Bukefalos 28 år!

Ansvar vid försäljning?

M

Mickaela

Om jag säljer min häst själv är ansvaret mitt. Men om jag lämnar in min häst på tillridning och försäljning vems är då ansvaret? För dolda fel tex ansvarar jag men är det köparens sak att kontakta mig om h*n vill veta något speciellt.

Om jag skulle sälja hästen till en person som sedan säljer den vidare nästan direkt, vems är då ansvaret? H*n som köpt hästen av mig borde ju vara ansvarig då jag faktiskt sålt hästen, eller?

M
 
Sv: Ansvar vid försäljning?

*putteliputt*

Någon som kanske har någon liten tanke. Funderar lite på att ev sälja min häst men vet att denna person kommer att sälja den vidare. Är jag då ansvarig eller blir det personen som köpt hästen av mig?

M
 
Sv: Ansvar vid försäljning?

Du har skyldighet att berätta allt du vet om hästen som kan vara av intresse för en spekulant. Du måste alltså berätta allt du vet för försäljningsstallet. De i sin tur får inte undanhålla information.

Ägare 3 reklamerar till ägare 2. Ägare 2 reklamerar till ägare 1. Ägare 3 har ingen affärsrelation med ägare 1 och kan därför inte komma med några krav gentemot denne.

Någon som har andra infallsvinklar?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 942
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 143
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp