"Ansträngd" i skritten

Widerberg

Trådstartare
Satt i hagen och tittade på hästarna idag i det fina vädret. Och lade
märke till att min dam gick lite skumt, det såg liksom ansträngt och
kämpigt ut bak(fram var det inget alls) eller vad man ska säga,svårt
att förklara, dock var det inte mycket alls men det var så man såg
det om man kollade på henne. Bakdelen verkade stel eller nåt när
hon gick, och när jag skulle testa springa med henne blev hon sur,
slängde bak öronen och försökte nästan bita mig. :confused:
Vad tror ni? Ska jag få henne kollad? Av vet, kiropraktor eller ET isf?
 
Sv: "Ansträngd" i skritten

Testa att stretcha henne efter att du varit ute o gått eller motionerat henne.Reds hon idag? Hur gammal är hon?
 
Sv: "Ansträngd" i skritten

Kolla in på den här sidan så finns här ett "stretsching schema" :http://home.swipnet.se/horse/
Det kan ju hända att hon är stel för att hon är sne, kanske legat/stått konstigt eller helt enkelt är van vid motion varje dag och därför är lite stel?
 
Sv: "Ansträngd" i skritten

Så lite så! Glöm inte bara att man aldrig får stretcha kall häst..
Okej, då kan det ju bero på annat! Uppdatera gärna med hur det går! :)
 
Sv: "Ansträngd" i skritten

Iofs, för lite drygt 1,5-2 år sedan var vi hos kiropraktior med henne, hon var då
bla. sned i bäckenet men blev fixad sas :smirk:
Kan det vara det igen? Fast hon gick inte dåligt då iaf... :confused:
 
Sv: "Ansträngd" i skritten

Givetvis ska du kolla med Vet. och inte laborera själv.. det kan göra skadan värre.. inte alltid man ska strecha en häst vid vissa sjukdomar
 
Sv: "Ansträngd" i skritten

Hon kan ha spänningar, sträckning eller ont i rygg, länd, kors så kolla först vad det är med vet innan du börjar massera och laborera själv.
Själv föredrar jag ET istället för kiropraktor av egen erfarenhet med min hästs ryggkänslighet (kommer av att han reds i fel sadlar innan han kom till mig).
 
Sv: "Ansträngd" i skritten

Ett kort, "ansträngt" baksteg är inte alltför sällan ett tecken på dubbelsidiga frambensproblem. Hästen lyfter inte ordentligt i bak för att avlasta frambenen... Kolla med veterinär innan du ger dig på något själv. En 12-årig häst (var det va?) skall inte behöva vara stel i bakdelen bara sådär.

Mvh/Marie
 
Sv: "Ansträngd" i skritten

Tack för era svar!
Ska snart ut till henne igen och se hur hon går idag, och sen ringa till vet. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 198
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 246
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 092
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 000
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp