Ansökan till högskola hösten 2013

Taefill

Trådstartare
Såg inte nån tråd om det, men från och med idag kan man ju söka till höstens kurser och program på högskolan :bump:
Jag ska söka och funderar mellan många olika :crazy: Bland annat ekonom, fastighetsmäklare, socionom, lärare, hälsopedagog, informatör, lantmätare, samhällsplanerare, diverse kandidatprogram inom kultur/språk, eller kanske satsa på den dröm jag haft sen jag var liten och utbilda mig till hästskötare/instruktör/annat hästrelaterad med tveksam framtid... Jag har alltså ett SJUKT spritt intresseområde! Hur väljer man?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag säger att du ska köra på drömmen! Framtiden är alltid tveksam, utbildning och jobb är bara en liten del av den stora kakan som utgör livet.

Jag behöver dock inte fundera på vad jag ska välja då jag går ett program så för mig blir det 30 hp ekonomisk rätt.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Ja, med tanke på att jag lätt tappar studiemotivationen så är ju något som varit ett drömyrke sen jag var liten antagligen ett bra val. Men det har också t.ex. lärare och att arbeta med språk :crazy:

Dina höstplaner låter spännande! Vad är det för program du går?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Man kan utbilda sig flera gånger i det här landet. :D

Jag läser på juristprogrammet.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag läser program (husdjursagronom) och för mig blir det följande nästa termin:

Mikrobiologi och immunförsvar, 10 hp
Biologisk statistik, 5 hp
Husdjurens anatomi och fysiologi, 25 hp (fortsätter över vt)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag har sökt socialpsykiatrisk vård och socialpedagog, båda program på 180hp på Högskolan Väst. Vill i framtiden jobba med unga tjejer och killar som blivit utsatta för våldtäkt/sexuella övergrepp eller unga brottsoffer i allmänhet.
Allra allra helst vill jag komma in på socialpsykiatrisk vård som innehåller vårdvetenskap, olika kurser i psykiatrisk vård och lite kriminologi så jag hoppas verkligen på det. Har även sökt fortsättningkursen i barn- och ungdomspsykologi (som jag läser nu) utifall jag inte skulle komma in på något av ovanstående program.

Jag har haft jättesvårt att komma fram till vad jag vill plugga men nu känner jag att jag har hittat rätt. Det smarta hade nog varit att söka till socionom, men jag VILL INTE läsa socionom. :p
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag har sökt bibliotekarieprogrammet och hoppas verkligen att jag kommer in. Sökte lite kurser i reserv, bland annat arkivvetenskap 60 hp, litteraturvetenskap och engelska. Läser en fortsättningskurs (dvs termin två) i engelska just nu och känner inte för att läsa en tredje men man måste ju alltid ha en plan B, och C:p
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag har tänkt söka nån/ett par distanskurser mest för skojs och meriteringens skull. Har inte helt bestämt mig, min lista på alternativa kurser är lång!
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag går redan ett (krävande) program, så jag borde väl egentligen nöja mig med det, men jag råkade snubbla in på kvälls- och distanskurser på deltid och det finns ju massor som låter roligt! Så nu funderar jag på allt från kinesiska till rysk litteraturhistoria till en orienteringskurs i astronomi. Sjutton också att dygnet inte har fler timmar! :p
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl
Ska nog ansöka till receptarie igen, gick inte ihop sig förra året med heltidsstudier och föräldraledighet.
Dock har jag fått för mig att det vore roligt att vara socialsekreterar? Fan att jag ska vara velig...
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag röstar också för drömmen :) Livet är för kort för att inte testa! (Och det är ju inte som att din dröm är omöjlig!!)

Jag ska, äntligen, söka socionom. Hoppas på Norrköping men tänker söka till typ alla skolor i landet. Har fram till idag varit sjukt säker på att komma in men nu känner jag - tänk om jag INTE kommer in! Vad gör jag då??
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Funderar på socionom, men tycker utbildningen är för lång:D Blev en högsta plats för receptarieprogramet, andra platsen fick vård och stödsamordningsprogramet förvånande nog.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag ska söka lantmästare :) Väntar bara på att min jädra chef ska kludda ihop vad jag gjort på jobbet. Svårt och tar lång tid tydligen :grin:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Blir (förhoppningsvis) färdig med min kandidat i företagsekonomi nu till våren, så då blir det ett magisterår. Dock har väl inte min skola ett sådär superbra program för det, så kikar lite på kurser från andra högskolor... Svårt.

Är du säker på att du verkligen vill häst och inte kommer tröttna om det blir mer än ett fritidsintresse så kör på! :)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag ska läsa fördjupningskurser i sociologi:

Ekonomisk sociologi: Pengar, makt
Sociologi: Kön, klass, etnicitet

Är riktigt peppad på det, tror de kommer bli sjukt intressanta.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl.
Skickade in min anmälan redan igår :D Vet precis vad jag vill bli; veterinär men eftersom jag inte är helt säker på att jag kommer in har jag sökt nittion andra program :o

Reservplaner är viktiga!
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag blir färdig till våren och har för första gången på många år inget att söka till hösten! :eek:

Funderar på att söka lite kurser som är roliga och intressanta bara för att, speciellt om jag kan hitta kurser som dessutom ökar min kompetens. Vet inte vart jag kommer bo leva sysselsätta mig med osv så det kan vara bra att ha något att göra, även om mitt CSN nog är slut... Eller nej jag har nog ett halvår kvar kanske!
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl.
Skickade in min anmälan redan igår :D Vet precis vad jag vill bli; veterinär men eftersom jag inte är helt säker på att jag kommer in har jag sökt nittion andra program :o

Reservplaner är viktiga!
Nitton?!:D Det var inte dåligt! Då lär du ju komma in på något i alla fall, men håller tummarna för veterinär;)

Jag blir färdig till våren och har för första gången på många år inget att söka till hösten! :eek:

Funderar på att söka lite kurser som är roliga och intressanta bara för att, speciellt om jag kan hitta kurser som dessutom ökar min kompetens. Vet inte vart jag kommer bo leva sysselsätta mig med osv så det kan vara bra att ha något att göra, även om mitt CSN nog är slut... Eller nej jag har nog ett halvår kvar kanske!
Puh, skönt att höra att det finns fler än jag som kommer ta slut på sitt CSN! Har börjat tro att jag är den enda som kommer ha så höga studieskulder i slutändan...:p
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag känner många som pluggar upp sitt CSN! :)

Jag kommer ju ha en masterexamen när jag är färdig, så för mig känns det inte så illa, jag har hellre CSN och lite sparpengar kvar än tvärtom dessutom. Att jag inte har något CSNlån hjälper mig inte när/om jag behöver en insats på en lägenhet tex. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp