Bukefalos 28 år!

Använning av SPÖN!!!!!

Qvistis

Trådstartare
Undrar hur ni använder er av spö både ridning, körning, markarbete osv

Själv använder jag spö bara när det behövs.

Longering: beror på häst men oftast inte

Ridning:Beror på häst om den lat trög elr så elr för att lära in galoppskänkel osv.

Övrigt: Markarbete andvänder jag spö i början innnan jag kommit hästen nära.


Vet en ridskola där ridläraren håller i tyglarna och samtidigt smäller hästen på baken 10-20 gånger med långpiskan om den har varit olydig. Tycker absolut inte detta är ett bra sätt.

Ridskolan där jag lärde mig rida var noga med att bara använda spö när det behövs. Först vifta man lite med det om hästen skulle öka (man använde så klart röst och skänklar i första hand) och sen om den inte löd gav man den ett lätt rapp på baken, inget sitta och små slå på baken hela tiden. Och detta funkade bra hästarna var aldrig tröta på sitt arbete vissa tyckte till ex hoppning var jätte kul men skötte sig ändån. Så skulle alla ridskolor vara.

Tillägg: Ridskolan var privat och ägaren till stallet som också var ridlärare har ridit på många ridskolor och tagit bort det dåliga och jobbat fram det som var bra.



Berätta hur ni andvänder spö. Gärna syn punkter på ridskolor och privat ryttare ni sätt använda spö på felaktigt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Undrar hur ni använder er av spö både ridning, körning, markarbete osv

Själv använder jag spö bara när det behövs.

Longering: beror på häst men oftast inte

Ridning:Beror på häst om den lat trög elr så elr för att lära in galoppskänkel osv.

Övrigt: Markarbete andvänder jag spö i början innnan jag kommit hästen nära.


Vet en ridskola där ridläraren håller i tyglarna och samtidigt smäller hästen på baken 10-20 gånger med långpiskan om den har varit olydig. Tycker absolut inte detta är ett bra sätt.

Ridskolan där jag lärde mig rida var noga med att bara använda spö när det behövs. Först vifta man lite med det om hästen skulle öka (man använde så klart röst och skänklar i första hand) och sen om den inte löd gav man den ett lätt rapp på baken, inget sitta och små slå på baken hela tiden. Och detta funkade bra hästarna var aldrig tröta på sitt arbete vissa tyckte till ex hoppning var jätte kul men skötte sig ändån. Så skulle alla ridskolor vara.

Tillägg: Ridskolan var privat och ägaren till stallet som också var ridlärare har ridit på många ridskolor och tagit bort det dåliga och jobbat fram det som var bra.
Berätta hur ni andvänder spö. Gärna syn punkter på ridskolor och privat ryttare ni sätt använda spö på felaktigt sätt.

Jag använder aldrig spö dock rider jag alltid med väldigt korta sporrar. Vid longering har jag spö men det används aldrig på häst utan det är en endast en förlängd arm som visar hästen vad den ska göra.
Tycker spö tyvärr nästan alltid används fel så jag gillar inte spö.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag använder spö vid körning, longering och tömkörning. Ibland även vid ridning.

MEN jag använder inte spöet som ett slagträ. Jag använder huvudsakligen spö som en hjälp. Vid longering för att driva och peka med, vid körning och tömkörning för att hjälpa till vid sidvärtesrörelser och för att driva.

I princip aldrig som min häst har känt spöet mot sin kropp över huvudtaget, det används mest för att "peka" med.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag använder nästan alltid spö. Just för att hästarna ska lära sig att det inte är något att vara rädd för. För mig används spöt som en förlängning av hjälperna, för att påkalla uppmärksamhet.
Har en häst som antagligen har blivit misshandlad och på henne använder jag inte spö för där stjälper det mer än vad det hjälper. Alla hjälpmedel ska användas med sunt förnuft!
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Vi longering har jag ett longerspö. Det är ju den förlängda armen, sällan den nuddar hästen utan använder den bara i luften. Om hästen inte lyssnar varken på rösten eller när jag viftar i luften, kan man behöva peta till den lite för att den ska gå framåt inget hårt utan bara lite så den nuddar.

Vid ridningen har jag nästan alltid dressyrspö på min häst för att förstärka mina hjälper då hon inte tar skänkeln ordentligt, särskilt inte i högervarvet. Så då är det bra med ett spö som man kan peta lite på baken med.

Vet också en ridlärare som slog hästarna med spö om de inte lydde... De är hemskt att sådana får jobba med hästar. Spön är inte till för att slå hästen med, utan för att förtydliga hjälperna. På hopptävlingar får man först en varning om man använder spöt för mycket och om man fortsätter blir man utesluten. De tycker jag är bra för då hoppas man att ryttaren får en funderare...
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Visst jag använder spön, mestadels dressyrspö för korrigering, vill jag att hästen ska framåt så slår jag till mina shortchaps (stavas?) så att det låter, inte hårt eller så, men bara så att hästen lyssnar. Lyssnar hästen inte så låter jag ridspöet nudda hästen.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag använder nästan alltid spö. Just för att hästarna ska lära sig att det inte är något att vara rädd för. För mig används spöt som en förlängning av hjälperna, för att påkalla uppmärksamhet.
Har en häst som antagligen har blivit misshandlad och på henne använder jag inte spö för där stjälper det mer än vad det hjälper. Alla hjälpmedel ska användas med sunt förnuft!

Jag håller fullständigt med dig!:bow::bow:

Jag rider alltid med spö, mina hästar är inte rädda för det alls eftersom jag nästan aldrig använder det.
Det är som en extra säkerhet, jag rider mycket ute i skog och mark. Det är skönt att kunna använda spöet för att ex flytta undan bakdelen från vägen när det kommer en bred bil, eller som förstärkning/stöd på ena bogen då det är kreatur bredvid vägen och jag inte vill ha hästen bland mötande trafik.

Vid ridning på bana/ridhus använder jag det som hjälp/förstärkning. För att påminna hästen att få med sig bakdelen i en skänkelvikning eller framdelsvändning. Eller med ett par lätta "dutt" hjälpa hästen att hitta takten vid samlande eller sidförande rörelser.

Värst tycker jag om de ryttare som använder spöet på hästen pga sin egen besvikelse (otaliga exempel på ponnyryttare som efter en dålig hopprunda, rappar upp ponnyn. Att det sedan var ryttaren som styrde på fel hinder är en annan sak).:devil:
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag har alltid spö när jag rider men använder det ytterst sällan. Oftast rider jag en hel lektion utan att använda det. Om jag skulle behöva en förstärkning av skänkeln använder jag spöt i skänkelläget (inte på baken eller på bogen). Hellre en förstärkning av skänkeln en gång än att sitta o nöta hela tiden...
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Undrar hur ni använder er av spö både ridning, körning, markarbete osv

Själv använder jag spö bara när det behövs.

Longering: beror på häst men oftast inte

Ridning:Beror på häst om den lat trög elr så elr för att lära in galoppskänkel osv.

Övrigt: Markarbete andvänder jag spö i början innnan jag kommit hästen nära.


Vet en ridskola där ridläraren håller i tyglarna och samtidigt smäller hästen på baken 10-20 gånger med långpiskan om den har varit olydig. Tycker absolut inte detta är ett bra sätt.

Ridskolan där jag lärde mig rida var noga med att bara använda spö när det behövs. Först vifta man lite med det om hästen skulle öka (man använde så klart röst och skänklar i första hand) och sen om den inte löd gav man den ett lätt rapp på baken, inget sitta och små slå på baken hela tiden. Och detta funkade bra hästarna var aldrig tröta på sitt arbete vissa tyckte till ex hoppning var jätte kul men skötte sig ändån. Så skulle alla ridskolor vara.

Tillägg: Ridskolan var privat och ägaren till stallet som också var ridlärare har ridit på många ridskolor och tagit bort det dåliga och jobbat fram det som var bra.



Berätta hur ni andvänder spö. Gärna syn punkter på ridskolor och privat ryttare ni sätt använda spö på felaktigt sätt.

För mig beror det helt på vilka häst jag rider om jag använder spö men oftast så använder jag det inte vid ridning. I början red jag med spö på min dressyr ponny men det var endast en "förlängd arm" som hjälpte till lite vid ökningar osv. Nu rider jag utan spö på honom sedan några år och utan sporrar då jag tycker att jag inte behöver ha ett spö.

Vid longering så har jag ofta ett longeringsspö på våra övriga hästar men dock inte på min då han är väldigt pigg vid longering.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Använder spö både på marken, vid markarbete och longering (som för mig är samma sak eftersom att jag använder longeringen som lydnadsträning) och ridning.

Markarbete o longering som en förlängd arm och pet på hästen om den inte lyssnar på min röst.
Min häst är ganska tittig och då kan spöet vara bra att övertala med. Använder det också som en liten förstärkning för skänkeln, och för att jag trivs med att rida med spö då jag gjort det i många år.

Slår inte hästen med spöet annat än om den t ex ignorerar min skänkel fast jag "varnat" den. Vill hellre att min häst ska gå fram för skänkeln än att jag måste sparka på den hela tiden.


På en ridskola här i närheten har jag sett ridlärare "lära ut" hur man använder spöet på rätt sätt genom att smälla till ett par gånger över rumpan så häststackarn hoppar högt.. en ridlärare på samma ridskola har också satt sporrar på en ponnyryttare då hon inte fick hästen (som det förmodligen var något fel på) vägrade galoppera vid åsynen av en hinderbana..
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Vid ridning använder jag aldrig spö.. Det behövs inte på min dam.. Hon är mycket frammåt och dessutom väldigt lyhörd och känslig.
Däremot använder jag spö när jag tömkör.. Kommer även att använda spö när jag kör..
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Alla era svar låter bra!!!

Vill tillägga en sak om den ridskolan där dom rappar 10-20 ggr på baken av hästen innan dess har de suttigt och rappat lite själv från ryggen som ungarna lär sg av ridläraren. Dom brukar oftast säga; använd spöt rappa till honom och sådant.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag rider aldrig med spö eller sporrar. Anledning? Därför att jag anser mej inte behöva dom.

Spö kan vara bra om det används på rädd sätt. Typ peta försiktigt på den del den ska flytta. Om en häst märker en fluga så märker den spö också.

På min gamla ridskola fanns det en häst som det räkte att man nämde spö så fick hon fart :D
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Har tyvärr sett alldeles för många som använder spöt på det sättet, alla åldrar.

Jag använder alltid spö, men har aldrig slagit till min häst. Tycker det är fruktansvärt onödigt. Jag använder det som en förstärkning av vikthjälperna när han blir het. I stället för att hålla på och tjafsa med bettet så lägger jag spöt emot bogen. Lägger det helt lugnt utan minsta snärt, och han reagerar direkt. Tycker att det funkar jättebra och jag behöver inte störa honom i munnen.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag har inte behövt använda spö vid ridning eftersom att min häst är framåt och arbetsvillig, men däremot har han fått ett hyss för sig att när jag hoppar upp utanför stallet så vill han komma iväg fort, jag tränar honom att stanna och gå ibland, stå stilla, gå framåt men han har backat ner med mig för en liten backe då skriker jag på honom, håller tyglarna i en hand och piskar på honom tills han går framåt, sedan lägger jag ner spöet, han lyssnade nämligen inte på mina skänklar då, så jag överraskade honom och då blir han förvånad och glömmer sina hyss för en stund.

Också på min förra medryttarhäst, han var lite seg och testande ibland och ibland alltför försiktig, när jag skulle lära mig att galoppera lite bättre så behöver jag först komma in i galoppen men på banan så bara fortsätter han trava om han tycker att min fattning är konstig, därför behövde jag spö för att säga till honom att galoppera även om min fattning var lite underlig.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag använder nästan alltid spö. När jag rider behövs det oftast inte, men är bra att ha som säkerhet ifall man behöver ha nåt extra framåtdrivande. När jag kör så blir ju spöt min skänkel, använder det för att driva, räta upp hästen och göra galoppfattningar och även där som säkerhet och extra hjälp om något skulle hända.
vid longering används det, som någon så bra uttryckte, som en extra arm.

Jag har aldrig haft en spörädd häst så jag vet inte hur jag skulle göra då, men antagligen skulle den vänja sig vid spö efter ett tag, precis som man vänjer en häst vid presseningar o plastpåsar.

Däremot tycker jag inte om när nybörjare har spö, eftersom de dels inte kan hantera det och dels har de annat för sig: tygel/tömfattning, sits o hålla balans osv. Det blir för mycket på en gång helt enkelt!
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Ridning: ibland när stoet är på retligt humör för då brukar hon svetsa fast hovarna i marken så då brukar jag visa spöet och så ger hon upp. Tycker att det är enklare att göra så än att bråka med henne vi har så mycket annat vi jobbar på med ridningen iaf.

Körning: då används spöet som drivning, tänker då mest vid ponnytrav situationer

Longering/tömkörning: aldrig, det känns bara klumpigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 797
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 288
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 827
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp