Bukefalos 28 år!

Araber avlade för distans

Sv: Araber avlade för distans

Det har jag aldrig fattat.
Ska man alltså tacka nej till dessa 3 personer, bara för att det blir fel kvot i styrelsen?

Obegripligt.
Då kan man ju lika gärna säga att det ska vara hälften blonda och hälften mörkhåriga.

Jag fattar uppriktigt inte hur du kunde förstå mitt inlägg som att jag tyckte man skulle tacka nej till dessa tre personer. Speciellt eftersom det började med "Låter toppen" och en bugning.....

Det jag gjorde var efterlyste kvinnonamn också , och rätt vad det var så kom det fram ett kvinnonamn som verkade bra och som dessutom redan sitter som suppleant i styrelsen.
 
Sv: Araber avlade för distans

Egentligen ska man ju inte ge sig in i diskussionen om könsfördelning, för den kan ju ta vägen vart som helst. Men... jag kan inte låta bli att påpeka att styrelsen idag består av sju ledamöter och tre suppleanter. Av dessa 10 personer är 3 män, dvs 30%. Om - jag säger om - tre män skulle bli invalda så skulle styrelsen bestå av 4 män, dvs 40%. (Med tanke på att det är två män och en kvinna som är upp till omval/nyval)

Det har ju varit en del diskussioner om SAHF styrelse. Men jag har aldrig hört någon beklaga att männen är i minoritet.

PS
Under min tid som ordförande i DiK så ändrade jag "könsfördelningen" kraftigt så att kvinnorna var i majoritet. Anledningen till detta var att jag ville att DiK bättre skulle spegla utövarna

Trots det så håller jag med Camilla :crazy:
 
Sv: Araber avlade för distans

Det viktigaste är att styrelsen är engagerad, men sen gör det mkt för gruppdynamiken om det är en mix av båda könen. Procentsatsen är nog inte det viktigaste....
 
Sv: Araber avlade för distans

Det har ofta varit så att de kända stuterierna, som avlar för show, dumpar sina hästar som inte duger till show till distansen. Men handen på hjärtat ... hur många hoppryttare skulle köpa en dressyravlad häst som inte duger till dressyr? Eller vice versa? Varför ska då distansryttare nöja sig med "sekunda vara"? Jag menar inte att de showavlade är värdelösa! Men de är heller inte avlade för att prestera inom ridning.

Heja på. :)
 
Sv: Araber avlade för distans

Förlåt, blandade ihop lite inlägg, det var ngn annan som skrev om dem.
 
Sv: Araber avlade för distans

Jag tycker ni, KW, GE, MG blir ett perfekt tillskott i styrelsen.
Ser det som att distans, övriga ridgrenar o galopp får foten in.
Utställning finns rep av så många ändå i styrelsen så det lär inte bli negativt för showtävlingar. Det är en del av kulturen runt araber som givetvis ska fortsätta.

KL; Sen förstår jag inte kommentarer om kön och övriga kvinnliga förslag. Men man har nog varit dåligt pålästa om nuvarande i styrelse och då kanske man ska titta över hur det ser ut innan man hugger.
// Linda
 
Sv: Araber avlade för distans

Jag tycker ni, KW, GE, MG blir ett perfekt tillskott i styrelsen.
Ser det som att distans, övriga ridgrenar o galopp får foten in.
Utställning finns rep av så många ändå i styrelsen så det lär inte bli negativt för showtävlingar. Det är en del av kulturen runt araber som givetvis ska fortsätta.
// Linda

(Inte riktat till just dig Linda, utan till alla.)

Precis vad jag oxå hoppas och tror! Det är just därför jag tycker det är så viktigt att så många som möjligt åker dit och röstar ... eller skickar med en fullmakt ifall man absolut inte kan åka.
Mvh
Anne
 
Sv: Araber avlade för distans

Nuvarande styrelse är ju en sak, kommer alla eller bara enstaka bytas ut, det är väl snarare det som är av intresse....
 
Sv: Araber avlade för distans

Men man har nog varit dåligt pålästa om nuvarande i styrelse och då kanske man ska titta över hur det ser ut innan man hugger.
// Linda

Vem "högg"?
Vilket hallå det blev. :p

Jag kommer iaf att skicka med en fullmakt med någon som kan rösta på dessa "gubbar" åt mig men jag vill även veta vilka fler som finns på förslag. Eftersom syftet (hoppas jag) är väl att åstadkomma en radikal omdaning av styrelsen och en ny anda inom SAHF bör man vara överens om hur det ska se ut och ha ett "paketlösning", annars kommer bra namn att kunna slå ut varandra i en omröstning.
 
Sv: Araber avlade för distans

Jag kommer iaf att skicka med en fullmakt med någon som kan rösta på dessa "gubbar" åt mig men jag vill även veta vilka fler som finns på förslag. Eftersom syftet (hoppas jag) är väl att åstadkomma en radikal omdaning av styrelsen och en ny anda inom SAHF bör man vara överens om hur det ska se ut och ha ett "paketlösning", annars kommer bra namn att kunna slå ut varandra i en omröstning.

Alla som är med i SAHF ska ha fått en kallelse till årsmötet. Där framgår att valperioden går ut för Håkan Mattsson och Andreas Nehm. Valberedningen föreslår omval av Andreas Nehm och nyval av Nils-Arne Holmudden.
Valperioden utgår även för en styrelsesuppleant, Linn Taubermann och valberedningen föreslår omval av henne. Övriga personer kvarstår.

Sedan kan man naturligtvis på årsmötet föreslå andra namn än de som valberedningen har föreslagit.

Observera även SAHF stadgar som bl a säger att du ska ha varit medlem i SAHF i oktober i fjol för att få rösta och att en medlem enbart får ha med fullmakt för EN person. Så om det är många som tänker skicka fullmakt - vilket naturlgtvis är bra - så gäller det att det finns tillräckligt många med på mötet.
 
Sv: Araber avlade för distans

Alla som är med i SAHF ska ha fått en kallelse till årsmötet. Där framgår att valperioden går ut för Håkan Mattsson och Andreas Nehm. Valberedningen föreslår omval av Andreas Nehm och nyval av Nils-Arne Holmudden.
Valperioden utgår även för en styrelsesuppleant, Linn Taubermann och valberedningen föreslår omval av henne. Övriga personer kvarstår.

Sedan kan man naturligtvis på årsmötet föreslå andra namn än de som valberedningen har föreslagit.

Observera även SAHF stadgar som bl a säger att du ska ha varit medlem i SAHF i oktober i fjol för att få rösta och att en medlem enbart får ha med fullmakt för EN person. Så om det är många som tänker skicka fullmakt - vilket naturlgtvis är bra - så gäller det att det finns tillräckligt många med på mötet.


Okej - jag är i Belgien och har inte sett kallelsen, och kommer att vara här även när årsmötet äger rum så jag kan inte göra annat än skicka fullmakt och hoppas på det bästa.
 
Sv: Araber avlade för distans

HM styrelsetid går ut. Valberedningen har inte honom som förslag men det kan ju komma från någon annan på årsmötet.
Förmodligen så kommer han ju inte att röstas in i SAHF styrelse igen. Skriver förmodligen för det beror ju på om hans namn kommer upp som förslag och hur årsmötet röstar. Men jag kan inte se hur detta ska kunna hända.

// Linda
 
Sv: Araber avlade för distans

Jag - Kjell Westerback som är f.d. ordförande i SvRF's distanskommitté, Göran Eriksson ordförande i AHIS och Mats Genberg bl.a. ordförande i Sv Arabgalopp diskuterar just nu utifall om vi ska ställa upp som valbara till styrelsen i SAHF. På årsmötet är det nyval av två ordinarie ledamöter och en suppleant.

Vå gemensamma målsättning är att vrida fokus ännu tydligare från huvudsakligen utställning till den mångsidiga prestationshästen inom olika sportgrenar - och utställning.

Låter kanonbra! Då lovar jag att bli medlem igen!! Var medlem i många år tills jag kom på att jag är totalt ointresserad av show-sporten. Nu kan det ju bli intressant igen!!:laugh:
 
Sv: Araber avlade för distans

Jag måste säga att det är bra att många kandiderar, men.....

jag vill också veta vad dessa personer vill med sitt engagemang, och detta gäller alla.

Är så trött på misstroenden hit och misstroenden dit, jag vill se ett engagemang för hela arabhästen och hela arabhästsverige, oavsett disciplin. Jag uppskattar heller inte att man talar nedsättande om andra discipliner än sin egen, tycker att vi alla måste lära oss att respektera varandra, såväl likheter som olikheter och göra det bästa av arabhästsverige.

För hästen i tiden helt enkelt.:)

Men det är en specialras vi pratar om, inget som skall förändras hit eller dit, utan en ras med vissa speciella egenskaper, flera, och där fokus bör ligga på helheten, inte på delarna, i alla fall inte på "central" nivå, vad var och en gör själv tycker jag är den personens eget val, men på nationell nivå måste man se till helheten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: Migo
·
Distans Hej! Ville bara berätta att SAHF kommer att sponsra Distans-SM, bade med premie till segraren (5000kr) och till uppfödare av bäst...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: Cleese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp