Bukefalos 28 år!

Arabhingst

cello

Trådstartare
God kväll!
Jag funderar på att betäcka min travardam med en arabhingst nästa säsong. Har kollat runt lite, men hittar ingen lista eller liknande över hingstar i avel. Någon som kan hjälpa?

Tackar för tips! :bow:
 
Sv: Arabhingst

Listan över vilka hingstar som har löst licens i år finns på sahf.se

Eller vill du ha tips på vilka hingstar som kan passa?

Vad vill du ha ut av avkomman? Vad är tanken med den?
 
Sv: Arabhingst

Känner mig lite blåst, men jag hittar verkligen ingen sådan lista där.. :confused:

Tanken är att avkomman ska bli en trevlig ridhäst, inte till tävling eller så. Vill ha en kvadratisk och högrest hingst (som araber ju för det mesta är :)). Bra temperament såklart, annars har jag inga särskilda krav. Har du något bra tips?
 
Sv: Arabhingst

Med bara en så kort lista på egenskaper som du vill att avkomman ska ha så är det jätte svårt. Det finns många hingstar som stämmer in på de egenskaperna du nämner.

Vad har stoet för egenskaper? både bra och dåliga! Hur ser hennes exteriör ut?
 
Sv: Arabhingst

Stoets bra egenskaper är ett mycket trevligt temperament - lugn och trygg samtidigt som hon har explosivitet. Hon har rätt bra överlinje och är inte speciellt lång eller lågställd. Hon har lätt för att samla sig, bra trav och okej galopp.

Negativt är veka kotor och något svagt kors. Stelhet och problem med benen har hon, men detta är jag rätt säker beror på tidigare borrelia och travträning.

Hingsten borde ha ett liknande temperament, bra gångarter och vara högställd. Bra och rättställda ben är viktigt också.

Funderar också på en travhingst. De är ju ofta rätt dyra, men eftersom jag vill ha en ridhäst tittar jag på de av lite mer ridhästmodell och de är oftast de billigaste! :D

mahlmt: Jag bor i Göteborg, så inte alltför långt härifrån vore bra!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 161
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
576
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Tjatter Jag älskar listor. Jag vet, det är lite systematiskt och icke-spontant men det hjälper mig att komma ihåg mina idéer och dessutom få...
2
Svar
35
· Visningar
2 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp