Bukefalos 28 år!

Använning av SPÖN!!!!!

Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag använder ibland spö när jag rider, ibland inte. Alltid när jag tömkör. Jag slår aldrig på hästen utan använder det som en förlängning av armen. T ex när jag tömkör och försöker mig på sidvärtsrörelser eller för att hjälpa till i svängar.

Tycker det är fruktansvärt att ridskolor lär ut att man ska piska hästarna.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag hoppas det bara var en dålig formulering och att du inte på allvar
jag tränar honom att stanna och gå ibland, stå stilla, gå framåt men han har backat ner med mig för en liten backe då skriker jag på honom, håller tyglarna i en hand och piskar på honom tills han går framåt, sedan lägger jag ner spöet

Det låter inte som någon hållbar träningsmetod att skrika och piska på hästen..



Ok, mina spöaanvändningar:
Ridning: Nä, det ser ju töntigt ut att komma med spö i westernsadel :D Däremot använder jag tygeländarna och slår på mina axlar om hästen inte lyssnar på skänkeln. Nuförtiden behövs det oftast inte mer än att jag spänner hela benen för att han ska gå.

Körning: Japp, en körpisk. Används att vifta insekter med om sommaren :D Nä den är bra att ha och "driva" i vändningar med.

Markarbete: Då har jag en sk carrotstick. Använder den att peta med när vi gör trick framförallt, men ibland får jag vifta med den för att få lite fart. Också väldigt effektiv mot insekter på sommaren.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Använder så gott som aldrig spö, varken vid körning eller markarbete. Men om ponnyn har varit jobbig (vilket hon nästan aldrig är) kan jag ta med mig spöt som extra hjälp, dock nuddar jag henne aldrig henne med det, utan bara viftar lite, då blir hon uppmärksam och lyssnar. Våld är inte respekt enligt mig.

Sen beror det givetvis vilken häst man hanterar.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Ridning: För det mesta har jag ett dressyrspö med mig upp på hästen. Behöver ju inte använda det bara för att det är med upp. Används för att peta med och förstärka skänkeln framåt och åt sidan.

Longering: Samma där, det finns där men används inte alltid. Ordningen är typ: röst-visa spöt-vifta-snärta till i luften-peta på hästen, där jag aldrig kommit till sista steget än så länge.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

jag använder ganska mycket vid ridning, men inte hårt bara för att visa tydligare, det är inte heller bra att sita o banka på hästen med skänklarna hela tiden. Förstoss om det är en pigg häst som reagerar när man skänklar lite så är spö onödigt men min sköthäst e jettetrög så de e bara roligare för henne om hon får va mera ifred om jag använder mera spö än på en spralligare häst!
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

*KL*

Jag använder oftast spö.
Vid tömkörning som förlängning av armen, vifta oftast bakom hästen för drivning. Är dom superpigga vinklar jag spöet bakom mej, så dom coolar ner. Ivärsta fall släppa det helt.

Rider unghäst och använder dressyrspö vid för korrigering och förstärkning av hjälperna. T.ex peta till bakom skänkeln om hästen inte svarar, eller som hjälp när man ska flytta bakdelen.

Ute har jag också spö av samma anledning + att den kan behövas nån gång då hästen blir istadig och börjat backa, då blir det ett rapp på rumpan för att få fram hästen.

Har också med mej spö då jag börjar leda ut unghästar, dom kan va lite okänsliga och inte riktigt ha koll på "mitt" utrymme. Använder det inte på hästen på ngt sätt, utan bara för att hålla mitt utrymme.

Och när jag kör ponnyn så använder jag det lätt på rumpan för drivning, och vid vändningar brevid bogen för att rama in och svänga snävare.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Rider inte så ofta längre, men det blir oftast utan spö. När jag kör däremot så har jag nästan alltid spö för att kunna ge hjälper till hästen utöver röst och tömmar. Samma med longering och tömkörning. Strävar alltid efter att använda spöet så lite som möjligt.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

*kl*

Jag har oftast ett dressyrspö i handen när jag rider. Men jag kan inte ens minnas när jag använde det senast.

Eller jo, på sommaren händer det att jag använder det. För att få bort flugor, bromsar och annat otyg. På både mig och hästen.
Så mina hästar blir vana ganska snabbt vid att spöet åker omkring överallt på kroppen. Och nån gång när det varit en riktigt stor otäck hästfluga som bitit till så har jag faktiskt slagit till den med spöet ganska hårt, men ingen häst har brytt sig om det eftersom det som bet försvann.

Jag rider ju i huvudsak på röst och vikthjälper så jag har inte behövt använda spö i drivande syfte faktiskt men jag brukar ha ett i handen även när jag longerar.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Allt beror på vilken häst det är. Har alltid spö på vagnen när jag kör äldre hästar och i handen när jag kör yngre. Vid longering alltid i handen bakvänt om hästen vet vad den skall göra framvänt om man måste påminna hästen om något. Till och från hagen har jag ibland spö på hingstar som bits och/eller sparkas mycket. Spöet är mycket viktigt i all hästhantering tycker jag det ger dig frihet och svängrum. Dock är det mycket sällan man använder det till mer än att säga nej.
Jag brukar ha den filosofin säg till en gång ordentligt istället för att "knacka" hela tiden. Vet inte vid ridning men tycker det verkar onödigt om man inte ska utbilda en häst och då är det ingen novis som skall sitta i sadeln. Då skall man veta vad man gör.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Håller med, för ett par år sedan så var jag gravid och lånade ut mitt polska halvbl till en tjej som tävlade i hoppning. Hon skulle få ha han på hoppträning och rida ngn dag i veckan. Han var jätteduktig att hoppa vig men hade aldrig sett spökiga hinder...
Hon o hennes pappa hämtade hästen hemma och tog med sig honom på hoppträning. Jag, maken och babisen åkte ner senare till ridklubben och fick då veta att de verkligen slagit hästen. Han hade tvekat att hoppa en kulvert. Stannat typ 10 m för hindret. Då sa ridläran ge på han med spö, dum gjorde som dum sa.. Hon piska han på rumpan, han kicka ifrån (han brukade aldrig få känna pisk så klart!) Ridläran sa - slå igen, ryttarn gjorde det, hästen sparka ifrån. 10 ggr hade de gjort så. Sen slog det slint i huvudet på min häst som tog en rodeo tur runt ridhuset, solade av ryttaren och krockade med annan häst. Precis då kom jag in i ridhuset. Jävlar vad arg jag var! Varför inte bara låta honom få haka på bakom en gammal van häst - få titta på kulverten mm.
Jag sa - att om han inte solat av dig så har jag slitit av dig själv! Jävla unge!:devil: Därefter - åkte jag hem och skrev ett arg brev om hästhantering och tänkte lägga i cafeterian. Det värsta var tyckte jag att alla tyckte ridläran var så bra - hon tävlar hästar åt fler mm. Efter ngt år fick jag höra en förklaring att hon hade mått psykiskt dåligt och därför behandl hästarna som hon gjort... DET ÄR ALDRIG EN URSÄKT - Ridläran värderas fortfarande som en gud på klubben. Kan lova att jag aldrig mer kommer att vara med på den klubben...:bump:(ps det var då jag börja skriva min internetbok om attityder på hemsidan) Flygbladet blev tillslut över 100 sider A4.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag har alltid ett spö i handen när jag rider. Dressyrspö när jag är på ridbanan, det används till att peta på exempelvis en bog eller på rumpan eller vid svansroten. När jag rider ut har jag alltid ett hoppspö med mig, som en säkerhetsgrej ifall hästen skulle få för sig att trycka bakänden mot vägen eller så.
Vid markarbete (longering á la AR) har jag också ett dressyrspö för att visa och förtydliga vad det är jag vill.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag använder mig endast av spö när jag rider utan betsel eller vänjer hästen gå utan bett tex. repgrimma som jag oftast använder mig utav. Finns ingen anledning för mig att rida med spö annars eftersom att jag anser att det är säkrare att rida utan spö än med om man inte är etthundraprocent säker på att man kan använda sig av det på rätt sätt. :)
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Brukar använda spö när jag rider, oftast i hoppningen, men händer att jag har det i dressyr också, men i inte alltid. Vid markövningar har jag alltid spö.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag använder spö vid viss markträning och ridning.
Använder det som en förlängd arm vars tryck (observera tryck, inte rapp) hästen ska flytta sig för, inget annat.
Det där med att bruka våld för att hästen är slö eller vägrar på ett hinder eller whatever är inte riktigt min grej.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

På både ponnyn & hästen använder jag bara spö vid hoppning, hoppspö då. Hästen behöver det egentligen inte, men då han är ganska svår att få upp i tempo brukar jag ha det som hjälp. Ponnyn har jag det på eftersom att det hjälper honom att hoppa upp sig bättre. På min gamla C-ponny som vi tog bort i december använde jag spö i all ridning utom uteritt, då hon hade väldigt svårt att få med sig bakdelen och min tränare tyckte att det behövdes.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag använder väldigt sällan spöet men jag har det med mig ibland.
Gillar inte spön öht eftersom jag är uppväxt på en ridskola där folk slår som fan på hästarna.
Rider man sin häst på ett bra sätt är det sällan man behöver det, då tycker jag det är bättre att träna sig så man lär sig rida..
Att ha det med sig som tillfällig hjälp tills man lär sig hästen tycker jag inte är fel.

Har spö vid longering för att rama in hästen ordentligt. Brukar behöva det för att få hästen att sakta av. Hon är lite konstig och tycker det där med longering är himlans kul :angel:
Har även spö vid tömkörning för att ha en extra hjälp att "trycka bort" hästen med om vi missförstår varandra. Även som hjälp då hon tydligen lyssnar till vilken sida spöet är på. :p
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Använder inte spö vid ridning, men vid löslongering händer det att jag har det som en förlängd arm. Då använder jag det i luften, inte på hästen.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Jag använder ett spö vid tömkörning och löshoppning, ev vid uppsutten hoppning, annars är det sällan.
 
Sv: Använning av SPÖN!!!!!

Ridning: Kan jag så rider jag alltid med dressyr spö. Detta är mitt förlängda högerben kan man säga :D. Inte så roligt egentligen men min häst har i sig själv ett lite svagare ben so lutar lite inåt och det krävs mycket för att få henne i balans. Det längre spöet gör att jag når längre bak och får på så sätt en större yta att utnyttja. Även om jag bara nuddar så lyssnar hon och med två ben så har vi nu fått en riktigt bra balans. Med spöet är det mycket enklare för mig och för hästen att förstå. Efter ett tag har hon jobbat upp sig själv och jag klarar utan spöet.

Så jag är absolut för spöet. Det förenklar min ridning och hästen förstår vad jag menar.

Longering: Har oftast med långt spö ut till paddocken, men behövs sällan. Ibland brukar jag böja mig efter det på marken och hon fattar genast att hon ska pinna på, nuddar inte henne ens. Hon är inte rädd för det egentligen då hon brukar få det halvt upptyckt i huvudet utan att reagera när jag ska reglerar remmar då jag inte är så smidig :angel:. Spöet är som en genväg då jag slipper tjata på henne och det blir inga frågentäcken. Spö = framåt

Dock vill jag tillägga att jag inte utdelar slag med mina långa spön (rider bara med långa så ni inte tror jag halvt misshandlar med korta ;)). Utan jag håller liksom bara till, fast det kanske beror på hästen? Vissa hästar verkar vara "döva" för spön hade jag haft en vinkel på över 5 grader hade hon slängt av mig direkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 797
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 288
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 827
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp