Bukefalos 28 år!

Använda det vi odlar.

Jag fryser lite men har inte mer plats i frysen, därav att jag letade efter ett hållbarare sätt att förvara den på! Vi kör med isbitar och citronskivor i glaset, blir som en kall lyxig drink :d

Frysen fylls av svamp, lingon, mullbär, rabarber, tomater, sockerärter , mangold, kryddor mm från egna odlingar så allt som går att förvara på annat sätt är värt att göra det🙏
Tycker Sverige är urkassa när det kommer till säker mat och livsmedelsverket rekommenderar typ alltid högst ett par veckor i kylen eller längre i frysen.
Men heller du på varm saft (uppvärmt till 77 grader) på flaskor som kokats och är varma när du fyller på så ska det hålla ifrån mögel och att jäsa, det som det görs saft på innehåller ju ett ph på under 4,6 så ingen risk för botulism.

Har nördat ner mig i vinter och kommit fram till att USDA canning tar upp massor om säkerhet så den har jag laddat ner. Tycker även att denna är super (spola fram till 1:20 för att slippa massa tjôt.)
 
Fast det där handlar om sötade drycker, inte om fruktjuice.

Det känns extremt tveksamt att det skulle vara någon större skillnad på att dricka ofiltrerad äpplemust och att äta ett äpple. Och enda skillnad mellan finfiltrerad klar juice och äpplet är fibret.

USA har enorma problem med sina enorma muggar och extremt sötade drycker. Du kan inte jämföra det med en svensks drickande av äppelmust.
Såvitt jag förstått är det ingen reell skillnad mellan att dricka juice och läsk eller saft, bortsett från vitaminerna. Det är socker i förhållande till konsistens som gäller. Dvs socker som finns i ngt man dricker uppfattas inte av kroppen så som socker som man äter. Det finns socker i juice.

https://lakartidningen.se/korrespondens/2005/11/einget-socker-tillsatt-da-maste-det-ju-vara-bra/

Juice innehåller druvsocker, fruktsocker och rörsocker från fruktråvaran. Sockerhalten är ca 9 procent, dvs densamma som i sockrad saft och läsk.

Osockrad juice är lika kaloririk som starköl (100 kcal per glas à 2 deciliter) och en mycket bra dryck för personer (utan diabetes) som vill öka i vikt.'
https://www.svd.se/a/xPqkoB/juice-sockerbomb-eller-nyttig-vitamincocktail

I en amerikansk studie fick deltagarna inför en måltid antingen äta äpplen eller dricka motsvarande energimängd i form av äpplejuice. Resultatet visade att energiintaget vid måltiden minskade mer när deltagarna ätit frukten än när de druckit juicen.

Alla har inte ett behov av att minska sitt kaloriintag. För vissa är utmaningen omvänd. Har man svårt att få i sig tillräckligt med energi kan juice ge en tydlig fördel – att dricka tre apelsiner är lättare än att äta dem. Och i kontrast till exempelvis läsk så bidrar juice även med näring.

Så, jag vill inte göra äppelmust på mina äpplen och dricka den :) Men jag tycker självklart att det är jättehärligt att många andra gör det. Supermysigt och jättegott. Men jag vill inte ha så mycket äppelmust, jag vill bara dricka ngt glas ibland.
 
Ang flädersaft så fryser jag in den i plastpåsar som passar min tillbringare i styrka,

Jag försöker odla det vi vill äta, med olika framgång 🤪. Är självförsörjande på potatis, vitlök, förhoppningsvis pumpa o squash, örter, betor. Önskar jag var bättre på morötter det lyckas jag sällan med.

Plockar svamp som jag fryser in och gratisarbete som jag torkar och maler. Blåbär, lingon och äpplen blir mos/sylt och styckfrysta.

Jag har byggt mitt kök själv så jag har dubbla frysar i köket så har mycket plats!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 557
Senast: sthu
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 110
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 218
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Mina egenodlade sockerärtor tog slut och jag behövde köpa från affären. Det fanns inga så jag köpte sugar snaps i stället. Är väl samma...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp