Bukefalos 28 år!

Araber avlade för distans

Sv: Araber avlade för distans

Om man struntar i att racka ner på show, kan vi väl ändå komma överens om att det finns en hel del blodslinjer som vare sig duger till show eller sport?
 
Sv: Araber avlade för distans

När man måste skriva i en hingstannons att hingsten är "inriden utan problem" så kan man ju undra.
:eek:

Men det är ju för att locka folk, och tro att det är prestation i hästen.

Som om de med hingstar som inte räcker till i show skulle skriva:

"Kan springa i löpargången i grimma".

För att locka folk som vill testa utställning.
 
Sv: Araber avlade för distans

Det kan vi enas om:D.
KL
En sak som jag tycker är ganska trist är att om man visar
en häst på show och det går bra så per automatik så blir det just en showhäst för många. Jag har under många år fött upp araber, inte många men under många år, och har aldrig någonsin haft i huvudet att de bara skulle stanna vid show. I tidigt -90 och med jämna mellanrum försökte jag utreda vilka krav distansryttarna hade på hästar. Inte fick jag något gensvar då eller senare.
Jo ,meriterade föräldrar var väl det närmaste. Faktum var att jag har och hade
utmärkta, alldeles förträffligt utmärkta hagar, för att låta unghästar växa upp i vilket är en viktig ingridiens i en häst utveckling. Unghästarna hade inte en oanvänd muskel, klätterduktiga med enorm balans.Blodslinjerna i mina hästar talar för prestation också samt arabtypiska och inte med svansen mellan öronen. Men kom några distansryttare och tittade? Nepp!
Så berätta vad ni söker?
 
Sv: Araber avlade för distans

Annika!

Förutom att hästen förstås ska vara frisk och stark med friska gener så önskar jag mig

Starka bra ben och hovar
Bra gångarter för distans, dvs vägvinnande och inte för energislukande
Bra psyke, ska kunna koppla av helt på nya platser
Stark rygg och kropp
Okänsligt skinn (skavsår mugg etc är besvärligt)
Framåtanda! Inställningen till arbete är otroligt viktigt för mig. Ingen vill ha en distanshäst som tycker det är trist efter några mil.
Storlek helst över 153 - 155 max 160.
Lätt i typen, ingen modell biff

Sen önskar man ju att hästen har en bra grund, att den är uppfödd med bra foder, hovvård mm mm i stora hagar med kompisar och rört sig mycket redan som liten.

Stammen har också betydelse. En häst med välmeriterade och bevisat hållbara föräldrar / gener har klart företräde framför en utan någon prestation i stammen om de är likvärdiga i övrigt.

En lågpulsare vore också trevligt men det är sånt jag tror man till stor del kan träna upp och sen har jag sett flera hästar som varit olika i pulsnivåerna men fungerat på sina sätt att jag inte kan bestämma mig för om detta ska vara viktigt.

JAG vill gärna ha en arabtypisk häst också som gått bra på show som yngre och sadlas om :)
 
Senast ändrad:
Sv: Araber avlade för distans

Alla som är med i SAHF ska ha fått en kallelse till årsmötet. Där framgår att valperioden går ut för Håkan Mattsson och Andreas Nehm. Valberedningen föreslår omval av Andreas Nehm och nyval av Nils-Arne Holmudden.
Valperioden utgår även för en styrelsesuppleant, Linn Taubermann och valberedningen föreslår omval av henne. Övriga personer kvarstår.

Sedan kan man naturligtvis på årsmötet föreslå andra namn än de som valberedningen har föreslagit.

Observera även SAHF stadgar som bl a säger att du ska ha varit medlem i SAHF i oktober i fjol för att få rösta och att en medlem enbart får ha med fullmakt för EN person. Så om det är många som tänker skicka fullmakt - vilket naturlgtvis är bra - så gäller det att det finns tillräckligt många med på mötet.


Stämmer detta?! Att Nils-Arne Holmudden ställer upp som valbar för ordförandeposten?!!!!!
Han som tycker att man ska sparka ut alla medlemmar som har synpunkter på hur styrelsen driver föreningen?!
Är detta verkligen ett smart drag?!

Javisst, alla blir glada när Håkan Mattson avgår... men nog måste det väl finnas nån BÄTTRE än Nils-Arne!?!
 
Sv: Araber avlade för distans

Han satt på SAHFs forum och skrev om och om igen att han inte har något intresse av att vara med i styrelsen, pfff...

En ordförande som vill utesluta medlemmar ur föreningen?! Dvs alla som hade synpunkter på prislistan. Hans egna ord.
 
Sv: Araber avlade för distans

Stämmer detta?! Att Nils-Arne Holmudden ställer upp som valbar för ordförandeposten?!!!!!
Han som tycker att man ska sparka ut alla medlemmar som har synpunkter på hur styrelsen driver föreningen?!
Är detta verkligen ett smart drag?!

Javisst, alla blir glada när Håkan Mattson avgår... men nog måste det väl finnas nån BÄTTRE än Nils-Arne!?!

Så fungerar det inte. Tar NAH platsen efter HM blir han inte automatiskt ordförande.
Fortfarande är stadgarna så att styrelsen väljer ordförande. Motioner vill att årsmötet väljer så det blir nog en ändring så småningom.
// Linda
 
Sv: Araber avlade för distans

Annika!

Förutom att hästen förstås ska vara frisk och stark med friska gener så önskar jag mig

Starka bra ben och hovar
Bra gångarter för distans, dvs vägvinnande och inte för energislukande
Bra psyke, ska kunna koppla av helt på nya platser
Stark rygg och kropp
Okänsligt skinn (skavsår mugg etc är besvärligt)
Framåtanda! Inställningen till arbete är otroligt viktigt för mig. Ingen vill ha en distanshäst som tycker det är trist efter några mil.
Storlek helst över 153 - 155 max 160.
Lätt i typen, ingen modell biff

Sen önskar man ju att hästen har en bra grund, att den är uppfödd med bra foder, hovvård mm mm i stora hagar med kompisar och rört sig mycket redan som liten.

Stammen har också betydelse. En häst med välmeriterade och bevisat hållbara föräldrar / gener har klart företräde framför en utan någon prestation i stammen om de är likvärdiga i övrigt.

En lågpulsare vore också trevligt men det är sånt jag tror man till stor del kan träna upp och sen har jag sett flera hästar som varit olika i pulsnivåerna men fungerat på sina sätt att jag inte kan bestämma mig för om detta ska vara viktigt.

JAG vill gärna ha en arabtypisk häst också som gått bra på show som yngre och sadlas om :)

Tack, Det står en klappad och klar i Skåne:laugh:

För att kunna avgöra om hästen duger så måste den väl ha kommit upp lite i åren. Vilka är de enregislukande gångarterna. Kan tänka mig att en schwungfull trav inte är så önskvärt. Berätta!
 
Sv: Araber avlade för distans

Så han kan med andra ord inte bli ordförande för styrelsen? Vem kommer det bli då?

Å om han skulle bli ordförande... skulle han då kunna bestämma vilka som får vara med och inte i föreningen?!
 
Sv: Araber avlade för distans

Om han blir vald på årsmötet kan han givetvis bli ordförande eftersom styrelsen väljer vem de vill ha som ordförande.
Även om han blir ordförande så kan han knappast kasta ut någon ur föreningen pga de saker han tagit upp på Sahfs forum för att det ska kunna ske behöver stadgarna ändras.
 
Sv: Araber avlade för distans

Årsmötet väljer vilka som ska sitta i styrelsen. Detta året är det 3 platser vars tid går ut och det är dags att välja nya eller välja om samma personer.
Vi på årsmötet väljer alltså in personerna till styrelsen men sen är det styrelsen som väljer vem som ska bli vad i styrelsen.

Först så måste årsmötet vara och röstningen till styrelsen bli klar. Sen kommer styrelsen att presentera de olika posterna. Vem som blir ordförande går inte att svara på nu.
Gör din röst hörd, om du är medlem?
// Linda
 
Sv: Araber avlade för distans

En häst som svävar iväg straxt över marken i stora kliv utan att dundra i hovarna för hårt! Det ska inte höras- men det ska gå fort!!
 
Sv: Araber avlade för distans

I min enfald och jag menar verkligen det, så trodde jag, att låsta bogar var en hit.
Att jag undrar och funderar över distansen beror på att jag själv faktiskt hade
ambitioner en gång i tiden inom distans. Av olika anledningar har bara inte tiden funnits eller fel prioteringen.
 
Sv: Araber avlade för distans

Årsmötet väljer vilka som ska sitta i styrelsen. Detta året är det 3 platser vars tid går ut och det är dags att välja nya eller välja om samma personer.
Vi på årsmötet väljer alltså in personerna till styrelsen men sen är det styrelsen som väljer vem som ska bli vad i styrelsen.

Först så måste årsmötet vara och röstningen till styrelsen bli klar. Sen kommer styrelsen att presentera de olika posterna. Vem som blir ordförande går inte att svara på nu.
Gör din röst hörd, om du är medlem?
// Linda

Jo, jag är medlem... men bor alldeles för långt ifrån för att kunna åka... ska försöka skicka en fullmakt med någon...
 
Sv: Araber avlade för distans

Låsta bogar är nog aldrig en hit ;) Man vill komma låååångt på varje kliv!
 
Sv: Araber avlade för distans

Grabbar tag i närmsta knapp..

Brask - vad vet man om honom, vad han lämnar och så samt inte minst hur ser kusen ut om han är i livet? Jag har försökt att googla efter bilder, men inte hittat några.
 
Sv: Araber avlade för distans

Kusen är definitivt i livet! ;)

Ägaren finns här på Buke, tror hon heter devere. Prova pm'a och fråga ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 746
Senast: Migo
·
Distans Hej! Ville bara berätta att SAHF kommer att sponsra Distans-SM, bade med premie till segraren (5000kr) och till uppfödare av bäst...
Svar
4
· Visningar
1 145
Senast: Cleese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp