Bukefalos 28 år!

App, Garmin eller annat

Mirpis

Trådstartare
Är en hel del ute i naturen både till häst samt med hundarna.

Jag skulle vilja ha ett "verktyg" för att hålla koll på distans, hastighet mm när man är ute.

Vad ska man ha?
Finns den någon bra app (har android) eller ska man satsa på en garmin forerunner? Finns det andra bra verktyg? :confused:

Har kollat lite på appar men blir helt snurrig av alla olika, vilken är värd att använda?
Om en Garmin, vilken ska man ha, -/+ men dem? Finns ju en massa är olika modeller och prisskillnaderna mellan de olika är ju inte så stora. Men är det isåfall värt att lägga de extra kronorna eller funkar de i lägre prisklasserna lika bra?

Jättetack i förväg med hjälp att välja rätt. :bow:
 
Sv: App, Garmin eller annat

Jag har en app som heter runkeeper som jag är väldigt nöjd med. Var femte minut får man höra hur långt man ridit och i vilken snitthastighet. Sedan går det att få fram karta över var man ridit, men det har jag inte lärt mig än. ;)

Den är gratis att ladda hem, men jag vet inte om den finns för android.
 
Sv: App, Garmin eller annat

Jag har också RunKeeper till Iphone och programmet som sådant är rätt bra. Problemet är bara att befinner man sig på ställen med dålig eller ingen täckning alls så funkar ju inte programmet heller. I skogarna hemma funkade RunKeeper tyvärr inte speciellt bra på grund av det.

Men nu har jag en Garmin Forerunner 305 som jag är väldigt nöjd med :)
 
Sv: App, Garmin eller annat

Jag har också runkeeper (till android) och gillar den skarpt! Du ställer själv in om du vill att den ska säga till efter en viss distans (typ varje km) eller efter en viss tid, sen väljer du vad du vill att den ska berätta då, tex tid, distans, km/h, min/km osv. Och så ser du på karta precis var du gått/ridit/sprungit.

Precis som lulski skriver så är nackdelen att du måste ha täckning för GPS'en, annars funkar den inte. Jag har bara tappat täckning en enda gång så för mig är det inget problem.
 
Sv: App, Garmin eller annat

Jag har en app som heter runkeeper som jag är väldigt nöjd med. Var femte minut får man höra hur långt man ridit och i vilken snitthastighet. Sedan går det att få fram karta över var man ridit, men det har jag inte lärt mig än. ;)

Den är gratis att ladda hem, men jag vet inte om den finns för android.

Kartan hittar du som en liten "knapp" i vänstra delen av skärmen, i alla fall på android, men det borde ju vara ungefär samma för iphone. :) Alltså om du först går in på aktiviteter, klickar på en avslutad så du ser tid osv, då ser iaf jag sträckan typ mitt på skärmen. Till vänster om det trycker jag för att komma till kartan!
 
Sv: App, Garmin eller annat

Jag har också runkeeper (till android) och gillar den skarpt! Du ställer själv in om du vill att den ska säga till efter en viss distans (typ varje km) eller efter en viss tid, sen väljer du vad du vill att den ska berätta då, tex tid, distans, km/h, min/km osv. Och så ser du på karta precis var du gått/ridit/sprungit.

Oj, kan man ställa in så många roliga grejer! :D Jag måste nog testa lite framöver. :o
 
Sv: App, Garmin eller annat

Vad är det för skillnad på pace och speed? :confused:

Speed är distans över tid

Pace är tid över distans

Typ din "speed" är att du rider säg 10 km på en timme.

Det betyder att din "pace" är en timme delat med 10 km = 6 min per km.

Speed 10km/h
Pace 6min/km

Hoppas det var tydligt :)
 
Sv: App, Garmin eller annat

Tack, det var väldigt bra förklarat! Då har jag varit irriterad på GPS-tanten helt i onödan. Jag har haft pace inlagt...
 
Sv: App, Garmin eller annat

Jag har Map my ride till min android, och är jättenöjd med den. Nu försöker jag lista ut om det går att synka den med hästens Polar pulsklocka på något vis. Det är kanske någon här som vet?
 
Sv: App, Garmin eller annat

*kl*

Angående runkeeper. Jag har standardinställningar så att rösten går in var 5:e minut och berättar hur långt jag ridit/promenerat/sprungit och sen hastigheten. Men jag tänker på hastigheten och är inte riktigt överens med mig själv - är det värde jag får medelhastigheten över hela sträckan, medelhastigheten sen förra noteringen (var 5:e minut alltså) eller den hastighet jag håller just i ögonblicket?

Nån som kan hjälpa en oteknisk själ?
 
Sv: App, Garmin eller annat

Jag försöker fortfarande hitta en app som kan ta upp signalerna från pulsmätaren, är det någon som hittat en? Det känns så onödigt att ha en separat klocka för det, och vore smidigt att ha även den infon i telefonen för varje pass.
 
Sv: App, Garmin eller annat

Väljer du Garmin så köp Forerunner 310. Den har längst batteritid och är bäst anpassad till distans tycker jag.
 
Sv: App, Garmin eller annat

Jag har endomondo pro och är hemskt nöjd med den. Provat runkeeper med, men den fick massa avvikande värden ibland.

Pro-varianten av endomondo (den får man betala lite för) behövs inte om man inte vill kunna skapa program med intervaller btw. Fram tills dess hade jag gratisvarianten.

Endomondo har ridning som alt, däremot lär de ALDRIG ha ridit i sitt liv de som räknat ut kcalförbruket för ryttaren ;)

Men den talar om distans, tid, genomsnittstempo (km/h, man kan ändra), kilometertid, pace (min/km) osv. Kan se på karta både hur/var man ridit (endera ritad karta eller satellitbild), och även aktuell hastighet på en viss plats. Den registrerar stigning/lutning också.

Men kan få den hel tyst, eller en röst som talar om diverse saker. Inte använt just det så mycket men slagit på så¨den talar om varje km jag ridit om vilken tid. Samt när jag gjort intervallprogram talar den om när det är dags att ändra intensitet (t ex nu, jag kör 2-minuters travintervaller, då talar den om '2 minutes medium intensity' och när det gått 2 min '2 minutes low intensity'. Nyss lagt till galoppintervaller med, och då talar den om det. Himla praktiskt slippa kika på klockan!)

Endomonda kan man ställa in 'auto-pause' på om man vill. Stannar du stannar tiden/registreringen. Ifall man inte vill att 'stanna och prata med grannen' eller 'stanna för att vänta på att bilarna ska passera innan man går över vägen'-stopp ska dra ner kilometertiderna/snitthastigheten.
 

Liknande trådar

Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
826
Senast: Squie
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 066
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
790
Senast: Fideli
·
IT & mobiler Jag har tidigare använt Endomondo, men den finns ju inte längre. Jag har också använt Samsung Health för att spåra mina rundor. Men...
Svar
14
· Visningar
1 022
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp