Bukefalos 28 år!

Arbetspröva, med vad?

Pica

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp med vad som finns för alternativ där ute.

Ska ut i arbetsprövning inom kort men då måste jag hitta nån plats.
Jag har inte världens bästa förutsättningar då jag har EDS hypermobilitetssyndrom, migrän och allsköns elände.

Får jag önska vill jag vara nånstans där inte allt för många tunga lyft förekommer, inte är särskilt kallt och där jag kan äta lite då och då.
Gärna rörligt med möjlighet att sitta med jämna mellanrum också.

Så vad finns för yrkesområden där detta kan stämma?

Tacksam för hjälp!
 
Kanske en affär där de inte säljer så tunga grejer? Mobiltelefoner? Hobbyaffär typ Panduro?
 
Jag skulle behöva lite hjälp med vad som finns för alternativ där ute.

Ska ut i arbetsprövning inom kort men då måste jag hitta nån plats.
Jag har inte världens bästa förutsättningar då jag har EDS hypermobilitetssyndrom, migrän och allsköns elände.

Får jag önska vill jag vara nånstans där inte allt för många tunga lyft förekommer, inte är särskilt kallt och där jag kan äta lite då och då.
Gärna rörligt med möjlighet att sitta med jämna mellanrum också.

Så vad finns för yrkesområden där detta kan stämma?

Tacksam för hjälp!

Demensboende. De som har arbetstränat när jag har jobbat har fått fixa måltider och däremellan fika med vårdtagarna. Eller gå ut och gå en liten promenad.

Det är dessutom oerhört tacksamt för personalen att de har någon som gör det lilla extra så de hinner ifatt med dusch/städ/tvätt/pappersarbete och allt annat som blir lidande.
 
Kanske en affär där de inte säljer så tunga grejer? Mobiltelefoner? Hobbyaffär typ Panduro?
I alla butiker jag har jobbat har man haft möjlighet att sitta ner totalt 45 minuter under dagen (på lunchen), och inget mer än så. Att äta då och då är inte heller möjligt. Kan säkert skilja mellan olika butiker men tycker ofta att det är svårt att "gå undan" när man jobbar i butik :)

TS: Nu vet jag inte om det finns speciella krav, men vad tror du om någon slags pedagogisk arbetsplats? Fritidsledare? Eller som djurskötare på djurklinik? Eller som kakan89 föreslog, ett äldreboende? Vad har du för intressen? :)
 
Jag skulle behöva lite hjälp med vad som finns för alternativ där ute.

Ska ut i arbetsprövning inom kort men då måste jag hitta nån plats.
Jag har inte världens bästa förutsättningar då jag har EDS hypermobilitetssyndrom, migrän och allsköns elände.

Får jag önska vill jag vara nånstans där inte allt för många tunga lyft förekommer, inte är särskilt kallt och där jag kan äta lite då och då.
Gärna rörligt med möjlighet att sitta med jämna mellanrum också.

Så vad finns för yrkesområden där detta kan stämma?

Tacksam för hjälp!

Vad vill du göra?
Det är ju ganska många arbeten som går att anpassa till det du beskriver tänker jag.
 
Jag vet inte vad jag vill göra :confused:

Tidigare har jag jobbat med bl.a bevakning och lokalvård. Vilket jag kan tänka mig igen.

Det jag inte vill är för nära arbete med andra människor, att jag måste ta i dem osv.
Trivs bäst ensam eller med få personer runt omkring.
 
Jag vet inte vad jag vill göra :confused:

Tidigare har jag jobbat med bl.a bevakning och lokalvård. Vilket jag kan tänka mig igen.

Det jag inte vill är för nära arbete med andra människor, att jag måste ta i dem osv.
Trivs bäst ensam eller med få personer runt omkring.

Florist kanske? Då får du ju dock träffa en del folk...
Hund- och kattpensionat?
Konditori?
 
En till med eds här. Skulle aldrig klara butiksarbete, är inte bara tunga lyft som är problem utan även statisk belastning och att stå och gå länge och repetativa rörelser.
Jag har kontorsjobb och det funkar bra. Höj och sänkbart bord, ortoser och möjlighet att röra mig så ofta jag vill. Så du kanske kan gör något administrativt och få pröva på och ev utbilda dig vidare till något?
 
Tidigare har jag jobbat med bl.a bevakning och lokalvård. Vilket jag kan tänka mig igen.
Lokalvård igen kanske? Finns ju många platser där man inte behöver träffa någon, hotellstädning, kontorsstädning innan öppnade, lokalstädning innan personalen kommer - ja, många val som nog kan funka i rätt tempo.
 
Så vad finns för yrkesområden där detta kan stämma?
Jag skulle säga typ receptionist på ett gym eller ett lugnare kontor. Där man kan välja om man vill sitta eller stå vid bordet och där man får gå iväg för att hämta grejer eller fixa något. Normalt sett ingår det i receptionistjobbet på lugnare kontor att ordna till i köket, kolla att det finns papper i kopieringsmaskinen etc. Så det är inte bara att sitta still.
 
Jag skulle säga typ receptionist på ett gym eller ett lugnare kontor. Där man kan välja om man vill sitta eller stå vid bordet och där man får gå iväg för att hämta grejer eller fixa något. Normalt sett ingår det i receptionistjobbet på lugnare kontor att ordna till i köket, kolla att det finns papper i kopieringsmaskinen etc. Så det är inte bara att sitta still.

Det här tror jag kan vara en mycket bra idé :)
 
En till med eds här. Skulle aldrig klara butiksarbete, är inte bara tunga lyft som är problem utan även statisk belastning och att stå och gå länge och repetativa rörelser.
Jag har kontorsjobb och det funkar bra. Höj och sänkbart bord, ortoser och möjlighet att röra mig så ofta jag vill. Så du kanske kan gör något administrativt och få pröva på och ev utbilda dig vidare till något?

Det med statiskt belastning osv känner jag igen mig i. Bra att höra hur det funkar för nån som har ungefär samma problem. Det bör ju vara mycket anpassningar så det gäller nog också att hitta rätt företag där dessa möjligheter finns och accepteras.
 
Det här tror jag kan vara en mycket bra idé :)
Jag har jobbat som receptionist på cykelavdelningen på hittegods. Kan bara säga jag saknar det som tusan, bästa jobbet nånsin. Skrev in en cykel förhand, killarna i "cykelverkstan" fick vända på cyklarna åt oss som jobbade i receptionen om vi ville eftersom vi skulle vara presentabla för kunder så ville inte chefen vi skulle ha lort fläckar på kläderna av cyklarna. Sen skriva rent på papper. Höj och sänkbart skrivbord, hade frukost paus, lunch och eftermiddagsfika.
 
Du har ju möjlighet att testa flera gånger så det första du väljer behöver inte vara "för evigt"

Jag återgick till lokalvård förra året när jag arbetsprövade. Det är ett yrke jag trivs med och är bra på och jag står lättare ut med värken det ger ibland just pga att jag trivs med mitt jobb.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 346
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ För några år sedan gjorde jag och min kärlek valet att satsa på livet hos honom för att det fanns bättre förutsättningar där när det kom...
2
Svar
30
· Visningar
3 343
Senast: Brandgul
·
Skola & Jobb Jag jobbar idag halvtid på ett svenskt universitet (med undervisning). Exempelvis är vi nu under höstterminen tre stycken som jobbar 50%...
2
Svar
26
· Visningar
2 638
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp