Sv: Araber

Vad är en stor arab? Över 1.50 ? Är det så att det är större efterfrågan på "höga" araber? När jag tänker på arabhästen så är det framförallt andra egenskaper som jag värdesätter. Intelligens, hållbarhet, trevligt socialt temprament osv. Ja, och så är dom ju vackra också.:love:
 
Sv: Araber

Vad är en stor arab? Över 1.50 ? Är det så att det är större efterfrågan på "höga" araber? När jag tänker på arabhästen så är det framförallt andra egenskaper som jag värdesätter. Intelligens, hållbarhet, trevligt socialt temprament osv. Ja, och så är dom ju vackra också.:love:


Självklart- storleken är INTE allt :d Fast är man 1.80 lång så känner man sig lätt "stor" på en 1.48-arab (alla är olika byggda i och för sig...men det är min generella upplevelse:) ) hur snäll, lyhörd och uthållig hästen än må vara... och jag tror fler än jag insett det men ändå inte vill lämna rasen för de generellt större raserna. Det tror jag är motiveringen till att en hel del undrar över "stora" araber
:)
 
Sv: Araber

Nurmi född -1994, brun flugskimmel, ca 147cm hög, e Jazz u Nurnia. har gått någon enstaka distans med förra ägaren. han är en pigg och alert häst med mycket motor, men väldigt snäll. jag och min mamma köpte honom som 2 åring och red in honom själva. sen sålde vi honom när han var 7 år gammal pga flytt. jag köpte tillbaka honom för ett år sedan och nu ska han stanna här :love:

http://i252.photobucket.com/albums/hh18/therese8211/PICT2663.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh18/therese8211/PICT2660.jpg

har tyvärr bara nytagna bilder på datorn därav pälsen... han är mycket finare på sommaren.
 
Sv: Araber

Sååå söt han är:) Tack för att jag fick se lite bilder! Du skrev att du hade tänkt att rida lite distans iår. Vilka ritter har du funderat på? Du vet att Ekenäsritten är den 30 Mars? Där kan man rida 20 km PP./Karina
 
Sv: Araber

Nurmi född -1994, brun flugskimmel, ca 147cm hög, e Jazz u Nurnia. har gått någon enstaka distans med förra ägaren. han är en pigg och alert häst med mycket motor, men väldigt snäll. jag och min mamma köpte honom som 2 åring och red in honom själva. sen sålde vi honom när han var 7 år gammal pga flytt. jag köpte tillbaka honom för ett år sedan och nu ska han stanna här :love:

http://i252.photobucket.com/albums/hh18/therese8211/PICT2663.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh18/therese8211/PICT2660.jpg


har tyvärr bara nytagna bilder på datorn därav pälsen... han är mycket finare på sommaren.




Åh, vilken sweetheart! Kan tänka mig att han är "snyggare" på sommaren men han är urgullig på bilderna- vill bara gå fram och gräva in fingrarna i hans tjocka päls:love:

Lucky you!
 
Sv: Araber

jag har inte bestämt mig för vilken ritt än. jag vill helst inte åka för långt men det finns inga ritter nära(ett par mil). det är synd att remmeneritten inte går längre för jag bor väldigt nära där. vart går ekenäsritten?
 
Sv: Araber

ja pälsen är supermysig nu men jobbig när han blir så svettig. jag rider väldigt lätt just nu pga det. han är min pärla :love:
 
Sv: Araber

Jag har en 2 åring efter Samsheik. Lastmanstanding heter han. Ska kastreras snart och förhoppningsvis ridas in till hösten. ska bli spännande.

Min andra arab är efter Pankin och är 160 cm. en stor kille. :eek:
 
Sv: Araber

Jag tänkte passa på och höra lite med er som har erfarenhet ang. arabens ben. Jag har precis upptäckt att hästarna som jag ridit förut har ben som"stockar" om man jämför med Nepals ben. Brukar ni rida med skydd (isåfall har ni några favoritmärken) och är arabens ben lika sköra som dom ser ut eller är det bara jag som är "nojjig"? /karina
 
Sv: Araber

Jag har haft en arab tidigare och har en nu. Har även haft ett halvblod. Jag har alltid tyckt att araben har mer hållbara ben än vad halvbloden, mycket mer proprtioneliga och grova än halvblodets pinnben som det bara var problem med. Så jag delar inte dina erfarenheter.
 
Sv: Araber

det finns faktiskt inga studier (vad jag vet) som tyder på att smala ben skulle vara sämre... däremot tycker jag att det är viktigt att hästen är propertionerlig, jag drar öronen åt mig väldigt fort om hästen inte är det... men det är bara min personliga erfarenhet, och den är ju inte så lång...:D
 
Sv: Araber

hallå tänkte säga min mening om araber.....
jag tycker det är helt underbara hästar som är väldigt personliga. Fick hem foderhästen i januari, och han e väldigt speciell och väldigt pillig(han pillar på allt han kommer åt hinkar,stolar,borstar mmm...:rofl:) han är en riktig rolig lite filur
lite info om min foderpålle(som ja kanske skall köpa)
namn: Eternal Beau kallad för beau el bosse
ålder: född-01 fyllde 7 i går
han är fux med stjärn och är ca 155-156 i manke
e.FS eternal flame
u. Muciitt

tänkte bara passa på att fråga om de finns en tråd om araber där man kan skriva hur träningen går,lägga upp bilder, skriva om man har gjort något kul osv , lite som en dagbok eller liknande? eller om man vill starta en sådan tråd vart skall man lägga den då?
 
Sv: Araber

Nej naturligtvis finns det inga studier på detta men jag tycker som du att hästen ska se proportionerlig och hållbar ut.
 
Sv: Araber

Det finns lite arabtrådar. En under gnägg som heter arabiska fullblod och en tråd under dressyr. Sök gärna efter dem!
 
Sv: Araber

Du har nog inte fått svar för det kanske inte är så många som har avkommor efter honom? Dessutom nu när distanslistan är borta så är det svårt att leta reda på avkommor som gått distans.

Zulaks pappa Kulak däremot vet jag har nån avkomma iallafall som gått distans, minns inte vad hästen hette ryttaren var Ellen Melin om jag inte är ute och cyklar.



Kuriosa heter Ellens sto e: Kulak :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 165
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 057
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 303
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp