K

knahlbom

Jag har blivit riktigt intresserad av att rida distans och funderar på att köpa mig en arab. Det vore toppen att få ta del av lite erfarenheter av just arabhästens egenskaper. Jag har inte så stor kunskap om rasen förutom att det är otroligt vackra hästar.Så ni som har arabhästar...berätta :)
/Karina
 
Sv: Araber

det är världens underbaraste ras:love::love::love::love:


men till fakta då ;)

det är den rasen som offtast passar bäst till distans. de är uthålliga och tåliga, går lätt ner i puls och så vidare....

tempramentet på de flesta araber skulle jag beskriva som vaket, intelligent och fromt... de är ofta otroligt lugna men är ändå vakna och med i sin omgivning. Ingen av mina hästar jag någonsin varit tittiga eller nervösa på något sätt. de är otroligt lättlärda, både på gott och ont, har de kommit undan med ett beteende en gång så vet de att det går!

jag upplever att de ofta är enmanshästar, de funkar bäst för en person och trivs bäst med en person, men brukar acceptera främmande människor snabbt, även om de visar vem som är favoriten!

de är ofta väldigt bra med barn, kan ta min egen valack som ex, ett barn var i hagen, ca 5-6 år... han skulle gå förbi och råkade snudda barnet med magen, hela hästen stelnade till och rörde inte en fena, inte ens öronen :love::rofl:

man brukar ju säga : en gång arab, alltid arab! det finns en anledning till det!! jag skulle ALDRIG köpa nåt annat än arab:love::love:
 
Sv: Araber

Det låter ju mer än bra Tack, tusen tack:banana: Var jag nyfiken på rasen innan så är det ingenting mot vad jag är nu...
Araber är ju inte så stora hästar men jag har förstått att dom är "ganska" viktbärande ändå.Hur höga är dina hästar?
 
Sv: Araber

Jag har blivit riktigt intresserad av att rida distans och funderar på att köpa mig en arab. Det vore toppen att få ta del av lite erfarenheter av just arabhästens egenskaper. Jag har inte så stor kunskap om rasen förutom att det är otroligt vackra hästar.Så ni som har arabhästar...berätta :)
/Karina

Jag har haft ungefär fifty fifty av de hästar jag har haft. Hälften har varit araber och den andra hälften har varit flertalet andra hästraser. Jag skulle inte vilja karaktärisera araber på något speciellt vis. De är alla lika olika som individer, som andra hästar. Har haft både tittiga och lugna araber. Likaväl som i de andra raserna.

Däremot så har araber en enorm förmåga att gå distans som andra raser inte kan mäta sig med. Både var det gäller nedpulsning och uthållighet. Men även här kan man hitta araber som inte håller måttet. Hade en arab som inte pulsade ner som den skulle.

Själv tycker jag att araber är bekväma hästar att rida. Inte för storgalopperade och med mjuka och lättridna gångarter. Också ett plus för distans. Även om jag har provat flera andra raser återkommer jag ändå till araber. Varför vete den. Oftast så små och näpna.

Hälsning Maja med sin första häst i avataren
 
Sv: Araber

Araber är otroligt personliga och intelligenta. Det gäller att ligga steget före i tanken! Å andra sidan är de mycket vänliga och vill göra sitt bästa, om de har en omgivning som ser dem och vill dem väl.
De är "ansvarsfulla" på ett sätt som jag inte sett hos andra hästar. Mina ston tar hand om sina ryttare, åtminstone om det handlar om nybörjare och små barn. Min dotter red barbacka på det ena stoet, halkade av och landade vid hennes fötter. Stoet tvärstannade och böjde sig över henne med ett lågt, mjukt gnäggande, ett sådant som stona använder till sina föl!
Det andra stoet skulle bära mig till vägs ände, det vet jag. Jag skulle kunna lägga mitt liv i hennes vård och hon skulle göra allt hon kunde.
Ja, det är underbara hästar. De har också mycket glöd och framåtanda, och ibland kan de vara ganska heta, och det kan ju upplevas som jobbigt. Av mina tre araber som rids nu är två av dem lugna och lättridna, medan den tredje är het och vill så mycket. Men hon är alltid "hållbar"!
De är starka och uthålliga och man behöver inte bekymra sig för att de inte ska orka en vuxen ryttare. Dessutom är de väldigt lättfödda oftast.
Jag har så mycket jag skulle kunna berätta om mina underbara araber, men jag skulle nog trötta ut de flesta här....
Lycka till med dina planer!!
 
Sv: Araber

Vad roligt att höra (läsa) om era erfarenheter:bump::bump:En fråga... när du skriver "het" vad lägger du in i det? En het häst behöver inte vara speciellt "tittig" eller hur?
 
Sv: Araber

en het häst är för mig iaf en häst som vill springa, helst så fort som möjligt, tittig tycker iaf jag är en helt annan sak, mina hästar har alltid varit lite små heta, jag gillar dem så... även om de tenderar att vara lata när jag köper dem...
 
Sv: Araber

jag antar att det inte var just mig du frågade ;)

men för mig är en het häst en häst som vill dra iväg, men en pigg häst är pigg, men lyssnar...,
 
Sv: Araber

Tack "lundborg" för länken om araber. Jättekul!:banana: Tack också för delade erfarenheter .Jag uppskattar verkligen att höra om era hästar:bow: Har ni fler tankar kring araber? Jag vill gärna höra mer...
 
Sv: Araber

En het häst behöver inte alls vara tittig, måste säga att jag inte upplever araber som speciellt tittiga. Visst kan de hoppa till för saker, som alla hästar kan göra, men de blir ytterst sällan besinningslöst rädda och bara drar iväg.
För mig är det så här: Jag har två pigga araber som har mycket motor, och så har jag en som är het. Den mest svårridna av dessa tre är den sistnämnda. Hon är en mycket snäll och vänlig häst, bockar aldrig, skenar aldrig, men hon vill gärna springa och har en tendens att vilja mer ju längre man rider.... Vi har jobbat mycket med detta och har hittat rätt med akademisk ridning, men tror aldrig att ränderna går ur helt!

Någon sa till mig att araber är hästvärldens motsvarighet till Ferrari, och har du en gång vant dig vid att köra Ferrari är det inte så kul med andra bilar längre.... Det måste jag hålla med om, en arab är lätt, smidig och villig. Andra hästar kan gärna upplevas som tunga och tröga i jämförelse.
 
Sv: Araber

Jag har i princip bara hållt på med araber & fullblod och som någon sa i början, engång arab alltid arab;)

Mina som jag har nu är båda otroligt pigga & framåt, dom älskar att arbeta! därför älskar jag rasen, dom är aldrig rädda för att ta i.
Men mitt ena sto är faktiskt väldigt tittig & uppmärksam, så alla brukar alltid säga att hon är en "typisk" arab där alla fördomar blir sanna, kanske det är så. men jag tror att det spelar stor roll hur man som ryttare är.
fast helt ärligt så är hon en riktig tramspotta, hon vill alltid att det ska hända något, inte bara lalla runder rakt fram, just därför älskar jag henne:love:
 
Sv: Araber

:banana:hae heller inte jätte erfarenhet av arabhästar, men jag har nu en arabkille sedan några månader tillbaka, kan bara säga att han är nog den intiligentaste lilla varelse jag nog träffat på,vars namn är wadych och jag har fått äran att låna honom från onsala arabians hans egenskaper är att han är klok, intiligent, lyhörd, lekfull, lättlärd
vacker och otroligt vacker, snäll,arbetsam, och ger alltid fullt ut när man rider honom.alltså en liten häst fasten i väldigt stort format,hans bästa egenskaper han älskar små barn och leker med katterna i boxen . jag kan bara säga att jag är fullständigt helkär i denna snälla kille. mvh anne:bump:
 
Sv: Araber

Tack igen för alla inspirerande beskrivningar av era araber:bow: Något som jag har funderat lite över är just att araber inte är så stora. Jag är 168 och i "normalvikt". Hästen som jag har just nu är ett halvblod på ca.168 i mankhöjd så det lär ju bli lite skillnad att rida en häst som kanske inte är högre än runt 150. Fast det finns naturligtvis klara fördelar med en mindre häst Vad tycker ni?
 
Sv: Araber

Araben är mycket häst att rida. Själv har jag en valack på 144cm men han känns som en häst runt 155-160cm.
Dels så är gångarterna stora och vägvinnande för hans storlek. Sen är han kraftigt byggd som gör att han känns större.
Han har dessutom aldrig erkännt att han inte är högre än han är :angel:
// Linda
 
Sv: Araber

Jag är 172 cm och oxå normalvikt. Min arab är av den kraftigare typen och 157 cm i mkh, så jag tycker det är helt ok. Skulle känna mig som en stor klump om jag hade en häst som var runt 150.
Kan inte nog berömma araben och rekomenderar dig verkligen att köpa en individ av denna härliga ras! Min pojke är så himla social och vill alltid göra sitt bästa i ridningen.
Köpte honom för att jag var intresserad av distans men för tillfället är det mest dressyr och hoppning. Jag är en velig människa och därför passar araben mig så bra. Jag skulle inte bli förvånad om jag nästa månad skulle vilja börja rida western igen. Men det spelar ju ingen roll, för jag har en häst som passar för alla grenar inom ridningen!
Lycka till med dit köp!
 
Sv: Araber

157 det är väl ganska stort för att vara arab...eller är det bara det att jag fått för mig att araber ligger på en mankhöjd kring 150? Vilka "linjer" har ni i era hästar? Crabbet har jag ju läst en del om här på Buke men det måste ju finnas en hel del fina hingstar som det avlas på just nu här i Sverige. Gomir har jag träffat och han är ju fantastiskt fin och trevlig:love:
 
Sv: Araber

Jag har då mig veterligen aldrig träffat en ren arab som varit 157 cm, har sett väldigt många araber som påståtts vara 155-160 cm och när jag plockar fram min lilla mätsticka (som det för övrigt är vattenpass på) så har de plötsligt krympt till 152 eller nåt liknande... En däremot som sov över i mitt stall en natt var en riktig baddare, har för mig att vi mätte honom till 156 men kan ha fel.

De flesta arabmänniskor gissar på att mina araber är runt 155 men de är 151 resp 152 cm höga. Det är nog vanligast att de är runt 145-155 cm höga.
 
Sv: Araber

För mig handlar det egentligen inte om hur hög hästen är utan mer att jag känner att jag inte är för stor . Här handlar det ju om teamwork och jag vill ju gärna satsa på distans men vill ju att min "distanskompis" inte ska känna att han /hon släpar runt på en "elefant" i skogen. Som jag skrev är min nuvarande häst ganska hög och det har faktiskt sina nackdelar (tycker jag). Jag måste erkänna att jag tilltalas av en mindre häst.
 
Sv: Araber

Jodå jag håller med dig! Jag tycker inte heller storleken spelar någon roll, jag har haft allt från 144 cm upp till 154 cm araber hemma :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 159
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 217
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp