Bukefalos 28 år!

"Anti-stress metoder"

J

J3O

Märker mer och mer att Zippo (den äldsta på 2,9 månader) stressar otroligt mycket.. Och blir väldgt lätt uppstressad. Och det har blivigt värre nu när den lille (Leo på 6 månader) kommit in i bilden för ca 4 månader sedan.

De rastas på stranden eller skogen i 2 h minst var dag och vi är väldigt måna om våra hundar. Dom behöver aldrig vara ensamma hemma mer än max 3 h om dagen och kommer ut minst var 4 h.
Och vi sysslar även med mentalträning (kanske lite mindre nu på senaste)

Jag vet inte varför han stressar så för enligt i mina ögon har han det bra med kuniga ägare och ett bra hem. :love:
Lite beror säker på rasen (schäfer-dober) och kanske lite på åldern men tycker ändå inte att han ska stresa så.. det är inte bra för honom.

Några tips, ideer eller synpunkter??
Valpen stressar ALDRIG.. (Mastiff-korsning:devil:)
 
Sv: "Anti-stress metoder"

Om jag vore du skulle jag inte tillåta hunden att stressa, kanske låter enklare än vad det är. Men är alla lugna utom honom och han inte har ont eller ngt annat är konstigt hade jag inte tillåtit sånt beteende. Gå och lägg dig bums ungefär.
 
Sv: "Anti-stress metoder"

Så brukar vi alltid göra och han lyssnar alltid då och lugnar sig..
Men det dyker även upp när vi t.ex ska gå ut, i bilen osv.
I bilen är det väldigt svårt att korrigera eftersom han sitter tillsammans med den andre i bakluckan coh "vägrar" lyssna på röstkommandona.
Det är i bilen han blir som mest uppstressad och oftast när vi är på väg till skogen eller stranden. Då börjar han t.o.m pipa o liknande.
 
Sv: "Anti-stress metoder"

Du får väl ta en dag där du planerar bit för bit hur du ska svara på hans beteende. Tex om ni ska gå ut och hans blir studsig o pipig så kan du lämna tillbaka kopplet och gå och göra något annaat. Ska ni till stranden så ta med dig hörselskydd och sitt i bilen och vänta på att kliva ut när ni är framme. När bilen står still kan du ju be honom att "gå å lägga sig " också. När han är tyst och lugn släpper du ut honom/dem. Såna småsaker brukar göra susen...men man får ta sig tid.
 
Sv: "Anti-stress metoder"

Kanske blir han uppstressad just för att han sitter med den andra? Jag skulle prova dela av utrymmet bak och se om det blir bättre. Ex med kompostgaller eller något annat (beror ju lite på hur bilen är uppbyggd). Kanske behövs dubbelbur i framtiden så att de får en varsin lugn plats?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 680
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 285
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 196
Senast: Ramona
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 228
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp