Bukefalos 28 år!

Arabsto - frieserhingst

Sv: Arabsto - frieserhingst

Blekies%20Album

Funkar inte! Lägger man upp film annorlunda än foton???
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Visst är det samma häst, Dytmer Junior. Jag tror då inte jag tagit fel häst ;)

Personligen så tycker jag inte du ska betäcka henne i år, 2 år är enligt mig för tidigt att betäcka.

Om du försöker läga upp filmen via photobucket så ska du ta och kopiera adressen som kallas "direct link" om jag minns rätt.
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Men det var ju inte Blekie jag skulle betäcka, utan ett halvblod på 9 år....OM jag ska avla på Blekie får det bli nästa år!

Vilken skillnad på Dytmer på bara några månader! Håller med Malin, skitsnygg med uttrycksfullt huvud:love:

Nu gör jag ett nytt försök med filmen:

Blekies%20Album
[/URL][/IMG]
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Hahahahaha, jag läste nog ditt inlägg lite för snabbt tro jag :) Såg nu att det gällde ett halvblod som ni har på foder :)

Blekie ser helt klart uppstressad och frustrerad ut, AR-freak som jag är så skulle jag sätta på henne en kapson och longera henne med sänkt huvud så hon få koppla av lite och fokusera på dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabsto - frieserhingst

Ja jääädrans vilken energi hon ligger inne med! :eek: Där vill det till och passa sig. ;)
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Ha ha, jo det var mr Hyde som visade sig! Energi har hon ofta, men jag har inte sett den frustrationen förut. Inte lätt med brunster...
Minna, hon är fokuserad annars, så jag har inte behövt kapson. Hon drar aldrig utåt utan känns väldigt lugn o fokuserad på mig. Men ett bra tips om humöret fortsätter!

Vad tror ni om det där med masken? Något att oroa sig för? Tänkte att det kanske är hemska Holländska monstermaskar:eek:
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Vet inget om några hiollänska monstermaskar, kontakta vidilab på telefonnummer: 0171 - 441260 Dom kan mycket om hästars parasiter :)
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Kan ni hjälpa mig med val av hingst till halvblodstoet? Jag skrev tidigare i tråden om att vi fått möjlighet att behålla ett föl om vi ville, men det är ju så svårt att välja och det kom så hastigt!

Är det en tokig tanke att betäcka med något annat än halvblod? Vi ska troligen behålla fölet för framtida hobbyridning, ffa dressyr.

Hur blir det om man korsar Frieser-Halvblod? Alfons finns ju tillgänglig för naturlig betäckning....

Eller kanske PRE??
Mycket funderingar är det just nu, antingen något billigare och annorlunda eller en riktigt bra halvbodshingst......Vad tror ni??:confused:
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Om du vill ha hjälp med att välja hingst till halvblodsavel finns det massor av kunniga människor inom det området här på buke. Själv kan jag inte alls mycket om halvblod men grundtanken är ju den samma som inom all avel - det gäller att inte bara se till stam eller ras utan också till egenskaperna på individerna.

Bernstein är väl en gångartshingst om inte jag har helt fel så jag antar att stoet är avlat för dressyr. Men det säger ändå inget om hennes egenskaper, styrkor och svagheter, vilket gör det omöjligt att ge råd om lämplig hingst. Fråga gärna i någon tråd som handlar om halvblodsavel istället och då bör du nog ge lite mer info om stoet.

Halvblod/frieser kan mycket väl ge en bra avkomma efter rätt föräldrar. På förra årets frieserpremiering på Nobynäs var det just en sådan avkomma som blev Best in show.

Jag vet dock inte så mycket om Alfons mer än att han inte är godkänd för avel inom någon frieserförening.
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Kan ni hjälpa mig med val av hingst till halvblodstoet? Jag skrev tidigare i tråden om att vi fått möjlighet att behålla ett föl om vi ville, men det är ju så svårt att välja och det kom så hastigt!

Är det en tokig tanke att betäcka med något annat än halvblod? Vi ska troligen behålla fölet för framtida hobbyridning, ffa dressyr.

Hur blir det om man korsar Frieser-Halvblod? Alfons finns ju tillgänglig för naturlig betäckning....

Eller kanske PRE??
Mycket funderingar är det just nu, antingen något billigare och annorlunda eller en riktigt bra halvbodshingst......Vad tror ni??:confused:

Jag tycker absolut du ska betäcka med en halvblodshingst, så billiga betäckningar som det finns nu kommer nog aldrig igen. Jag själv vet ingenting om halvblodsavel men i all avel så bör man välja en hingst som har samma exteriör/gång som det man vill ha kvar/förstärka hos stoet, dom bör även inte ha samma svagheter alls.

Frieser/halvblod kan ju bli en häftig korsning som vi fick se på premieringen förra året som MalinJ skrev. PRE/halvblod har jag aldrig sett.
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Tack Malin o Minna för era svar!
Det lutar nog åt halvblod just nu, ska ringa seminstationen på måndag och höra hur det fungerar med semin.

Annars är det kanske Alfons som andrahandsval, men det är kanske en djärv chansning. Jobbigt med frieserkropp utan resning o halvblodshals.....:eek:

Stoet är isabell och en önskan är ju förstås att avkomman blir likadan. Tyvärr finns det ingen godkänd hingst med den färgen vad jag har hört, störst chans ska visst vara svart hingst.
Har inget bra foto just nu, men så här ser hon ut:

DigitalkameraMars2010061.jpg
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Jag tror inte du behöver oroa dig för storleken på fölet i det här sammanhanget!

Vill för övrigt säga stå på dig och strunta i eventuella halvblods-fanatiker. Visst det finns säkert en halvblodshäst för alla om man letar riktigt noga men vissa är faktiskt lagd åt andra håll och det är väl härligt! :)
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

Nu har nummer fyra i helsyskon-skaran kommit till världen! Och det blev ett sto den här gången också! :D

Här är lilla arab/frieserstoet Gabbana (e. Melle u. El Witesse):

DSC_0045r-1.jpg


DSC_0016r.jpg


DSC_0056r.jpg


Skickar med en ett par bilder på fullblod/frieserstoet Gazpara (e. Darco vd Zuiderwaard u. Donna Nigra) också som bonus:

DSC_0015r.jpg


DSC_0046r.jpg
 
Sv: Arabsto - frieserhingst

hej jo jag har ett varmblod på 1.50 som vi betäckte med en friser på 1.67 idag är z 2 år o allt gick super bra så kör på du kram
 

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp