Aprapa attackerande hastar

Bewildered

Trådstartare
Nagot jag insag nar jag laste omkring har.. ar...

Alla definierar attacker pa olika vis! Sa, for er har inne, var AR en attackerande hast?

En hast som "Bara" bits, "bara" sparkas, "bara" reser sig ar inte en attackerande hast i min bok - det ar en ouppfostrad hast. Oavsett anledningen till beteendet, det finns manga hastar dar ute som "slar" i protest, eller for att de ar osakra/radda - men for mig ar det mer "Forsvinn! Jag vill inte ha med dig att gora!" an en regelratt attack.

En attack for mig ar nar hasten kallt sager: Jag ska ta dig din j*vel! Och gar "all in" i det. En attack gar alltsa inte Over forran nagon antingen kommit undan, eller backat undan/blivit slagen.

Eller vad sager ni har inne?

Har ouppfostrade hastar helt plotsligt stamplats som "Farliga och aggressiva"?
Ar alla hastar som bits/sparkas vassa/skarpa och dar med farliga?

En farlig hast i "min lilla varld av blommor" kan vara tva saker:

A) En hast som ar sa pass "King of the Castle" att den anfaller. Och da menar jag ANFALLER - inte tar ett tjuvnyp.

B) En hast som blir "mentalt last" och inte ens bryr sig om sin egen valfard, ex. hastar som far panik i vissa situationer. Oftast betingat av tidigare "klantarseln" som lart in att vissa situationer ar livsfarliga, ex. genom stryk uppbunden.

Hur ser ni pa farliga hastar?

Mvh
/Bewwan som tanker for mkt, och garna vill veta hur folk definierar saker o ting...
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Jag tycker nog att en häst är lika farlig om den bits, slår, reser sig etc. oavsett om det beror på att den är "ouppfostrad", "rädd" eller helt enkelt "skruvad".
Skillnaden är att hästarna som missför sig p.g.a. de två första anledningarna kan jag läsa utav och fostra (den "ouppfostrade") samt till viss del skydda från obehagligheter (den "rädda"). Jag anser dock att den "rädda" är potentiellt farligare än den som bara är ouppfostrad eftersom den är mer labil.

Hästen som är skruvad blir i det närmaste ohanterbar eftersom det inte går att riskera att ställa några som helst krav på hästen utan att riskera skada på sin person.

Det finns hästar med tendens att "blocka", det behöver inte bero på miljöbetingade situationer där de felhanterats utan kan helt enkelt vara medfött. En sådan häst hamnar lite i samma klass som den "rädda", den kan bli farlig då den blockar eftersom den är potentiellt labil.

Jag tar hellre en häst med lite nerver på utsidan men som går att kommunicera med i alla lägen än en kolugn som har tendens att blocka i trängda situationer
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

I de flesta fall av ouppfostrad/radd kan man lagga om rutiner och vara lite mer pa sin vakt, jag tycker de ar lattare att lasa overlag an en hast som ar, som du skrev "skruvad".

Alla dar tar jag hellre en ouppfostrad hast an en radd hast... eftersom risken ar storre att en radd hast blir "last" i situationer.. men jag kan tycka att "farlig" statistiken latt blir missvisande om alla hastar i de har tva kategorierna klassas som "farliga" - da de ju egentligen inte ar ett "stort" hot gentemot gemene man - om gemene man nu vet vad de haller pa med.

En "skruvad" hast som du kallar det - de ar de farligaste i min varld, dar verkar inte situationer paverka hastens beteende utan de tar tillfallet i akt nar det dyker upp emedan en radd/ouppfostrad hast ar lite lattare att hantera.

Men kan man verkligen anvanda ord som "farlig" pa en hast som bockar? (kommer pa da att det inte finns en hast har ute som inte kan klassas som Farlig, precis som alla hastarna "hemma" i sverige i sadan fall ar "farliga")

Alla hastar ar ju en "potensiell skaderisk" gentemot alla som hanterar dom, eftersom aven den mest bombsakra hast kan bli radd, eller "uppspelt" sa att saga.

Ta ex. mitt sto i sverige som exempel, 18 bast, dundergo, pigg, glad, bits inte, sparkas inte, reser sig inte (..i forsta taget i alla fall) men kan mkt val bocka om hon blir overtand/overglad. Hon ar sa langt fran en "farlig" hast man kan komma i mina ogon. Hon ar schysst, arlig och staller upp - men kan vara mycket hast nar den sidan kommer fram. Sa ar hon da en av de "farliga" hastarna?
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Howdy Canada:
Hope you had a BIG TURKEY AND A GOOD JUL!
Jo, som du vet har det varit mycket prat om aggresive häster.
Som vanlig ställa du bra fråger och god resonering.
Jag tro jag sa nonstanse:
Stor okunnighet med ouppföstra häster.
Tyvar har inte allt NH lärt wanna-bees hur dom ska läsa o häntera häster.
7-lekar har inte talet om vad man ska göra när lekan gå överstry. en lek som aldrig skulla ha sätt igång, 500kg livenda kraft är inget att leka med.

1. Dom måsta lära Respect för alla oss två ben.

2. En lek häst måsta lära din reaction att nu är det inte lek längre men nu är det allvar.

3. En rädd häst måste känna en lung trygghet av dig igenom den är osäkert i sig själv.

4. En erlak häst med öran klistret bak, vid öga med hov o tänder, där ett klubb mellan öran är enda sätt att sätta den på platts främför en kula mellan ögen om den skulla anfalla igen.
Vi för se vad ändra har att säjer.
HAPPY NEW YEAR
Az
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Tänker nog som du, i de flesta fall skulle jag kalla "attackerna" för att hästen försöker försvara sig. Regelrätta attacker hoppas jag är mycket ovanliga.
Men sedan är det nog så att om man missuppfattar hästens signaler, så tror man kanske att försvaret är en attack..
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Jag anser att en häst som på något sätt går till anfall är en attackerande häst. Det behöver inte nödvändigtvis vara en häst som slår tills någon dör, utan det kan bara vara en enkel attack där hästen tar sats mot människan, hoppar på den och hugger och sen springer bort.
När hästen gör anfallet aggressivt på något sätt, även om aggressiviteten kommer från nervositet eller någon annan bakomliggande orsak..
Det är då allting blir farligt, för då tänker sig hästen inte för.

Att en häst tar en tugga när men leder eller sparkar en gång när man går bakom ser jag inte som en attackerande häst.
Om hästen stegrar för att skada (reser sig och direkt slår efter människan) ser jag väl också som en attack, men inte om hästen reser sig för att komma undan (vilket är mkt vanligare) från något.

Jag har blivit attackerad av en häst i hagen en gång, han sprang rakt emot mig med öronen bakåtslickade och tänkte hugga. Honom kunde jag slå undan så han inte fortsatte. Det ser jag verkligen som en attack (Han var lite opålitlig mot vissa människor, denna dagen hade någon "retat upp" honom på något sätt)..
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Attackerande häst är just som det låter; en häst som går till angrepp.
Sen varför den attackerar kan ju bero på en massa olika faktorer.

Vi hade en sån i vårt stall som min förra sambo fick på köpet av en annan häst, den hästen klarade bara jag av att hantera, och ens det med stor möda då den hästen gick över direkt från stabilt läge till attack läge så fort man gjorde någonting som inte passade. Män hatade han, såg den en man så kunde den springa genom stängslet för att hugga tag i personen. Riktigt obehagligt. Vi fick dock en bra relation med tiden, men jag var fortfarande den ende som kunde hantera hästen alls, mig gillade han och blev tom beskyddande mot mig. När jag och sambon gjorde slut kunde ingen längre ens leda ut hästen ur boxen, så den skänktes tillbaka till uppfödaren. Uppfödaren har haft stora problem och sedan dag 1 försökt att få hästen såld, utan resultat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aprapa attackerande hastar

Jag ser det som vanligt från en annan sida:angel:

Få hästar föds sådana eftersom det är flyktdjur vi talar om.
En del kan påverkas av sin mor.

I visst mått kan givetvis hingstar tåla mindre.

Varför har de blivit sådana:mad:
Jo dåliga erfarenheter- hästminnet.
Folk som inte ska ha en ung häst köper en sdn som först blir odräglig o sen regelrätt aggressiv.

Det är av den anledningen som jag inte gillar dagens NH- som svar på allt iom att det inte utförs på ett kunnigt sätt. Hästar blir provocerade o ser ingen annan utväg.
Veka hästar blir sällan så. Blir bara likgiltiga o inbundna o folk undrar varför hästen inte kommer i hagen:crazy:

Om hästen "bara" är bortskämd är en sak, men om man har GJORT den till ett monster- ja då är det beklämmande.
Det är mkt svårt att få bukt på en häst som har provocerats. Vad finns kvar att göra? Den har totalt misst förtroendet.
En bortskämd häst däremot går att korrigera eftersom ingen har varit dum med uppsåt.

Jag köper unghästar som ingen har "kladdat" på:cool:
Formar dem o låter dem ha sin personlighet kvar.
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Väldigt få hästar är "äkta" aggressiva, det är min erfarenhet.
Tror jag stött på två aggressiva hästar, alla andra har bara varit rädda eller bortskämda och sistnämnda kommit med lite hot som mest fått en att fnissa.

Skulle middagsfodra till en häst som var stämplad som livsfarlig, han fick allt hö över sig (inkl Ikeakassen) bara för att han tog sats i andra änden på hagen och kom emot mig med strukna öron o blottade tänder, sen stod jag beredd med en hink vatten. Höet hjälpte dock förträffligt. Ingen hade någonsin vågat sätta han på plats, och i detta fallet krävdes inte särskilt mycket. Han drog aldrig öronen åt mig fler gånger heller. Och när det blev hysteri i stallet för att han tappat grimman i hagen, gick jag ut o satte den på han.
Det var en mycket trevlig, men bortskämd häst som haft för mycket överskottsenergi (för lite motion/aktivering och fel foderstat) som han valt med människans hjälp att få utlopp av på fel sätt.
Eftersom han var så "farlig" så fick han gå sj i hagen, när han verkligen hade behövt få leka av sig lite samt tryggheten med att få känna att han tillhörde en flock. (han var ganska så ranglåg, och jag hade aldrig sett han slåss med en annan häst)

Så aggressiva hästar - Nej!
Bortskämda och felhanterade - Ja!

@Axel
Jag tar gärna över felhanterade/problemhästar, de blir extremt personliga, och visar tacksamhet med full tillit (banden blir faktiskt obeskrivbara) när du vunnit deras förtroende. Detta är betalningen som upprepade gånger gör att man "räddar" en häst.
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

sa.. hittills ar tradens sammanfattade mening att:

De flesta sk "farliga" hastar egentligen bara behover uppfostras. Om det sa ar en "wack on the top of the head" eller en hopase, sa behover de flesta "farliga" hastar en rejal markering att "Horrodorro - sa dar beter man sig Icke!".

Eller?

Vi verkar ganska overens om att de flesta hastar med "beteendeproblem" behover raka ror, tydliga regler - och folk som uppratthaller reglerna. Och, med andra ord, anvands ord som "farlig" "aggressiv" samt "oberaknelig" i alldeles for allmanna situationer for att ge rattvisa bilder av hastarnas beteende?

Huruvida det ar "hippiestilen" dar allt skall gullas bort man kan skylla mangden ouppfostrade hastar pa eller ej tanker inte jag personligen uttala mig om i den har traden... hehe.. Den boxen with worms orkar jag inte pilla med idag i alla fall..

*visselvissel*
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

sa.. hittills ar tradens sammanfattade mening att:

De flesta sk "farliga" hastar egentligen bara behover uppfostras. Om det sa ar en "wack on the top of the head" eller en hopase, sa behover de flesta "farliga" hastar en rejal markering att "Horrodorro - sa dar beter man sig Icke!".

Ja men de behöver även kärlek/trygghet. :love:
Jag tror det är minst lika viktigt att de behöver få känna när något beteende är rätt med. Gränser skall finnas i bägge riktningar.
Alla hästar jag har hanterat har mått bra av konsekventhet. Så om jag har en dålig dag och inte klarar av att uppskatta hästen för korrekt beteende så har jag inget i stallet att göra. Det är något jag tycker man skall tänka på.
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Ohja... jag tror absolut pa berom - i synnerhet nar man forsoker "Aterbygga" ett korrekt beteende.. att bara "bonka till" korrigerar bara en bit, resten far man ju guida hasten, visa vad som ar Ratt och vad som ar Fel. Dvs onskat/oonskat.

Tror inte man far en fungerande relation med bara "NEJ!". Det maste finnas plats for "JAAA!!" med :)

och i arlighetens namn.. sa ar jag oftast som du, beror lite pa vilken hast det ar dock. Klattrar jag upp pa min tant i sverige nar jag har en urkass dag.. sa kommer hon ha en urkass dag. Och pa sin hojd kan vi ha en "lalla omkring" ridtur, minsta lilla forsok att gora mer brukar sluta med ett mentalt dopp i plaskdammen och med en tjurig marr ;) :rofl: Grabbarna har ute plockar inte upp mina spanningar pa samma satt, snarare skoter de sig femtio ganger battre nar jag ar lite grinig. Men det handlar nog mest om deras personligheter ;) dom ar inte ens nastan lika.. "damiga". (Av forstaeliga orsaker.. :rofl:)
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Väldigt få hästar är "äkta" aggressiva, det är min erfarenhet.
Tror jag stött på två aggressiva hästar, alla andra har bara varit rädda eller bortskämda och sistnämnda kommit med lite hot som mest fått en att fnissa.:bow:

Så aggressiva hästar - Nej!
Bortskämda och felhanterade - Ja!

@Axel
Jag tar gärna över felhanterade/problemhästar, de blir extremt personliga, och visar tacksamhet med full tillit (banden blir faktiskt obeskrivbara) när du vunnit deras förtroende. Detta är betalningen som upprepade gånger gör att man "räddar" en häst.
Jag hade hand om en enmanshäst som ung så nej, jag tycker att det är trevligare med en häst som aldrig har haft dåliga erfarenheter.:love:
Livet blir mkt enklare.:cool:
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Klok som en bok.

I min värld utav liljor ;) är en häst utan referensramar dvs utan att visa signaler innan en regelrätt attack - en farlig häst. En ouppfostrad blir farlig i den människa vars beteende tillåter hästen att göra en massa dumt, samma häst kan byta "förare" och bli en helt annan individ efter att den fått ramar att rätta sig efter.

Kan man läsa hästar och att hästen visar signaler så kan man undvika många situationer där hästen kan bli farlig och då anser jag att många gånger får människan skylla sig själv som inte tolkat hästen rätt. Så för mig är en häst som inte visar och berättar en farlig individ, medans en ouppfostrad häst går att fostra rätt eg med rätt "ledare"

Vi är ju på Buke och då är det viktigt att skriva samma sak 2 ggr fast på olika sätt, annars kan man få pisk ;)

Finns alltför många hästar som är missförstådda och fått stämpel som farliga men de saknar i grund och botten ramar som precis som du säger klantarslen inte skapat i sin okunnighet, eller skapat ett beteende för att de tror det är pudeln ludde de fostrar och inte 500 kg häst
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Kan berätta om min kille som ansågs som farlig, jag har sett videon där denna tränare, som f.ö är mycket omtalad och känd inte lästa av jack, det syns tydligt att Jack under flera minuter talade om för tränaren -Jag börjar ruttna nu. Tränaren lyssnade inte varpå Jack högg tag ordentligt i tränarens axel och kastade omkull honom. Vad gör Jack sedan? Jo han ställer sig med huvudet in mot mitten med sänkt huvud = kan det vara bra nu.

Vad gör tränaren när han trasslat ur sig ur linan en halv minut senare? Dänger på Jack i ungefär en kvart på en liten volt. I mina ögon hade Jack rätt och tränaren totalt fel och i det läget var inte Jack den farliga utan tränaren som inte lyssnade. Hämnden är ljuv sa Jack och attackerade tränaren ytterligare en gång när de gick ut från ridhuset när tränaren vände ryggen till. Farlig enligt många, missförstådd enligt mig och han har aldrig ifrågasatt vår relation utan är mycket signalstark och mycket mycket klok.
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Hehe.. nu ska man iofs passa sig for att gora liknelsen jag kommer gora.. *visslar lite till*

Men de flesta vet att man inte ska tranga en hund- sa varfor forsoker folk tranga hastar?

Trangda individer, som inte ser nagon annan vag an att just Sla - eller markera, hur man nu vill satta ord pa det, fungerar ju ungefar lika oavsett om det ar en manniska, hund eller hast.

Ex. rundcoraller - nu nar vi anda ar inne pa lite westernstyk ;) ska garna ha "nodutgangar" for hanteraren - just for att hastar som inte har nagon vag ut men som blir sa pass mentalt pressade ratt som det ar kan "markera". Ater igen sa kommer vi da till det din grabb gjorde, blev pressad och forsokte, med de medel han hade, att fa det hela att sluta. Inte helt olikt en pressad, stressad manniska som slar alt. en trangd hund som morrar/hugger.

Fight/Flight reaktionerna hos -flockdjur- fungerar bara om det finns en Mojlighet till flight. De flesta forsoker komma undan obehaget, men har de ingenstanns att ta vagen sa spricker "ketchupflaskan" i vissa fall.

En del djur blir introverta, som tidigare namnts i traden, emedan andra blir utatagerande.

Nar det kommer till just boskapsavlade hastar sa verkar de vara tuffare i skallen, kanske just for att de Skall kunna hantera att bli pressade och da pressa tillbaka. Ex. far de ju inte boja sig for en kossa. Da blir det farligt och alltsa valjer man da att avla pa "tuffare" individer.

Exempel:
Ilsken boskap (minns ej kon) borjar jaga hast+ryttare. Ekipaget kunde inte komma undan, manga hastar hade fatt panik - men den har hasten la helt sonika oronen bakat och "dansade med". Vilket resulterade i foljande scenario:

Ilsken mamma mu forsoker stanga hasten, hasten viker undan - bojer sig och borjar hugga samt sparka Mamma mu. Ryttaren nyttjar lasso for att stodja upp hasten (ingen mojlighet att fanga kofan utan lassot fick funka som ytterligare en piska for att jaga bort koskrallet) - Tack vare att hasten svarade upp pa det satt den gjorde backade till slut kon. Och da var det kon som blodde, hast och ryttare klarade sig utan nagra men.

Man forsoker i storsta mojliga man -undvika- liknande handelser, men ratt som det ar sa ar oturen framme.. och da ar man glad over sin skarpa hast. Aven om den da och da kan stalla till bekymmer i "normala vardagen".

Att daremot pressa och ta en fight med en sadan hast som hasten i exemplet ar inte alltid vackert, for en hast av sadan kaliber backar inte i forsta taget. Alltsa far man ge upp tankar pa "tydligt ledarskap" sa som man ser det uttrycket nyttjas i sverige. En sadan hast kuvar man inte till att flytta sig for en blick, eller till att "Tala" att lalla omkring pa fyrkantsparet i tid o otid. En hast som ovan namnda blir aldrig en "mysig skogsmulle" - daremot en utmarkt arbetskamrat! Det far helt enkelt bli ett samspel dar huvudsaken av relationen ar: Jobbet.

'nuff babbel fran mig for stunden ;) *gar o drar nage gammalt over sig en stund*
 
Senast ändrad:
Sv: Aprapa attackerande hastar

En attackerande häst är enligt mig en häst som medvetet försöker skada människan, som går emot med motiv att skada.

En farlig häst kan vara vilken häst som helst i fel händer. Jag tex vill/klarar inte skarpa ouppfostrade hästar som hotar med sparkar och bett... Så en skarp dominant häst kan bli farlig i mina händer, om den försöker ta över, medan andra klarar den bra.
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Precis som du skriver, det är väldigt många som varken tränger en hund eller katt, folk vet att det brukar göra ont. Men en häst på flera hundra kilo mer funkar att tränga upp i ett hörn mer eller mindre tydligen

Många tuffa hästar behöver man få med sig och inte mot sig, och man lär sig vilka konflikter man ger sig in i och undviker situationer man vet att man inte vinner. Ingen ide att skapa något man inte reder ut.

Och får man med sig Jack på noterna har man mycket igen, men att tvinga fram något...nope.

Det är ju många gånger det brister i kommunikationen, människan kan inte läsa av hästen, det blir fel och så skriker de farlig attackerande häst istället för missförstådd häst eller som Jack, - ger du dig in i leken "mänska" så får du banne mig lyssna ;)
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

:bow: Och du ska ha eloge för att du är en sådan människa som vet vad du klarar och inte
 
Sv: Aprapa attackerande hastar

Att daremot pressa och ta en fight med en sadan hast som hasten i exemplet ar inte alltid vackert, for en hast av sadan kaliber backar inte i forsta taget. Alltsa far man ge upp tankar pa "tydligt ledarskap" sa som man ser det uttrycket nyttjas i sverige. En sadan hast kuvar man inte till att flytta sig for en blick, eller till att "Tala" att lalla omkring pa fyrkantsparet i tid o otid. En hast som ovan namnda blir aldrig en "mysig skogsmulle" - daremot en utmarkt arbetskamrat! Det far helt enkelt bli ett samspel dar huvudsaken av relationen ar: Jobbet.

WORD! :bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 389
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 768
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp