A

Agraff

Jag har efter mycket funderande blivit nyfiken på det här med araber. Jag har några frågor som nån kanske kan svara på: Visst är de lämpliga för distansritt? Hur viktbärande är dom? Vilka hingstar ska man leta efter i stamtavlan om man vill ha en lugn och trygg individ? Finns det särskilda tävlingar för araber? Vilka färger finns det? Har rasen några speciella sjukdomar?
Jättetacksam för svar! :banana:
 
hejsan! jag vet i alla fall att araber är väldigt lämpliga till distansridning:), de andra frågorna är jag lite osäker på :confused:
 
Hej.
Jag ska försöka svara på dina frågor.
Araber är oftast väldigt lämpade för distansritt.
Generellt sett är Araber väldigt viktbärnade. Men givetvis finns det undantag.
Jag är själv en liten "tjockis" :D och rider omkring på min lilla arab (148 cm) utan problem. Hon har inga problem med att bära mig. Och då är hon inte av det grövre slaget, utan en normalgrov arab.
Vilka hingstar som bör finnas i stamtavlan har ju mycket att göra med vad man har för smak. De flesta araber är lugna och trygga om de har behandlats rätt. Det viktiga är att bekanta sig med hästen innan man köper den, så vet man om den är lugn och trygg.
Personligen gillar jag de Polska araberna bäst. I min smak har de lite mer ridhästmodell.

Ja, det finns speciella tävlingar för araber.
Hopp, dressyr, western och utställningar bla.

Alla färger utom skäck och black.

Araben är en ganska "frisk" hästras oftast.

// Anna
 
hejsan!! håller med personen här ovan (tittar upp)....
De lämpar sig väldigt bra till distans p.g.a deras sega uthållighet. Har själv en polsk arab utav de lite större modellen som ja måste sälja *snörvel*.. men själv gillar jag mest de egyptiska araberna. näst efter det polackerna.
 
Vadå 'Arab igen'.. har du haft någon förut (nu blev jag nyfiken :D)?

Araber är lämpade för de flesta dicipliner.. beroende av hur de är byggda, gener, mm mm!!!

Att många visat sig gå bra på distans är ingen tillfällighet då Araben är av ett starkt och uthålligt släkte framavlat via generation till generation sedan 'urminnes tider'!

På senare år har det visat sig 'dyka upp' både cystor & lösa benbitar, men faktiskt inte i någon större omfattning (mot vad ryktena säger)!!!

Araber ÄR viktbärande, känner en kille på 72kg som tävlat X antal mil i 2 år på 146 cm Arabvalack, ska ut på 12 mil -04, och själva har vi (tungviktare :o) i familjen ridit och tävlat våra 'små & större' i dressyr, hoppning, terräng helt utan skador :)!

Att leta hingst i stamtavlan anser jag vara helt fel *väg att gå*.. sök ett bra avelssto som ger lugna & trygga avkommor samt en godkänd hingst med bra temperament som fader.. kan du hitta en bra Arab att leva resten av livet med :D!!!
 
Nä, jag har inte haft någon arab (än) utan jag syftade mer på att jag precis hade läst om en tråd om araber här på forumet. Vad bra med att de är viktbärande, låter jättebra, för jag väger en hel del. Och jag har ridit distansritt så det är så jag blev intresserad av araber! Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 106
Avel Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras. Jag vill ha en...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
10 085
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 238
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp