööh. Något vilsen just nu.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag sitter lite i samma sits: jag vet inte när jag ska börja (om jag nu ens kommer in). Har precis fått heltidsanställning så en del av mig vill arbeta lite först, innan jag börjar läsa. Samtidigt har jag jobbat sedan 2007. Men jag kommer göra så att jag söker in så får vi se hur jag känner om jag kommer in på utbildningen.
Ska gör högskoleprovet nu sjätte april.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl*
Jag ska ju till en studievägledare innan jag bestämmer mig helt för vad jag ska söka.Har som sagt många olika funderingar men en fråga som jag har gått och tänkt på är:Kan man söka en massa kurser och sen få kandidat inom detta eller vad krävs för att få en kandidat där man har bestämt sina kurser själv?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag sitter lite i samma sits: jag vet inte när jag ska börja (om jag nu ens kommer in). Har precis fått heltidsanställning så en del av mig vill arbeta lite först, innan jag börjar läsa. Samtidigt har jag jobbat sedan 2007. Men jag kommer göra så att jag söker in så får vi se hur jag känner om jag kommer in på utbildningen.
Ska gör högskoleprovet nu sjätte april.

Gud ja, vet exakt hur det känns.

Skickade iväg en ansökan till hösten nu! Bland det läbbigaste jag gjort på länge :eek: Men tröstar mig med att jag kan tacka nej.

Nån som har ett hum om när höstterminen brukar börja? September? Och exakt hur svårt är det att få bostad i Lund? Bör man börja söka redan nu för säkerhetesskull? *Svammel svammel*
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Terminen brukar börja i månadsskiftet augusti/september någon gång, i år börjar terminen 2 september på SLU där jag pluggar men vissa lärosäten börjar tidigare. :)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Det finns regler för hur mycket kurser man ska ha inom det specifika ämnet och på vilka nivåer. Har inte reglerna i huvudet dock.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl*
Jag ska ju till en studievägledare innan jag bestämmer mig helt för vad jag ska söka.Har som sagt många olika funderingar men en fråga som jag har gått och tänkt på är:Kan man söka en massa kurser och sen få kandidat inom detta eller vad krävs för att få en kandidat där man har bestämt sina kurser själv?

Generellt så gäller väl 90 hp inom ett huvudämne och 90 hp övriga ämnen. Läser du exempelvis 90 hp engelska (a,b och c) samt 90 hp andra kurser får du om jag fattat rätt en kandidatexamen i engelska.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl
Nu har jag (äntligen) sökt och passar på att påminna alla om att anmälan går ut på måndag :)

GIS: Geografiska informationssystem- introduktion (15 hp, Lund)

Digital fotografering och bildbehandling (7,5 hp, Umeå).

Båda på distans, den första för att den är användbar för att få jobb som biolog, den andra bara för skojs skull :)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag skrev troligtvis 1,3 på högskoleprovet och har i första hand sök till PAO-programmet på Stockholms Universitet.
Dock hade de 1,3 som lägsta intagen på första urvalet förra året och 1,2 på andra urvalet.
I andra hand har jag sökt motsvarande utbildning i Uppsala.
Där hade de samma antagningpoäng, men de har även en urvalsgrupp för personer med minst 4 års arbetslivserfarenhet och där var det 0,8 förra året.

Så om jag inte kommer in i Stockholm, bör jag i alla fall komma in i Uppsala.
Så drygt bara att vänta så länge på besked.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag har sökt
Juristprogrammet
I Örebro, Lund, Göteborg och Uppsala. Fick en plats i Umeå förra året men slutade då jag inte trivdes så långt upp i landet. Hoppas på Örebro i år. Får se om betygen räcker för lyckades skriva riktigt dåligt på hp.

Sen har jag även sökt Politices i Karlstad. Kommer jag inte in på jurist borde jag komma in här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp