Sv: Araber

Det här ämnet har varit en långkörare på Bukefalos motsvarighet i USA, på endurance.nets forum.
Fördelar och nackdelar med stora vs små araber inom distansen.
Det har varit mycket åsikter och mindre fakta upplever jag. Diskussionen har varit mycket het stundtals, då det blir mycket känslor inblandade.
Jag vet inte riktigt om det stämmer med sambandet porösa leder - storlek. Däremot kan man tänka att det kan ta längre tid för en större häst att växa till sin storlek. Araber är senväxande och att skynda på det med foder osv + att rida och träna tidigt, leder till att det kan bli svårare för en större arab att hålla.

Som jag fattat det så ligger araben på i genomsnitt på runt 150 cm och varierar ungefär +- 10 cm.
Tror ni inte att det alltid varit så? Tänker på bilder och beskrivningar från gamla Crabbetaraber och de kunde ju vara både stora och små.
Det som blir fel och farligt enligt mig, är när det är selektiv avel bara på något som storlek eller färg och när man inte premierar och väljer på prestation/hållbarhet. Jag tycker att det är större efterfrågan på större araber, kanske mycket för att att det är mycket fördomar och starka normer i Sverige, vilken storlek på häst som passar till storlek på ryttare, och att det då kan leda till att vissa hingstar/ston väljs för sin storlek. Då vet du kanske inte om de har "mjukost" i lederna och aldrig skulle ha hållt för någon distans.
 
Sv: Araber

Min arab har en virvel precis där manen börjar straxt över manken.
Det skall enligt sägen vara ett avtryck av "muhammeds tumme"
Och de hästar som har detta märke skall vara lätthanderliga och trevliga. Och i hans fall så stämmer detta i alla fall!
 
Sv: Araber

min häst då som har 2 stora virvlar på ena sidan på halsen och en stor virvel på andra sidan och dessutom virvel vid varje ögon lock??

extra lätthanterlig?
extra välsingnad????

någon som vet?
 
Sv: Araber

Jag läste om en annan legend på någons hemsida :
En trogen arab hade burit sin ägare hem efter en strid. Ägaren hade varit svårt sårad och lämnat blodspår på hästens sida. Den trogna hästen hade haft föl i magen som när det föddes fick en stor mörk fläck i pälsen på samma ställe som stot fått sin ägaren blod. Tyvärr har jag glömt vad fläcken kallas idag när man ser den på arabhästar och vad man anser att den står för. Hjältemod och trofasthet kanske...Härlig legend i allafall!/ Karina
 
Sv: Araber

Ja, så var det märket kallades! Läste i en bok om araber att Napoleon Bonaparte red en vit arab.
 
Sv: Araber

Tack så mycket för den hemsidan:bow: Vilken häst!! Trots alla långfärder och "krigsupplevelser" levde han tills han blev 38!!!år. Intressant också att han tydligen bara var 143 cm hög./ Karina
 
Sv: Araber

KL

Ni som är insatta i araber, speciellt när det gäller distans... Jag har frågat i arabtråden på Avel men inte fått något svar på min fråga.

Jag är nyfiken på hur avkommorna till Zulak brukar vara? Hur är Zulak själv som hingst, populär eller inget att ha? Både ur distansperspektiv och allmänt, vill debutera distans sen får vi se om det är något att fortsätta med.
Vore jätteglad för att få svar :) Jag har noll koll på vilka linjer som anses bra inom arabavel (eller nån avel för den delen) men nu börjar det dra ihop sig till hästköp... :)
 
Sv: Araber

Du har nog inte fått svar för det kanske inte är så många som har avkommor efter honom? Dessutom nu när distanslistan är borta så är det svårt att leta reda på avkommor som gått distans.

Zulaks pappa Kulak däremot vet jag har nån avkomma iallafall som gått distans, minns inte vad hästen hette ryttaren var Ellen Melin om jag inte är ute och cyklar.
 
Sv: Araber

Okej, tack för svar :) Jag har som sagt ingen aning... Men jag är som en liten tvättsvamp, suger i mig allt jag kan få veta :)
 
Sv: Araber

Ägaren blev grinig när jag prutade och sa att då ingår inte besiktning nu... :smirk: Men ska man hårddra det så har jag honom på foder nu i 2 mån och i standrad fodervärdskontrakt står det att fodervärden ska besiktiga hästen. Så går han inte igenom är det ju bara att lämna tillbaka sas.

Har just ringt och frågat vad det kostar att röntga bakknän. Hur viktigt är det att göra? Har aldrig tidigare röntgat häst vid köp eller sälj faktiskt, men har heller aldrig ägt en arab.

Diskuterade också nyss om man bör göra böjprov eller inte, då det ofta leder till hälta snarare än gör någon nytta? Hästen är ju 3 år och 9 månader bara, samt oskodd just nu och väldans hovöm så han lär ju halta i dagsläget om jag travar iväg med honom på grusvägen, böjprov eller ej...
 
Sv: Araber

jag skulle absolut röntga!
har hört många tråkiga historier här på buke, om du röntgar så slipper du oroa dig, ellerhur?

vad jag vet så leder inte böjprov till hälta, däremot om det redan finns en skada så kanske man kan "riva upp" den skadan.

böjprov korrekt utförd är ingen fara!
 
Sv: Araber

Jo jag har börjat läsa här om alla cystor och grejjer :crazy: Röntgen var ju inte jättedyr direkt för bakbenen bara, 4 plåtar. Jag vill ju SÅ gärna ha den här hästen och skulle bli så ledsen om det var något...

Det finns alltså inget mönster kring varför cystor uppkommer som jag förstått det? *sitter på jobbet och skummar alla långa trådar*

Jag är bortskämd med att alltid ha haft friska hästar (aldrig helt kollade, men de har aldrig "gått sönder", varit halta utan uppenbar anledning såsom tappsko eller varit sjuka) så att röntga känns som värsta grejen för mig. Nåt man gör på 100.000 krs hästar :p
 
Sv: Araber

Ägaren blev grinig när jag prutade och sa att då ingår inte besiktning nu... :smirk: Men ska man hårddra det så har jag honom på foder nu i 2 mån och i standrad fodervärdskontrakt står det att fodervärden ska besiktiga hästen. Så går han inte igenom är det ju bara att lämna tillbaka sas.

Har just ringt och frågat vad det kostar att röntga bakknän. Hur viktigt är det att göra? Har aldrig tidigare röntgat häst vid köp eller sälj faktiskt, men har heller aldrig ägt en arab.

Diskuterade också nyss om man bör göra böjprov eller inte, då det ofta leder till hälta snarare än gör någon nytta? Hästen är ju 3 år och 9 månader bara, samt oskodd just nu och väldans hovöm så han lär ju halta i dagsläget om jag travar iväg med honom på grusvägen, böjprov eller ej...

Om du har honom pa foder först, sa kan du väl sko honom och börja rida honom i lugn och ro och sedan besiktiga med böjprov och röntgen?
 
Sv: Araber

Det här med röntgen och ev. förekomst av cystor är något som jag inte vet mycket om . Därför passar jag på att fråga jag också. Om en häst är friröntgad ,gäller det bara som garanti då det gjordes eller är en friröntgad häst garanterad att vara cystfri hela livet? Jag tänker på oss människor...cystor kan ju uppstå när som helst under livet.
 
Sv: Araber

Det var min tanke. Tänkte sko så fort som möjligt och sen besiktiga också så snart som möjligt, för att kunna röntga innan fodertiden går ut om det känns som att det behöver göras... :)

Ska hämta på lördag, nu är det bestämt efter lite vändor :D
 
Sv: Araber

Det var min tanke. Tänkte sko så fort som möjligt och sen besiktiga också så snart som möjligt, för att kunna röntga innan fodertiden går ut om det känns som att det behöver göras... :)

Ska hämta på lördag, nu är det bestämt efter lite vändor :D

Härligt! Nu vill vi se bilder pa ditt nyförvärv :D
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 160
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 008
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 239
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp