Bukefalos 28 år!

Arabhästutställning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Arabemiraten blir som sagt märklig att ta upp öht med tanke på hur deras sporthästar hanteras och att de pga så länge etablerat missbrukande av djurskydd blivit uteslutna från tävlande i distans internationellt pga hur deras hästar hanteras och brukas i tävlings och prestationssammanhang på tävling .
Arabemiraten? Var fick du det ifrån?

Om du hade läst mina inlägg så hade du insett värdet i Alia Husseins ord och vilken roll hon spelar i arabhästvärlden.
 
Hur anser du att Jordanien är separat från arabemiraten i fråga om hästar i sport ?
På vilket sätt är värdet i A Husseins ord reflekterande på arabutställning i Sverige ?

Jag har läst väldigt noga vad du skriver .
 
@IngelaH

Är engelskan ett problem för någon så kan jag översätta. Inget problem.

Det dök upp frågor i den andra utställningstråden om varför det går till som det gör i showerna. Mitt syfte är att visa att alla inte ställer upp på det upplägget, att problemen med showerna är ett välkänt fenomen i arabkretsar, att det finns en baksida. Hästar plågas för ägarnas vinning. Det gör mig ont. Informationen behöver spridas så att fler kan hjälpa till att få stopp på det.
 
Hur anser du att Jordanien är separat från arabemiraten i fråga om hästar i sport ?
På vilket sätt är värdet i A Husseins ord reflekterande på arabutställning i Sverige ?

Jag har läst väldigt noga vad du skriver .

Efter vad jag förstår utifrån den tidigare tråden som lite handlade om två olika saker, dels arabhästutställning och dels mer internationella arabshower pga missförstånd från trådskrivaren om att det handlade om samma sak.

Utifrån det, så är tråden relativt relevant i sin skrivning då den tidigare tråden främst behandlade arabhästutställning, som bloggskrivaren där utfrågades om utifrån vad hon ägnar sig åt.

Jag hoppas att trådskrivaren här rättar mig om jag missförstått.

Mvh

Moderator
 
Efter vad jag förstår utifrån den tidigare tråden som lite handlade om två olika saker, dels arabhästutställning och dels mer internationella arabshower. Utifrån det, så är tråden relativt relevant i sin skrivning då den tidigare tråden behandlade arabhästutställning, som bloggskrivaren där utfrågades om utifrån vad hon ägnar sig åt.

Jag hoppas att trådskrivaren här rättar mig om jag missförstått.

Mvh

Moderator
Jamen dåså ;) tydligen är tråden helt rätt oavsett tidigare reflektioner osv !
Då finns det ju inte så mycket mer att reflektera över . Svensk utställning av arab har som sagt inte de problem ur djurskydds aspekt som denna tråden avser . Fattar inte riktigt var distinktionen gjorts i sig mellan "arabutställning" och "arabshow" dock .
 
Vad är det du personligen få fram ur tråden i diskussionssynpunkt, genom att lägga ut massa engelsk text. Kan du inte ge lite EGNA privata åsikter och synpunkter? Så kanske det är lite lättare att förstå och bli delaktig i diskussionen.

Jag tror att de flesta av oss bukefalister VET hur det ser ut, ute i världen och att vi tar avstånd till sådan hästhantering.

Vad är det du vill diskutera, vad vill du få fram?.

Absolut inget illa ment, utan bara en vänlig undran.

IngelaH, privatpersonen för att förtydliga.
Jag visste iaf inte att det gick till såhär på (en del/många) arabhästshower.
Det är väl jättebra att lyfta och informera, bara för att det inte pågår i Sverige betyder väl inte att vi inte ska/bör bry oss?
 
Här är Princess Alia Husseins reaktion på händelserna i Aachen i första inlägget, när hon satt i ECAHO:

ECAHO reply to concerns about cruelty at All Nations Cup, Aachen, 2011

"I am glad that there is a large outcry about horse abuse in showing. I must point out that this is NOT a rare thing - I was recently at the Egyptian Event in Kentucky, USA, and it was as bad if not worse there. This does not EXCUSE what happened in Aachen, and it was many of the same handlers, but we all need to realise that it is a widespread syndrome - so much so that it has almost become a norm. Judges comment on relaxed horses not being "tense enough",... handlers say they are pampered and well fed - as if constant stress and not knowing where or WHY the next blow will fall does not outweigh good feed and a nice stall, or at least offset it to the detriment of the creature's well being.

ECAHO can set rules, but they are only as strong as those who enforce them. Many are scared to, or not supported by the organisers. The bottom line is that judges reward these methods, so handlers will keep doing it, to win. Many owners are ignorant or don’t care, or think a smack or shank is not SOO bad... AWARENESS is what is needed. PRESSURE on handlers and owners and judges is needed. Please do address these entities. You could also address the ETHA (European Trainers and Handlers Association), a new group, largely of the handlers in the video, who want to represent handlers within ECAHO and who don’t see these actions as wrong, or deny they even happen.
With thanks for your concern, and please feel free to share your views, we all need to act and keep pressure on for change for the better, God Willing,

Sincerely,
Alia Al Hussein"
Vad har hänt sedan 2011 då?
Om ECAHO håller i reglerna för showerna, hur kommer det sig att de inte kan reglera detta? De måste (väl?) kunna t.ex. stänga av domare som underlåter att visa ut handlers som beter sig illa, som en första grej.
 
Jag visste iaf inte att det gick till såhär på (en del/många) arabhästshower.
Det är väl jättebra att lyfta och informera, bara för att det inte pågår i Sverige betyder väl inte att vi inte ska/bör bry oss?

Tack för ditt inlägg och ja, det är bra att det informeras om, det är det ingen som säger något emot. Då denna typ av show eller hantering inför shower är något som jag aldrig har sett, eller hört talas om. Det är ofattbart att de internationella djurskyddsreglerna än idag inte har kommit längre.

Det jag som moderator med flera reagerade på att det kom fram just nu i en tråd som handlade om svenska utställningar/svenska "shower" och hur det fungerar där utifrån en trådskapare som missförstod en bloggskrivare.

Därför önskade jag att Sleepy skulle förtydliga om det var något nytt eller varför artikeln kom precis nu samtidigt bara taget ur luften när Sleepy bad att få starta ny tråd i ämnet. Då den tidigare tråden som startades av annan användare, då inte handlade om världen utan Sverige, alltså helt skilda ämnen gällande show.

Att då kalla denne tråd för arabhästutställning, känns därmed missvisande. Då det som beskrivs inte handlar om arabhästutställning utan som det heter i deras längder SHOW. Där man som jag sett förr på bilder och filmer har en helt annan typ av just SHOW i arabhästavssende.

Anledningen till att jag som moderator reagerade och reagerar är också att Upphovsrättslagen styr vad som får kopieras och Citaträtten styr hur man använder citat för att belysa det man vill peka på. Det är med andra ord inte OK att kopiera en hel artikel, eller en hel bok (i annat fall än för privat bruk) för att lägga ut i en tråd i ett offentligt diskussionsforum i stället för att använda korta citat för att belysa egna tankar, samt att sedan länka till hela artikeln eller artiklarna vilket är mer OK.

Om det är bättre, kan jag radera hela tråden i stället, vilket Sleepy o jag också har diskuterat.

Jag ber om ursäkt om jag för bukefalos forums skull, försöker hålla trådar enligt de regler som finns både inom och utanför bukefalos forum. Jag gör så gott jag kan för att hålla högt i tak och diskussionerna fria.

Nu slutar vi att trådkapa och återgår till trådens ämne, internationella arabhästshower.

Mvh

Moderator
 
Vad har hänt sedan 2011 då?
Om ECAHO håller i reglerna för showerna, hur kommer det sig att de inte kan reglera detta? De måste (väl?) kunna t.ex. stänga av domare som underlåter att visa ut handlers som beter sig illa, som en första grej.

Jättebra fråga och synpunkter. Är det någon därute som vet om det finns det fler färskare artiklar eller källor, som belyser den här formen av arabshow/hästmisshandel år 2015 och vilka regler som gäller/eventuellt har ändrats?

För vad jag ser i Sverige, Europa och världen händer dagligen nya saker inom djurskydd vilket förbättrar för djuren, även om det finns mycket att göra än idag och att man inte får sätta sig på ändan, sätta på sig skygglappar och tycka att allt är bra därute.

Med vänliga hälsningar

IngelaH, privatpersonen
 
att det kom fram just nu i en tråd som handlade om svenska utställningar/svenska "shower" och hur det fungerar där
Den andra trådens ursprung är en film från en internationell show i Berlin. De som vill komma nånstans i showbranschen åker utomlands och visar sina hästar; det är där pengarna finns. Och champagnem och glamouren och shejkerna. Och våldet. Det förekommer tyvärr även på internationella shower i Sverige, med utländska handlers.

Jag har inget intresse av att diskutera enskilda personer; däremot tycker jag det är viktigt att om showerna ska diskuteras, att man då även visar baksidan; allt är inte guld som glimmar.
 
Vad har hänt sedan 2011 då?
Om ECAHO håller i reglerna för showerna, hur kommer det sig att de inte kan reglera detta?
Inte mycket. De gigantiska oljepengar som sponsrar showerna styr allt. De berörda handlers anser inte att problemet är att hästar misshandlas - "de gör ju bara sitt jobb som ägarna begär", utan problemet är att folk pratar för mycket och klagar. Så resultatet är locket på, ingen offentlig debatt, tysta alla som vågar yttra sig. Keep on smiling and get paid.
 
Den andra trådens ursprung är en film från en internationell show i Berlin. De som vill komma nånstans i showbranschen åker utomlands och visar sina hästar; det är där pengarna finns. Och champagnem och glamouren och shejkerna. Och våldet. Det förekommer tyvärr även på internationella shower i Sverige, med utländska handlers.

Jag har inget intresse av att diskutera enskilda personer; däremot tycker jag det är viktigt att om showerna ska diskuteras, att man då även visar baksidan; allt är inte guld som glimmar.

Tack för ditt förtydligande även här i tråden. Den andra trådens ursrpung berodde på ett missförstånd trådskrivaren och bloggskrivaren emellan då de som sagt pratade om "äpplen och päron", som jag förklarade här ovan.

Och för att återgå till mina frågor här ovan.

Vet DU som verkar insatt i hur det ser ut utomlands om det finns det fler färskare opartiska artiklar eller källor, som belyser den här formen av arabshow/hästmisshandel år 2015 och vilka regler som gäller/eventuellt har ändrats?

Jag ber om ursäkt om jag är besvärlig... men jag vill gärna vara källkritisk i mitt informationssökande innan jag delar något, för att kunna stå på en säker plattform. Men inom djurskydd är jag väldigt nyfiken och intresserad.

Mvh

IngelaH, privatpersonen
 
Senast ändrad:
Den andra trådens ursprung är en film från en internationell show i Berlin. De som vill komma nånstans i showbranschen åker utomlands och visar sina hästar; det är där pengarna finns. Och champagnem och glamouren och shejkerna. Och våldet. Det förekommer tyvärr även på internationella shower i Sverige, med utländska handlers.

Jag har inget intresse av att diskutera enskilda personer; däremot tycker jag det är viktigt att om showerna ska diskuteras, att man då även visar baksidan; allt är inte guld som glimmar.

Jösses vilken nidbild du målar upp. Vi är ett ganska stort antal arabhästägare som har hästar på träning i Europa och visar där eftersom det är där det finns utställningar med god konkurrens. Jag tror inte att det regnar miljoner över så många av oss! Det finns hårda handlers och det finns mjuka, vad jag känner till står ingen svensk häst idag hos en av de hårdhäntare typerna. Svenskar överlag har en annan inställning till djurs värde än många andra traditioner.
 

Detta är min häst på en större internationell show i april i år där oljeshejkerna både deltog och sponsrade. Observera att hästens kedja under hakan inte löper alltså kan man inte "shank the chain". Man kan ha åsikter om hur man visar traven osv, men kom inte att påstå att denna häst är pressad, misshandlad eller olycklig.
 
Senast ändrad:
Lägger till; förr var 5-poängsskalan vedertagen i sverige på utställningar. Den hade koefficienter enligt följande ;arabtyp x6, huvud och hals x 3, kropp och överlinje x 3,korrekthet i ben och rörelser x 3 och aktivitet i skritt och trav x 5
Detta gav ganska stort utslag...
 
För att belysa på att bland annat djurrättsorganisationer i Sverige uppmärksammat detta som trådskaparen har presenterat, så rekommenderar jag både trådskaparen och övriga intresserade i den här debatten att ta del av Djurens Rätts "frågestund" med Svenska Arabhästföreningen.

Jag känner mig i och för sig lite kluven till Djurens Rätts kunskaper och läsförståelse emellanåt.

Hädaneter i inlägget, benämnds Djurens Rätt DR och Svenska Arabhästföreningen SAHF

1. DR frågar om det finns några regler inom utställning och var man finner det, då de inte hittat något på SAHF's hemsida.
SAHF svarar att de lyder under ECAHO's regler och att det är deras Blue Book, som styr SAHF's utställningsregler och att länk till reglerna finns på SAHF's sida och SAHF förtydligar med länk till reglerna...

"Blue Book uppdateras årligen och 2013 upplaga av reglementet finns att hitta på SAHFs hemsida på två ställen:
http://www.sahf.net/index.php/utstallningsinfo.html
http://www.sahf.net/index.php/ecaho/274-blue-book-2013.html"

2. DR anklagade Blommeröds samt Strängnäs utställning 2013 till att tillåta onödigt viftande hojtande och prasslande och undrade varför SAHF tillät det.
SAHF svarar att det finns disciplinary committee som har till uppgift att se till att reglementet efterföljs och förtydligar med ett kortare citat.

"I Blue Book finns att läsa: Cruelty 33. Excessive whipping or shanking, excessive stimulation by noise or intimidation, excessive circling of the horse, use of electric shock devices or infliction of pain by any means is forbidden in all parts of the showground or stable areas, at all times. 34. The above offences are punis hable by issue of a Yellow/Red card."

Och så fortgår "frågestunden". Jag tycker att det är intressanta och väl grundade frågor från DR, likväl som jag tycker att det är intressanta och väl grundade svar från SAHF.

Som sagt, jag tycker att det öppna brevet, är väl värt att läsa och ta del av oavsett vilken åsikt man har. Då SAHF också tydligt välkomnade en diskussion i ärendet kring utställningar och reglemente.

"Vi välkomnar denna debatt då hästarnas välmående är viktig för oss och vi vill se glada hästar som tycker att det är roligt att visa upp sig i ringen. För arabhästen tycker att det är roligt att visa upp sig och de flesta svarar väldigt bra på plastpåsar och skrammelburkar, men som i all hantering av djur så följer det ett ansvar av oss människor och det är därför vi har DC och ringmasters som skall se till att detta ansvar tas och att regler följs. Syftet är ju att alla, både hästar och människor, har en trevlig utställning/tävling."

Öppet brev angående arabhästuppvisningar

Mvh

IngelaH, privatperson
 
Jag tror att ts grundar sina åsikter på lösa antaganden. Första meningen i trådstartens inlägg avslöjar att hen inte varit med särskilt länge. Man visade hästar på premieringar förr, det stämmer. Men i och med utformningen av bedömningsskalan så fungerade utställningarna i betydligt högre grad som förespråkare för,extrem typ då än nu!
Nu är alla fem bedömningsgrupper bedömda efter 10 eller 20 poängskalan (5 poäng förekommer men är allt mer sällsynt). Med fempoängsskalan betydde utmärkt typ 5 x 6 poäng, dvs 30 av 100. Perfekta ben betydde 15 poäng. Man använde skalan för att differentiera synbart. Idag kan det vara svårt att förstå skillnaden mellan 89 poäng och 92, det är få poäng men väldigt utslagsgivande. Varje poäng över 89 sitter hårt! På fempoängsskalan kunde det diffa på 30 poäng eller mer mellan ettan och den som kom sist.
 
Lägger till ytterligare
Om nu någon vill påstå att min häst skuttar och stegrar av stress eller liknande så kan man kika på ett kliåå där han är i en hage. Han är känd för att promenera omkring på bakbenen, vid lek, är man leder honom och absolut på shower. Det är inget vi "lärt" honom, han bara är sådan. Jag har hundratals foton på honom när han går ett par steg på sina bakben.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 340
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 741
Senast: Smallgot
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 153
Senast: lewellyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp