Är det okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där stämmer inte alls.

Det är inte relativt för hästen. Det som gör ont och gör skada, gör ont och gör skada oavsett vad någon tycker!

Och hårdra behöver vi inte göra för då blir diskussionen omöjlig. Jag har förklarat vad jag menade med att fara illa.


”Så om man skall vara petig så kränker man en häst så fort den gör något annat än är helt lös utan någon som helst påverkan från människor.”
Så är det förstås inte, bara en massa trams.



Det sista håller jag absolut med om.


/Nappen

Givetvis är det relativt vad man anser är skadligt för hästen. Sen så fort du sätter dig på hästen eller kör den så riskerar du att skada den.

Den vill inte ha något på ryggen överhuvudtaget för det = rovdjur. Så du kränker hästens innersta väsen och går totalt emot dess urinstinkt när du rider på den. För hästen vill inte ha något på ryggen.

Dessutom är vi rovdjur och hästen har inga som helst behov av att hanteras av rovdjur. Tvärtom oftast slutar det illa för hästen.

Så jag tycker nog allt att du kan stiga ner från dina höga hästar och inse att även din snutteplutt behandling av hästen faktiskt i grund och botten är kränkande för den.

Vi alla utnyttjar hästen och kränker den eftersom vi får den att utföra handlingar som går tvärtemot dess instinkt. Även du, hur ogärna du än vill inse det.

Den enda som inte skadar eller kränker hästen på något sätt är den som tittar på dom med kikare på långt håll.
 
Jag tror att du ställer frågan fel - eller jag tror att den kan tolkas väldigt olika i alla fall.

Först bör du nog definiera vad Du menar med att hästen "då och då eller hela tiden far illa."

Det är inte självklart att alla anser att en häst far illa för att du anser att den gör det - menar du att hästen känner fysisk smärta?

Jag har också stött på en hel del ridning som jag personligen känner avsmak inför - det betyder inte att de respektive ryttarna skulle anse att de skadar sin häst eller att de anser att den far illa av deras ridning / träning / hjälpmedel.

Vissa anser ju också att en häst far illa enbart för att den har ett tränsbett i munnen - att bettet skapar obehag bara genom att vara där. En annan anser att det är helt ok att rycka i en blank stång utan att hästen egentligen far illa.

Förstår hur du menar.
Anledningen var att jag vill försöka förstå om alla gör det omedvetet, eller inte. Det var därför. Men det kanske var fel av mig ändå.
 
Givetvis är det relativt vad man anser är skadligt för hästen. Sen så fort du sätter dig på hästen eller kör den så riskerar du att skada den.

Den vill inte ha något på ryggen överhuvudtaget för det = rovdjur. Så du kränker hästens innersta väsen och går totalt emot dess urinstinkt när du rider på den. För hästen vill inte ha något på ryggen.

Dessutom är vi rovdjur och hästen har inga som helst behov av att hanteras av rovdjur. Tvärtom oftast slutar det illa för hästen.

Så jag tycker nog allt att du kan stiga ner från dina höga hästar och inse att även din snutteplutt behandling av hästen faktiskt i grund och botten är kränkande för den.

Vi alla utnyttjar hästen och kränker den eftersom vi får den att utföra handlingar som går tvärtemot dess instinkt. Även du, hur ogärna du än vill inse det.

Den enda som inte skadar eller kränker hästen på något sätt är den som tittar på dom med kikare på långt håll.

Trams!
Och jag sitter inte på någon hög häst, men har lärt mig ett och annat.
Kommer inte kommentera dina inlägg mer eftersom du är otrevlig. Punkt.
 
Jag tycker det är ett bedrövligt sätt att se på sin träning. Din häst kommer förstås underprestera mot en sådan ryttare. Ska du göra lika dant mot dina barn när de inte gör som du säger. Visst. Ger du dem stryk så kommer de nog försöka lära sig för att slippa mer stryk. Det är så vi ska lära varandra saker tycker du?
Lösningen kallas kunskap, och då behöver man inte ge sin häst stryk när den inte gör som man vill. Tala om det för din tränare nästa gång hen tycker du ska fostra din häst med spöet. Betalar du för sådana lektioner? Ja, jag vet. Det är det många som gör idag. Men som sagt, alternativen är många och mycket trevligare för alla, men det kräver att den fint utbildade instruktören vet vad hen ska säga, annars åker spöet fram, och då slutar jag att betala, det kan jag lova.


/Nappson

Du frågade, jag svarade. Att du sen väljer att hoppa på mig och min tränare med en förutfattad mening om att vår träning går ut på att ge mina hästar stryk fär mig att anta att denna tråden bara handlar om att du ska predika för andra att vi har fel och du har rätt. Det handlar inte om vilja till en diskussion eller att få höra hur andra resonerar.
 
Trams!
Och jag sitter inte på någon hög häst, men har lärt mig ett och annat.
Kommer inte kommentera dina inlägg mer eftersom du är otrevlig. Punkt.
Jo du sitter på väldigt höga hästar då du bla dömmer ut i princip varenda en som rider dressyr i hela Sverige. Förutom dig själv då givetvis.

Du höjer dig själv och din hästhållning/hantering till skyarna.

Kan mycket väl tänka mig att du tycker jag är otrevlig eftersom jag påpekar en sanning för dig som du inte vill se.

Dessutom uppvisar du en stor okunskap om hur hästar fungerar.
All ridning är skadlig för hästen. Det är för att den egentligen inte är bygd för ridning överhuvudtaget. När vi sätter oss på hästen så förstör vi den naturliga balansen.

Du skrev någonstans i tråden att fälttävlan inte skulle vara skadlig för hästen. Så om den bankar i ett fast hinder eller ramlar omkull i vattnet så kommer den inte till skada?

Med våran hästavel har vi dessutom kommit långt bort från hur naturen en gång skapade hästen. Vi har skapat hästar som fryser utan täcke. Eller hästar som springer fort men pga det har anlag för KS.

Den frågan du borde ha ställt är "Hur skall vi göra för att minimera våran skadliga inverkan på hästen". Den frågan hade visat på kunskap och ödmjukhet. Den du har ställt nu visar bara på okunskap och arrogans.

Tyvärr är det så att människan i sig är skadlig för hästen och så även du. Hur ogärna du än vill inse det. Punkt.
 
Blir bestört om så vore fallet, och är det så så känns det snarare som okunskap (tex om utrustningen/metoden/konsekvenserna) än om en medveten handling. Men det är kanske naivt tänkt av mej. :confused:

Mina tankar finns kring vanliga hobbyryttaren, kanske är det annorlunda hos ett proffs, jag vet inte.

Ja, det kan nog vara väldigt annorlunda när det gäller proffs. Inte helt ovanligt att man t ex barrerar hopphästar för att dom ska bli mer försiktiga och inte vilja riva för då gör det ju ont.
 
Jo du sitter på väldigt höga hästar då du bla dömmer ut i princip varenda en som rider dressyr i hela Sverige. Förutom dig själv då givetvis.

Du höjer dig själv och din hästhållning/hantering till skyarna.

Kan mycket väl tänka mig att du tycker jag är otrevlig eftersom jag påpekar en sanning för dig som du inte vill se.

Dessutom uppvisar du en stor okunskap om hur hästar fungerar.
All ridning är skadlig för hästen. Det är för att den egentligen inte är bygd för ridning överhuvudtaget. När vi sätter oss på hästen så förstör vi den naturliga balansen.

Du skrev någonstans i tråden att fälttävlan inte skulle vara skadlig för hästen. Så om den bankar i ett fast hinder eller ramlar omkull i vattnet så kommer den inte till skada?

Med våran hästavel har vi dessutom kommit långt bort från hur naturen en gång skapade hästen. Vi har skapat hästar som fryser utan täcke. Eller hästar som springer fort men pga det har anlag för KS.

Den frågan du borde ha ställt är "Hur skall vi göra för att minimera våran skadliga inverkan på hästen". Den frågan hade visat på kunskap och ödmjukhet. Den du har ställt nu visar bara på okunskap och arrogans.

Tyvärr är det så att människan i sig är skadlig för hästen och så även du. Hur ogärna du än vill inse det. Punkt.



Du Tora,

Jag tycker det ser ut som det är du som behöver fundera lite över vad du skriver. :)

Jag har läst hela tråden nu och Nappson har knappast gett sig på dig och din tränare med mer än att han vänder sig emot att använda spö istället för kunskap. Vad är det för fel i det? Han vill inget annat än att hästarna ska ha det bra när vi tränar dem så att de blir friska och starka. Låter bra tycker jag.

Det är tyvärr så idag att väldigt många dressyrhästar blir skadade när de tränas. Då måste man väl ändå tycka att det är något som behöver förändras? Om Nappson dessutom kan träna dessa hästar friska igen, är det då inget som ska uppskattas? Jag tycker det är väldigt konstigt av dig att resonera som du gör.

Jag vet flera andra i Sverige som jobbar på samma sätt, men det är flera tusen dressyrhästar, som under träning, blir halta varje år pga. felaktiga träningsmetoder.

Så, jag tycker Nappson bör respekteras för sina försök att hjälpa hästarna istället för att, som du, bara gnälla.
Och dessutom tycker jag att det är uppenbart att han vet vad han talar om. Han är inte okunnig och outbildad inom ämnet, men mer lär vi inte få veta om han(?) väljer att sluta skriva.


Va lite positiv istället mot dem som vill förändra hästsverige till det bättre. Det tjänar alla på, framför allt hästarna.
 
Du Tora,

Jag tycker det ser ut som det är du som behöver fundera lite över vad du skriver. :)

Jag har läst hela tråden nu och Nappson har knappast gett sig på dig och din tränare med mer än att han vänder sig emot att använda spö istället för kunskap. Vad är det för fel i det? Han vill inget annat än att hästarna ska ha det bra när vi tränar dem så att de blir friska och starka. Låter bra tycker jag.

Det är tyvärr så idag att väldigt många dressyrhästar blir skadade när de tränas. Då måste man väl ändå tycka att det är något som behöver förändras? Om Nappson dessutom kan träna dessa hästar friska igen, är det då inget som ska uppskattas? Jag tycker det är väldigt konstigt av dig att resonera som du gör.

Jag vet flera andra i Sverige som jobbar på samma sätt, men det är flera tusen dressyrhästar, som under träning, blir halta varje år pga. felaktiga träningsmetoder.

Så, jag tycker Nappson bör respekteras för sina försök att hjälpa hästarna istället för att, som du, bara gnälla.
Och dessutom tycker jag att det är uppenbart att han vet vad han talar om. Han är inte okunnig och outbildad inom ämnet, men mer lär vi inte få veta om han väljer att sluta skriva.


Va lite positiv istället mot dem som vill förändra hästsverige till det bättre. Det tjänar alla på, framför allt hästarna.
Vad skall jag fundera på?

Att all ridning egentligen är skadlig för hästen?

Att all hantering av hästen egentligen är kränkande för den eftersom det går så totalt emot dess natur?

Att någon tror att dom är så mycket bättre än alla andra och genom sin frågeställning visar sitt högmod och arrogans? Och även på det sätter visa sin okunnighet?


Den sanning man inte vill höra brukar man kalla för gnäll.

Som jag skrev förut den korrekta frågeställning hade varit "Hur skall vi göra för att minimera vår skadliga effekt på hästen".

Men en korrekt frågeställning kräver kunskap, ödmjukhet och självinsikt.
 
Vad skall jag fundera på?

Att all ridning egentligen är skadlig för hästen?

Att all hantering av hästen egentligen är kränkande för den eftersom det går så totalt emot dess natur?

Att någon tror att dom är så mycket bättre än alla andra och genom sin frågeställning visar sitt högmod och arrogans? Och även på det sätter visa sin okunnighet?


Den sanning man inte vill höra brukar man kalla för gnäll.

Som jag skrev förut den korrekta frågeställning hade varit "Hur skall vi göra för att minimera vår skadliga effekt på hästen".

Men en korrekt frågeställning kräver kunskap, ödmjukhet och självinsikt.

Ja men precis Tora! :)
(kunskap, ödmjukhet och självinsikt.)

Du har ju ingen aning om vem Nappson är, och han måste väl ändå få ställa frågan som han vill. Varför blir du provocerad av honom. Vad är det för fel att kunna saker? Det är inte så att du själv har haft en hel del skador på dina hästar?


Ja ja, nu har jag skrivit vad jag tycker. Tänker inte svara på dina eviga frågor till Nappson. Det var nog inte meningen med den här tråden. Det verkar de allra flesta har förstått.

Är det du Tora som är bäst, eller? Då kan du få lära mig hur man gör utdömda hästar friska igen, för det skulle jag gärna vilja lära mig. En stor stjärna till dig Nappson om du klarar det så som du säger. Det är motvind i det här landet för hästarna, det är uppenbart.
 
Alltid spännande när det kommer in en HELT NY MEDLEM för att försvara en annan medlem och framhäva dennes kunskap. (som dessutom skapades igår när Nappson var bannad)

Jag har varit inne och läst då och då på Bukefalos under lång tid. Och ja, jag registrerade mig för att kunna svara på det som Tora skrev. Tycket det var för mycket helt enkelt.
 
Jag har varit inne och läst då och då på Bukefalos under lång tid. Och ja, jag registrerade mig för att kunna svara på det som Tora skrev. Tycket det var för mycket helt enkelt.

Ja som sagt ytterst spännande.. jag är alltid lika fascinerad av nya medlemmar som börjar sin karriär på buke med att försvara en bannad medlem. Men Nappsons banning är ju hävd nu så....
 
Ja som sagt ytterst spännande.. jag är alltid lika fascinerad av nya medlemmar som börjar sin karriär på buke med att försvara en bannad medlem. Men Nappsons banning är ju hävd nu så....

Haha :)
Du får gärna vara fascinerad av mig! :)
Men om det blir någon karriär det vet jag inte. Är inte så mycket för sådant här igentligen.


Lite konstigt att så få tar ställning för Nappson och håller med om att något är riktigt galet, men det behöver vi inte diskutera nu, mitt i Påskmaten. Nu ska det bli lax och ägg och en massa annat gott. :)
Snygg profilbild du har förresten! Du och din häst eller?

(Men det där förstör väl hästen, eller? :) )
Skojar bara....
 
Ja men precis Tora! :)
(kunskap, ödmjukhet och självinsikt.)

Du har ju ingen aning om vem Nappson är, och han måste väl ändå få ställa frågan som han vill. Varför blir du provocerad av honom. Vad är det för fel att kunna saker? Det är inte så att du själv har haft en hel del skador på dina hästar?


Ja ja, nu har jag skrivit vad jag tycker. Tänker inte svara på dina eviga frågor till Nappson. Det var nog inte meningen med den här tråden. Det verkar de allra flesta har förstått.

Är det du Tora som är bäst, eller? Då kan du få lära mig hur man gör utdömda hästar friska igen, för det skulle jag gärna vilja lära mig. En stor stjärna till dig Nappson om du klarar det så som du säger. Det är motvind i det här landet för hästarna, det är uppenbart.
För det första du vet inget om mig.

Jag vet inget om Nappson heller annat än vad Nappson skriver här.

Om du läst mina inlägg i Nappsons tidigare trådar så hade du märkt att jag har hållit med om mycket vad denne har skrivit.

Dock har Nappson en enorm jag vet bäst attityd som tyvärr syns igenom enormt mycket i denna tråden.

Nappson hade kunnat göra ett bra mycket bättre jobb för Sveriges hästar om denne droppa sin "jag vet bäst attityd".

Här kommer Nappson med påståendet att så gott som alla andra än Nappson skadar och kränker hästar. Dock glömmer Nappson i sitt högmod bort att all ridning/hantering av hästar i grund och botten skadar skadar/kränker hästen. Även Nappson. En början till kunskap är faktiskt att inse det.

Däremot kan man försöka utföra hästhantering och vad allt det innebär på så sätt att man minimerar skadeverkningarna så mycket som möjligt.

Jag har bara haft skador på mina hästar som har hänt i hagen. Däremot har jag arbetat med rehabhästar.

Finner det dessutom väldigt intressant att du och Nappson låter så likadant i skrift.
 
Ja men precis Tora! :)
(kunskap, ödmjukhet och självinsikt.)

Du har ju ingen aning om vem Nappson är, och han måste väl ändå få ställa frågan som han vill. Varför blir du provocerad av honom. Vad är det för fel att kunna saker? Det är inte så att du själv har haft en hel del skador på dina hästar?


Ja ja, nu har jag skrivit vad jag tycker. Tänker inte svara på dina eviga frågor till Nappson. Det var nog inte meningen med den här tråden. Det verkar de allra flesta har förstått.

Är det du Tora som är bäst, eller? Då kan du få lära mig hur man gör utdömda hästar friska igen, för det skulle jag gärna vilja lära mig. En stor stjärna till dig Nappson om du klarar det så som du säger. Det är motvind i det här landet för hästarna, det är uppenbart.
Om du vill lära dej om hur man rehabilitera utdömda hästar rekommendera jag att ta kontakter med någon av dom som hade hand om projektet
konvalescensprojekt som fanns för några år sedan, till skillnad från andra vet dom att hästar inte är gjorda för att rida eller köra och har kunskap om att kattdjur gör första attacken mot ryggen =där ryttaren sitter.
 
Här får man hjälp från oväntat håll! Det var sannerligen på tiden. Lite sent dock, eftersom jag har bett moderatorn att ta bort min användare efter helgen.

Och nu när det dyker upp någon som tycker att mina åsikter och kunskaper borde tas på allvar, ja då tror ni att det är samma person. Jag kan inget annat än gapskratta. Två som kritiserar dressyr ridningen i Sverige samtidigt. Ja, då bara måste det ju vara samma person! Två som har fel samtidigt!

För det finns väl inga skadade dressyrhästar här i Sverige? Alla är välskolade, välmusklade, smidiga och fina. Veterinärstationerna i landet och alla andra som lever på skadade hästar är på väg och gå i konkurs allihop eftersom det aldrig kommer några hästar. Det är bara en och annan ibland, pga. en olyckshändelse, någon som gjort sig illa i hagen, menar jag. :)
Känns det som en korrekt värklighetsbeskrivning?

Ja, nu blir väl moderatorn sur igen eftersom jag skriver om alltför obehagliga saker som knappast kan stämma med verkligheten.


Glad Påsk!

/Nappson
 
Trams!
Och jag sitter inte på någon hög häst, men har lärt mig ett och annat.
Kommer inte kommentera dina inlägg mer eftersom du är otrevlig. Punkt.
Varför är det trams? Tora illustrerar bara problemet med att definiera, vad som är skadligt och kränker hästen, en del drar nivån som Tora målar upp, andra anser att ganska hårda tag där skarpa bett och spö är helt i sin ordning och helt problemfritt.
 
Ja, precis. En del tycker att allt utom att rida barbacka med halsring är djurplågeri, medan på andra halvan av skalan hittas de som tycker inspänningstyglar och barrering bara är att hjälpa hästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 522
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 265
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp