Sv: Araber

Lugn lugn :D Har bilder här från provridningen men ska väl vara lite smidig och få in dem i datorn och ladda upp när ingen ser :angel:
 
Sv: Araber

Röntga gärna om hästen inte är en bäbis.

Men böjbrov är tveksamt tycker jag.
Trist om du lämnar tillbaks hästen och något har hänt och det blir diskussion om han "böjts fel".

Jag kan nämna att på fullblodsauktioner där hästar ofta kostar miljonbelopp (utomlands - men priser på x-hundra tusen är vanligt även för åringar här hemma) så använder man mycket röntgen. Köparna kan sedan ha med egna veterinärer som granskar plåtarna.

Men jag har aldrig ens hört talas om att någon gör böjprov. Eller skulle få lov att göra det.

Kan som parentes nämna att jag trots de stora pengarna inom galoppsporten aldrig hört talas om någon som stämt en säljare för dolda fel eller dylikt.
 
Sv: Araber

Brukar inte försäkringsbolagen kräva böjprov?
(nu menar jag inte exemplet fran galoppen utan i frageställarens fall)

Du har pm by the way.
 
Sv: Araber

Har oxå hört denna legend, min förra häst, en arabkorsning hade denna teckning i virveln bak på ena sidan: Allahs Välsignelse, kallas den.

Stoet var eu: Espri ox
 
Sv: Araber

Jag har hittat en arabvalack som jag ska låna på foder en tid framöver. Jag vill tacka för alla inspirerande inlägg som fått mig att anse att araben är hästrasen för mig!:bow::bow: Går han igenom vet. besiktningen så blir det CR på Rökulla. Jag kan inte vänta...det ska bli så roligt:banana:
Ännu en gång...Tack:)/ Karina
 
Sv: Araber

Nu sysslar jag inte alls med araber och kan inget mer än vad som står i böcker och dyl men jag har hört att araber är väldigt trogna.

De säger att i de långa löpen genom öknen (någon som vet vad dessa heter?) så kan en arab springa tills den dör bara för att göra ryttaren nöjd. Nu vet jag inte om detta är sant, eller så.
 
Sv: Araber

jag vet inte hur andras araber är, men min är iaf så... jätte dumt! bra om det är fara för ens liv eller nåt, men på tävling är det förkastligt!
 
Sv: Araber

Det finns individuella skillnader men jag har absolut upplevt att många araber har tendenser åt det hållet.

Jag har t ex varit med om att en araber med hovbensfrakturer eller svårt skadade leder bitit ihop och snällt tuffat på i ridning som vanligt, t.o.m. hoppat bana. Säkerligen en utmärkt egenskap för en krigshäst men som arabhästägare får man vara observant på små signaler.
 
Sv: Araber

Heter hästen Mirrage(vet inte om det stavas så)? I så fall har jag sett hästen på bild, mycket söt. Nurnia är e.Bandos va? Tror om jag inte missminner mig att hon har "bloddy shoulder"
 
Sv: Araber

Vad kul att du vet lite om "mamman". Nurnia är efter Eternit som har Bandos till pappa. Hästen som jag förhoppningsvis kommer att ha på foder heter Nepal...och han är mycket gullig tycker jag (och jag är naturligtvis inte partisk:rofl:
 
Sv: Araber

:banana:hae heller inte jätte erfarenhet av arabhästar, men jag har nu en arabkille sedan några månader tillbaka, kan bara säga att han är nog den intiligentaste lilla varelse jag nog träffat på,vars namn är wadych och jag har fått äran att låna honom från onsala arabians hans egenskaper är att han är klok, intiligent, lyhörd, lekfull, lättlärd
vacker och otroligt vacker, snäll,arbetsam, och ger alltid fullt ut när man rider honom.alltså en liten häst fasten i väldigt stort format,hans bästa egenskaper han älskar små barn och leker med katterna i boxen . jag kan bara säga att jag är fullständigt helkär i denna snälla kille. mvh anne:bump:
Hur kommer det sig att du fick låna en arab därifrån?(jag letar efter ny hyrhäst):rofl:
 
Sv: Araber

Okej, då känner jag inte till hästen men mamman är nog den jag tänkte på iaf. Mycket vackert sto.
 
Sv: Araber

Brukar inte försäkringsbolagen kräva böjprov?
(nu menar jag inte exemplet fran galoppen utan i frageställarens fall)

Du har pm by the way.

Agria kräver böjprov på importer. Har tjafsat ihjäl mig med dem om det, men än är regeln kvar...
 
Sv: Araber

Heter hästen Mirrage(vet inte om det stavas så)? I så fall har jag sett hästen på bild, mycket söt. Nurnia är e.Bandos va? Tror om jag inte missminner mig att hon har "bloddy shoulder"


japp hon har en stor brun fläck!

hennes stam är:

.............................Bandos
..................Eternit
..............................Etna
Nurnia
.............................Algomej
...................Nubia
..............................Newada


(var tvungen att skriva punkter för att kunna lägga namnen rätt om ni undrar)
 
Sv: Araber

Vad kul att du har en häst efter Nurnia:) Kan du inte berätta lite om din häst ? Det är ju jätteintressant att få veta lite om halvsyskon. Har du någon bild? /Karina
 
Sv: Araber

Jag har haft 2 araber och båda har varit hingstar och var dessutom släkt med varandra. Den första araben va hur snäll som helst när min kusin var 2 år ledde hon honom över vägen, hon va så liten hon va ungefär under hans knä. Hon va inte så bra på att gå heller så hon höll sig uppe med grimskaftet och Nicodar (arab hingsten) han tog 1 steg och väntade osv och jag och min bror kunde krypa under honom lös i hagen och vi kunde rida på han själva. Den andra va Smasc och när min kusin hade växt och va lika hög som hans fram ben så gick hon in i boxen och kramade hans ben så hårt hon kunde (han gjorde ingenting). Arab hästar är väldigt snälla och lätt lärda, jag har ett litet föl på 8 månader och hon kan det mesta redan nu. När Smasc var på tävlingar så va han för det mesta lugn. När han bara hade tränset på så började han att små steppa när ett sto gick förbi men så fort sadelen va på så va han lugn för då fattade han vad som gällde. Visst dem flesta raser är jätte snälla men passar inte in i distans utan arabhästar är gjorda för att kuna rida långt och länge

Mvh/ Madde
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 160
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 003
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 239
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp